Domače novice
Šest novih razsodb Oglaševalskega razsodišča
Nove razsodbe
V dveh primerih je Oglaševalsko razsodišče presodilo, da je pritožba utemeljena: v primeru pritožbe potrošnika na TV oglas Ego Slim & Vital, najhujšo jogurt za pomoč pri hujšanju, oglaševalca družbe Ljubljanske mlekarne ter v primeru pritožbe Radia Center na tiskani oglas »12 let prvi« oglaševalca Radio City. Štirikrat pa je OR razsodilo, da je oglaševanje, ki je bilo predmet pritožbe, skladno z določili SOK. Glede na v letošnjem letu prejete pritožbe OR ugotavlja, da narašča število pritožb, ki se nanašajo na oglaševanje hrane in brezalkoholnih pijač. Med trinajstimi primeri je kar sedem takšnih. Na obravnavo razsodišča čaka še ena pritožba, ki se nanaša na oglaševanje prehranskega dopolnila. Razsodbe so javne in objavljene na http://www.soz.si/oglasevalsko_razsodisce/arhiv_razsodb/.
Poziv Oglaševalskega razsodišča
»Oglaševanje ne sme k hujšanju spodbujati oseb z normalno telesno težo«, je zapisano v 23.9. členu Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). To je le eden od mnogih členov oz. etičnih pravil, na katere želijo opozoriti člani Oglaševalskega razsodišča.
»Vsi, ki sodelujemo v oglaševalskem trikotniku in skozi komunikacije soustvarjamo oglaševalske vsebine ter posledično trende, imamo zaradi vpliva našega dela veliko odgovornost pri sporočilih, ki jih dajemo v okolje. Tudi zato je bil pri prenovi SOK-a dan velik poudarek na posebna določila, ki se nanašajo na oglaševanje posameznih produktnih skupin kot so npr. hrana in brezalkoholne pijače ter izdelki za lepoto in zdravje. Prav tako veliko pozornosti SOK namenja oglaševanju posebej občutljivim ciljnim skupinam, kot so otroci in mladostniki. Strokovnjaki na primer opozarjajo, da ima veliko otrok in mladostnikov težave s pretirano telesno težo na eni strani, ali pa s premajhno telesno težo na drugi. Lepotni ideali, ki jih vsak dan videvamo v medijih, pogosto utrjujejo prepričanje, da je le ekstremna vitkost estetska in sprejemljiva. Vsak človek sicer ima pravico do svojih osebnih estetskih meril, pa vendar je izredno pomembno, da mladi, ki si šele oblikujejo svojo samopodobo, dobivajo iz okolja prava sporočila. Torej je pomembno tudi to, kaj jim pripovedujejo oglasi.
Zaradi vloge oglaševanja v družbi je ključno, da se spoštujejo etični in moralni standardi. Novi SOK se v praksi sicer uporablja že od 1. 10. 2009, a člani Oglaševalskega razsodišča na podlagi presoje primerov ocenjujemo, da prehodno obdobje še ni zaključeno. Zato je opozarjanje na novosti, ki jih je prinesel novi SOK, še vedno potrebno«, je v imenu Oglaševalskega razsodišča izjavila Janja Božič Marolt, predsednica OR.
Slovenski oglaševalski kodeks je javno dostopen na spletni strani Slovenske oglaševalske zbornice www.soz.si.
Vložitev pritožbe
Oglaševalsko razsodišče o skladnosti oglasov s Slovenskim oglaševalskim kodeksom presoja zgolj na podlagi pritožb. Pritožbo lahko vložijo tako pravne kot fizične osebe. Iz pritožbe mora biti jasno razvidno, na kateri oglas oz. akcijo se pritožba nanaša. Vlagatelj mora v utemeljitvi pritožbe navesti, zakaj ocenjuje, da predmetni oglas ni skladen z določili SOK in katere člene kodeksa naj bi kršil. Pritožbi je potrebno priložiti kopijo oglasa. V primeru, ko to ni mogoče, to zagotovi pisarna SOZ. Pritožba mora biti podpisana z imenom in priimkom ter kontaktnimi podatki vlagatelja pritožbe. Anonimnih pritožb Oglaševalsko razsodišče ne obravnava. V primeru, da je vlagatelj pritožbe fizična oseba, je njegova identiteta poznana zgolj članom razsodišča, pred vsemi drugimi javnostmi pa mu je zagotovljena anonimnost. Postopek presoje je za vpletene v primer brezplačen, stroške postopka krije SOZ. Pritožba mora biti vložena pisno po pošti: SOZ – Oglaševalsko razsodišče, Parmova 53, 1000 Ljubljana ali po e-pošti: [email protected] z oznako »za Oglaševalsko razsodišče«. OR podaja tudi mnenja o oglasih pred njihovo objavo. Na zahtevo TIRS ali potrošniških organizacij na podlagi Zakona o varstvu potrošnikov (ZVPot) in Zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami (ZVPNPP) podaja tudi mnenja, ali je predmetno oglaševanje nedostojno oz. zavajajoče.
Poslovnik o delu Oglaševalskega razsodišča in Slovenski oglaševalski kodeks sta objavljena na spletni strani http://www.soz.si/oglasevalsko_razsodisce/. Dodatne informacije na [email protected].