Domače novice
S prvim oktobrom se v praksi začen uporabljati Novi slovenski oglaševalski kodeks
1. oktobra se tudi v praksi začne uporabljati novi Slovenski oglaševalski kodeks (SOK), ki so ga člani Slovenske oglaševalske zbornice na zboru članov sprejeli že v sredini marca 2009. To pomeni, da bo Oglaševalsko razsodišče vse pritožbe, ki jih bo prejelo po 1. oktobru 2009, presojalo glede na skladnost z novim SOK. Seveda isto velja za mnenja razsodišča o oglasih pred objavo. SOK je vse od sprejema javno dostopen na spletni strani Slovenske oglaševalske zbornice www.soz.si .
S sprejemom novega SOK so predstavniki slovenske oglaševalske industrije ponovno potrdili svojo trdno zavezo zakonitemu, poštenemu, resničnemu dostojnemu in odgovornemu oglaševanju, ki spoštuje načela konkurenčnosti, kot so uveljavljena v sodobnem poslovnem svetu.
Novi SOK v slovenski tržno komunikacijski prostor prinaša veliko pomembnih novosti. To potrjuje že sama struktura SOK. V uvodnem poglavju so med drugim opredeljeni bistvo dobrega oglaševanja in kodeksa, namen SOK in njegovo delovanje, kaj je in kaj ni predmet presoje po SOK, tolmačenje SOK in presoja skladnosti oglasov z njegovimi določili ter ključni pojmi. Jedro SOK pa tvorijo trije sklopi pravil. Temeljna pravila, ki oglaševanje zavezujejo zakonitosti, dostojnosti, poštenosti, resničnosti, dokazljivosti, jasnemu prepoznavanju, odgovornosti do družbe in posameznikov, spoštovanju zasebnosti in dobrega imena in prepovedujejo omalovaževanje konkurentov, so sistemsko razširjena v poglavju Splošna pravila. Splošna pravila vključujejo določila, ki se nanašajo na pričevanja in sklicevanja, oglaševanje z navedbo cen, oglaševanje z navedbo jamstva, nakup na obroke ali na kredit, razpoložljivost izdelkov, primerjalno oglaševanje in uporabo okoljevarstvene argumentacije v oglaševanju. Posebna pravila pa prinašajo bistveno posodobljena določila oziroma doslej še ne-vključene vsebine na področju oglaševanja otrokom ter oglaševanja alkoholnih pijač, tobaka in tobačnih izdelkov, zdravil in medicinskih pripomočkov, hrane in brezalkoholnih pijač, izdelkov za lepoto in zdravje, iger na srečo in motornih vozil. Po SOK pa tudi v prihodnje ne bo moč presojati političnega oglaševanja.
Nekatere novosti oziroma spremembe, ki jih vpeljuje novi SOK.
- Dokazljivost zavezuje oglaševalce, da morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, ki jih je mogoče objektivno dokazati;
- Odgovornost do družbe in posameznikov med drugim zavezuje oglaševanje k skrbnemu odnosu do slovenskega jezika in spoštovanju slovenske jezikovne norme.
- Določila o razpoložljivosti izdelkov so novost v celoti in povzemajo tako določila Zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami, ki med drugim prepoveduje t.i. "bait & switch" oglaševanje;
- Določila o uporabi okoljevarstvene argumentacije v oglaševanju so bistveno obsežnejša in med drugim določajo, da trditve lahko zavajajo tudi, če so iz njih izpuščene bistvene informacije.
- Pri posebnih pravilih, ki se nanašajo na oglaševanje otrokom in mladostnikom, so popolna novost med drugim določila o oglaševanju hrane in pijače otrokom. Oglaševanje na primer ne sme opravičevati ali spodbujati slabih prehranjevalnih navad ali nezdravega življenjskega sloga, dejavno spodbujati otrok, naj jedo ali pijejo pred spanjem ali čez dan pogosto jedo sladkarije in prigrizke, ki jih mora jasno opredeliti kot prigrizke ne pa kot nadomestek za obroke, ne sme spodbujati otrok, da pojedo več kot po navadi ter zavajati otrok glede morebitnih telesnih, socialnih ali psihičnih koristi, ki naj bi jih imeli zaradi uživanja izdelka.
- Posebna pravila vključujejo tudi nova določila o oglaševanju hrane in brezalkoholnih pijač (med drugim zahtevo, da so trditve o prehranjevanju in morebitnih koristih za zdravje znanstveno utemeljene, verodostojne in dokazljive), izdelkov za lepoto in zdravje, ki posebno pozornost med drugim posvečajo tudi oglaševanju nizkokaloričnih živil, prehranskih nadomestkov, sredstev za zmanjševanje teka, nadomestkov za obroke.
- Nova določila SOK, ki se nanašajo na oglaševanje motornih vozil, pa posebno pozornost posvečajo predvsem varnemu in odgovornemu vedenju v prometu, ki ga je potrebno dosledno upoštevati tudi v oglaševanju.
Novi SOK je objavljen na spletni strani Slovenske oglaševalske zbornice www.soz.si , kjer so javno dostopni tudi obstoječi Slovenski oglaševalski kodeks, Poslovnik o delu Oglaševalskega razsodišča in arhiv razsodb razsodišča.