Domače novice
Objavljeni podatki RPN – revidiranih prodanih naklad tiskanih medijev za obdobje januar – marec 2005
Revidirane prodane naklade tiskanih medijev veljajo v razvitem svetu za temelj odločanja pri medijskem zakupu in obenem predstavljajo jasno sliko tržnega položaja vsakega medija. V nekaterih državah je javno objavljanje prodanih naklad tiskanih medijev predpisano z zakonom, v Sloveniji pa Zakon o medijih zahteva od založnikov samo objavo tiskane naklade posameznega medija v kolofonu. Zato so se že pred petimi leti v založniških krogih začele pobude, da bi v Sloveniji sledili praksi razvitih držav in samoregulativno objavljali prodane in druge naklade tiskanih medijev.
Po dolgotrajnem procesu usklajevanja so založniki v juniju 2004 sklenili akt o ustanovitvi sekcije za RPN – Revidirane prodane naklade v okviru SZM – Slovenskega združenja medijev, ki deluje pod okriljem Slovenske oglaševalske zbornice - SOZ. V okviru projekta RPN založniki razkrivajo naklade svojih tiskanih medijev v dvanajstih kategorijah, med katerimi sta najpomembnejši prodana naklada v primeru plačljivih medijev, oz. distribuirana naklada v primeru plačljivih in brezplačnih medijev. Vsaka od dvanajstih vrst naklad je natančno opredeljena, založniki pa v okviru projekta RPN objavljajo povprečne podatke četrtletno za medije s frekvenco izhajanja teden dni ali manj in polletno za medije s frekvenco izhajanja višjo kot tedna dni.
Vsi pristopniki v projekt RPN so enakopravni, stroške projekta pa krijejo sami po ključu velikosti založniške hiše ter števila in frekvence medijev, ki jih izdaja. Za prvega predsednika sekcije RPN je bil izvoljen g. Boštjan Jevšek, Burda d.o.o.. Skrb za kontrolo pravilnosti objavljenih podatkov je bila za obdobje do konca leta 2005 zaupana revizijski hiši Renoma d.o.o.. Člani sekcije za RPN so revizijsko hišo Renoma izbrali kot najprimernejšo v okviru ponudb, ki so prispele na povabilo sekcije za RPN vsem revizijskim hišam v Sloveniji. Revizorji podjetja Renoma bodo naključno, v toku koledarskega leta vsaj enkrat obiskali vsako od založniških hiš in preverili verodostojnost objavljenih podatkov. Tri od njih pa bodo, spet naključno, obiskali dvakrat. Seveda pravila projekta RPN dovoljujejo tudi sprožitev izrednega postopka revizije s strani kateregakoli pristopnika, v kolikor bi obstajal sum, da posredovani podatki kateregakoli medija niso pravilni.
Vsi podatki o medijih, ki jih založniki prijavijo v RPN so objavljeni na spletni strani SOZ in tako dostopni javnosti. S prvo objavo podatkov za leto 2005 se podatki objavljajo v preglednici, ki omogoča interaktivno, selektivno brskanje po podatkih. Uporabnost in preglednost podatkov je tako še boljša. Nov uporabniški vmesnik, ki obiskovalcu spletne strani omogoča, da sam postavi kriterije, na osnovi katerih se bo izpisala tabela s podatki. Kriteriji, oziroma filtri, ki so mu pri tem na voljo, so zelo različni. Segajo od periode izhajanja, založnika, posameznega medija in obdobja zajema podatkov, pa vse do posamezne kategorije objavljenih naklad (tiskana naklada, naročniška prodaja, prodana naklada…). Novega orodja za oblikovanje prikaza podatkov bodo zagotovo veseli tako medijski planerji, kot tudi druga javnost, ki se zanima za razmere v slovenskem medijskem prostoru.
Boštjan Jevšek, predsednik sekcije RPN pravi: "Rojstvo projekta RPN sodi med pomembnejše dogodke na slovenskem medijskem trgu v zadnjem času. Založniki so tako ob projektu NRB (Nacionalna raziskava branosti) s projektom RPN dokazali, da naš medijski trg sodi med bolj razvite na svetu. Oglaševalcem so samoiniciativno ponudili pregledne in uporabne podatke o nakladah svojih tiskanih medijev in jim tako omogočili lažje ter učinkovitejše medijsko načrtovanje."
Projekt RPN je odprt za vse založnike v Sloveniji, ne glede na njihovo velikost in število edicij, ki jih izdajajo ter njihovo namembnost. "Od začetka projekta se nam je pridružilo pristopnikov, dokaz uspešnosti RPN pa je dejstvo, da v njem sodelujejo založniki največjih dnevnih časnikov in revij na eni strani ter založniki, ki izdajajo samo eno brezplačno revijo na drugi strani," komentira Jevšek.
Oglaševalci in zainteresirana javnost lahko skozi objavljene podatke v okviru projekta RPN spremljajo tudi uspešnost tiskanih medijev in gibanje njihovih naklad. "Prepričani smo, da bodo podatki iz projekta RPN, tako kot v razvitem svetu tudi pri nas postali eno izmed ključnih meril medijskega zakupa," pravi Jevšek in zaključuje: "Vedno smo veseli vsakega novega pristopnika v RPN, naši načrti pa segajo v povezavo projekta RPN s podobnimi projekti v tujini in v zagotavljanje preglednosti in mednarodne primerljivosti podatkov objavljenih v okviru projekta RPN. Časi, ko oglaševalci pri nas niso imeli verodostojnih podatkov o prodaji tiskanih medijev so dokončno mimo!"
Pristopniki k projektu RPN – revidirane prodane naklade tiskanih medijev:
Burda d.o.o.
Delo d.d.
Delo revije d.d.
Časnik Finance d.o.o.
Mladina d.d.
Prešernova družba d.d.
Salomon d.o.o.
ČZP Večer d.d.
Dnevnik d.d.
Dolenjski list Novo Mesto d.o.o.
Tedenski žurnal d.o.o.
Družina d.o.o.
Umco d.d.
Studio Moderna d.o.o.
Kolosej kinematografi d.o.o.
Načrtovane objave podatkov RPN za leto 2005:
termin | obdobje | periodika izhajanja |
25.08.05 | 1. polletje 05 | višja od enega tedna |
25.08.05 | 2. četrtletje 05 | tedniki, nižja od enega tedna in brezplačniki |
28.11.05 | 3. četrtletje 05 | tedniki, nižja od enega tedna in brezplačniki |
20.02.06 | 2. polletje 05 | višja od enega tedna |
20.02.06 | 4. četrtletje 05 | tedniki, nižja od enega tedna in brezplačniki |
Ljubljana, 1. junij 2005
Za več informacij sta na voljo:
- Ana Predovič, v.d. direktorice SOZ, tel.: 01 / 439 60 50, [email protected]
- Boštjan Jevšek, predsednik sekcije RPN, tel.: 01 / 3000 730, [email protected]