Domače novice
Roman Berčon predsednik in Milena Fornazarič podpredsednica Oglaševalskega razsodišča
OR sestavlja sedem članov, ki jih volijo člani SOZ, od tega so štirje predstavniki oglaševalske stroke, trije pa zastopajo neodvisne zainteresirane javnosti. Vključevanje predstavnikov drugih javnosti v sestavo organa, ki je edini pristojen za presojo skladnosti oglaševanja z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), je eno izmed temeljnih načel sodobne samoregulative oglaševanja, ki jim sledi tudi Slovenska oglaševalska zbornica.
Samoregulativa oglaševanja je pomembna tako za tržno komunikacijsko stroko in industrijo kot za višjo stopnjo zaščite potrošnikov, ki jim zagotavlja mehanizem enostavnega, hitrega in brezplačnega reševanja pritožb. Industrija pa s sprejemom kodeksa in spoštovanjem njegovih določil potrjuje svojo zavezo zakonitemu, poštenemu, resničnemu dostojnemu in odgovornemu oglaševanju, ki spoštuje načela konkurenčnosti, kot so uveljavljena v sodobnem poslovnem svetu in na ta način ščiti svojo pravico do svobodnega in kreativnega, a odgovornega komercialnega govora.
OR o skladnosti oglaševanja z določili SOK presoja na podlagi pritožb pravnih ali fizičnih oseb. Ko presodi, da je pritožba utemeljena, lahko izreče sankcije: od zahteve po popravku, poziva k umiku oglasa ali prekinitvi oglaševalske akcije, do pobude tržni inšpekciji ali celo pobude za sprožitev kazenskega oziroma odškodninskega postopka. Razsodišče opravlja tudi svetovalno vlogo, saj podaja tudi mnenja o oglasih, glede na skladnost s SOK, pred njihovo objavo.
Statistika delovanja OR OR je v preteklem mandatu med leti 2011 in 2013 obravnavalo 34 primerov (primer se lahko nanaša na oglas, oglaševalsko akcijo … v posameznem primeru je OR lahko prijelo več pritožb. Število prejetih pritožb v 2011: 18, v 2012: 13 in v 2013: 9), za katere je presodilo, da je bilo utemeljenih 13, neutemeljenih 18, pri treh pa je postopek prekinilo. OR je v obdobju 2011-2013 izdalo 39 mnenj o oglasu pred objavo ter dve mnenji o objavljenem oglaševanju (vlagatelj TIRS, osnova ZvPot in ZVPNPP).
Največ pritožb v 2011-2013 se je nanašalo na oglase na televiziji (11) in v tiskanih medijih (11), sledijo jim spletno/digitalno oglaševanje (7), zunanje oglasne površine (4), brošure in letaki (4), radio (2), kinematografi (1), direktni marketing (1) in drugo (1). Največ pritožb v obdobju 2011-2013 je bilo za izdelke oz. storitve oglaševanja hrane, brezalkoholnih pijač in prehranskih dodatkov (14), radijskih programov (4), finančnih storitev (2), trgovine (2), motornih vozil (2), turizem (1), prosti čas/restavracije/kulturne prireditve (1) in drugo (8). V mandatu OR 2011-2013 se je 18 pritožb nanašalo na zavajajoče oglaševanje (trije členi SOK: poštenost, resničnost in dokazljivost), 13 pritožb na oglaševanje hrane in brezalkoholnih pijač, 6 pritožb na dobro ime in posnemanje, tri pritožbe na odgovornost do družbe in posameznikov ter omalovaževanje in primerjalno oglaševanje, ter po en primer na dostojnost, prepoznavanje ter oglaševanje otrokom.
Za primerjavo: v obdobju mandata 2008-2010 je OR obravnavalo 53 primerov, za katere je presodilo, da je utemeljenih 17 pritožb, 31 neutemeljenih, pri petih pa je postopek prekinilo. OR je v obdobju 2008-2010 izdalo 45 mnenj o oglasu pred objavo ter 8 mnenj o že objavljenem oglasu (podlaga: ZVPot).
Pred novimi izzivi pa se je znašel Roman Berčon, novi predsednik OR: »Skozi svojo 10-letno angažiranost v okviru organov Slovenske oglaševalske zbornice (SOZ), med drugim tudi vodenje skupine, ki je napisala Novi slovenski oglaševalski kodeks (SOK), skozi svojo dnevno prakso, pa tudi skozi predstavitve, ki jih skupaj z nekaterimi kolegicami in kolegi iz stroke že vrsto let izvajam na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani, se mi je pokazalo, da strokovna, akademska, sploh pa laična javnost ni dovolj seznanjena z dejavnostjo zame zagotovo najpomembnejšega organa SOZ, Oglaševalskega razsodišča (OR). Temu seveda ni botrovalo absolutno zgledno delo predhodnih sestav, pač pa preprosto dejstvo, da se o delu OR, njegovem osnovnem namenu, ki je, če poenostavim, kar neposredno vzpostavljanje samoregulative, ne ve dovolj. Svoj mandat seveda v prvi vrsti utemeljujem z angažiranim in strokovnim delom, z osebno in strokovno etiko ter moralo, kot eno izmed glavnih prioritet pa navajam »popularizacijo razsodb«, ali drugače: okrepljeno seznanjanje strokovne in laične javnosti z delom OR in posledično, na osnovi konkretnih dejstev in primerov, s stanjem samoregulative pri nas. Prepričan sem, da bo to početje okrepilo zaupanje v stroko in v SOZ. Novi sestavi OR se zahvaljujem za zaupanje in podporo«.
Slovenski oglaševalski kodeks, Poslovnik o delu Oglaševalskega razsodišča in arhiv razsodb so javno dostopni na spletnem naslovu: http://www.soz.si/oglasevalsko_razsodisce/.