Domače novice
Oglaševalsko razsodišče z novim vodstvom
Člani Oglaševalskega razsodišča, ki so svoj triletni mandat nastopili 1. 12. 2016, so za predsednico izvolili samostojno svetovalko in habilitirano predavateljico doc. dr. Mileno Fornazarič, za podpredsednika pa odvetnika Ceneta Grčarja, ki zastopa družbo Pro plus.
Doc. dr. Milena Fornazarič je ob nastopu na funkciji predsednice Oglaševalskega razsodišča (OR, Razsodišče) med drugim poudarila: "Oglaševalsko razsodišče se tudi v tekočem mandatu zaveda, da njegovo delo temeljno prispeva k uveljavitvi strokovnih, etičnih in moralnih standardov slovenske oglaševalske industrije, skladno z določili in namenom Slovenskega oglaševalskega kodeksa. To, da je iz leta v leto več prijav, ki so tudi vse bolj kompleksne in strokovno zahtevne, pomeni, da se vse zainteresirane javnosti, tudi potrošniki, zavedajo pomena oglaševanja in njegove samoregulacije. V začetku novega mandata opažamo še en trend, ki smo ga zelo veseli: vse več je prošenj za mnenje, oziroma presojo pred objavo oglasov, še posebej uglednih oglaševalcev, ki se zavedajo pomena takih mnenj, ki jim kasneje na trgu lahko prihranijo neprijetnosti. Samo januarja 2017 je Razsodišče na osnovi prošenj, ki so jih na nas naslovile tako agencije kot oglaševalci, podalo toliko mnenj kot v celotnem preteklem letu. Razsodišče tako upravičeno pridobiva na ugledu, strokovni in moralni moči neodvisne, samo-regulativne institucije."
Člani Oglaševalskega razsodišča v mandatu 1. 12. 2006 - 30. 11. 2019
so poleg predsednice doc. dr. Milene Fornazarič in podpredsednika Ceneta Grčarja še trije predstavniki oglaševalske javnosti Andreja Zadnik Andoljšek, direktorica tržnega komuniciranja, Mercator, dr. Roman Berčon, direktor, Votan komunikacije in mag. Aleksandra Kregar Brus, direktorica Korporativne strategije, Atlantic Grupa ter predstavnici drugih, neodvisnih javnosti Gordana Petek Ivandič, upokojenka in svetovalka, in prof. dr. Aleksandra Pisnik, EPF Univerze v Mariboru.
Kratki biografiji predsednice in podpredsednika OR
Doc. dr. Milena Fornazarič je diplomirala iz novinarstva in mednarodnih odnosov na FSPN v Ljubljani, opravila MBA na Nizozemskem (The Netherlands Institute for Management, Maastricht, 1990) in magistrirala iz poslovodenja na Poslovni šoli Bled (2006). Doktorirala je iz trženja na Ekonomski fakulteti v Ljubljani na temo odnosov mladih do spletnega oglaševanja.
Poklicno pot je začela kot novinarka gospodarske in zunanjepolitične redakcije Dela, bila vodja projektov na Poslovni šoli Bled ter več kot deset let direktorica projektov, izvršna direktorica in direktorica dveh oglaševalskih agencij (Studio Marketing, Luna). Deset let je bila direktorica takrat največjega medijskega zakupnika družbe Media Pool in programska direktorica vsakoletnega mednarodnega seminarja o medijskih trendih SEMPL v organizaciji Media Poola.
Od leta 2010 je v svojem podjetju Arista svetovalka za medijske in strateške projekte, svetuje pri reorganizaciji trženja in vodenja v več slovenskih medijskih hišah, agencijah in podjetjih. Je specialistka za medijski zakup, marketinške strategije in vodenje (optimizacija poslovnih procesov in krizno vodenje). Svetuje tudi upravam več podjetij v prodajnih postopkih.
Je habilitirana predavateljica na visokošolskem študiju trženja na visoki šoli B2 pri predmetih integrirane tržne komunikacije, odnosi z mediji, mediji in branding ter na magistrskem študiju marketinga Fakultete Doba v Mariboru.
Doc. dr. Milena Fornazarič je članica več strokovnih združenj, članica Združenja nadzornikov Slovenije, ima pridobljen Certifikat ZNS o usposobljenosti za opravljanje funkcije člana nadzornega sveta in upravnega odbora in je članica dveh nadzornih svetov. Je tudi članica Poslovno-marketinškega sveta pri Olimpijskem komiteju Slovenije. V zaključenem mandatu je bila podpredsenica, v tekočem mandatu (1.12.2016 / 30.11.2019) pa je bila izvoljena za predsednico Oglaševalskega razsodišča, ki deluje pod okriljem Slovesnke oglaševalske zbornice.
Cene Grčar je odvetnik družbe Pro Plus d.o.o. ter njen pooblaščenec v vseh sodnih in upravnih postopkih. V družbi deluje vse od njenih začetkov. Je odličen poznavalec medijskega prostora v Sloveniji in na tujem, ter pravnega okvira regulative in samoregulative, ki na evropski in nacionalni ravni opredeljuje dejavnost medijskega založništva in tržnega komuniciranja.
V obdobju od 2008–2010 je bil predsednik, v tekočem mandatu (1.12.2016 / 30.11.2019) pa je bil izvoljen za podpredsednika Oglaševalskega razsodišča. Aktivno sodeluje v Evropskem združenju komercialnih televizij ACT, v katerem zastopa interese družbe Pro Plus in ostalih TV postaj, ki so del korporacije CME.
Cene Grčar je avtor številnih člankov v slovenskih in tujih strokovnih revijah (Pravna praksa, Medijska preža, Pravosodni bilten, Sled, IRIS) ter soavtor knjige Medijsko pravo. Kot predavatelj in slušatelj se udeležuje številnih domačih in mednarodnih strokovnih seminarjev in posvetov, še posebej tistih, ki jih organizirata Evropska komisija in Svet Evrope, saj evropska zakonodaja in predpisi pomembno vplivajo tudi na slovenski medijski prostor.
Nekaj podatkov iz statistike delovanja OR v obdobju 2014 / 2016
- Pritožbe
Pretekla tri leta delovanja OR je zaznamoval trend naraščanja števila pritožb in tudi ponovno naraščanje števila pritožb, ki so jih na OR naslovili potrošniki. Razsodišče je v letih 2014 – 2016 odločalo o dvainpetdesetih (52) primerih (primer se lahko nanaša na oglas, oglaševalsko akcijo … v posameznem primeru je OR lahko prijelo več pritožb), v letu 2014 jih beležimo trinajst (13), v 2015 sedemnajst (17) in v 2016 dvaindvajset (22).
V petintridesetih (35) primerih so bili vlagatelji potrošniki (2014: 4, 2015: 9 in 2016: 12), v sedemindvajsetih (27) primerih pa so bili pritožniki pravne osebe, v glavnini iz vrst konkurenčnih podjetij.
V petindvajsetih (25) primerih je OR presodilo, da je pritožba utemeljena (2014: 7, 2015: 8 in 2016: 10), v štiriindvajsetih (24) primerih pa ni ugotovilo kršitev določil SOK. Le v enem primeru je Razsodišče postopek presoje prekinilo, predmet pritožbe ni sodil v okvir pristojnosti Razsodišča, kot jih opredeljujeta SOK in Poslovnik o delovanju OR.
- Mnenja
V letih 2014 – 2016 je Razsodišče podalo štiriindvajset (24) mnenj o oglasih pred njihovo objavo (2014: 13, 2015: 5 in 2016: 6), pri čemer je potrebno dodati, da so vsa mnenja podana v 2015 in 2016 dejansko podana k osnutkom oglasov (pravi t.i. copy advice).
Preteklo triletno obdobje je poleg naraščanja pritožb zaznamovalo tudi ponovno naraščanje število zahtevkov s strani državnih organov za mnenje Razsodišča k že objavljenemu oglaševanju, v prvi vrsti glede domnevnega zavajanja ali nedostojnosti. OR je tako v letih 2015 – 2016 podalo 17 mnenj k že objavljenemu oglaševanju (2014: 3, 2015: 8 in 2016: 6).
- Za primerjavo
V obdobju 2011 – 2013 je OR obravnavalo petintrideset (35) primerov, petnajst (15) so jih vložili potrošniki (2011: 9, 2012: 1 in 2013: 5).
Razsodišče je kršitev določil SOK in utemeljenost pritožbe ugotovila v trinajstih (13) primerih, v treh (3) primerih pa je postopek presoje prekinilo. V letih 2011 – 2013 je OR podalo 41 mnenj o oglasih pred njihov objavo, ki so se v večini primerov nanašala na primernost oglaševanja za objavo v srednjih, višjih in visokih šolah ter na fakultetah ter le dve (2) mnenji o že objavljenih oglasih na zahtevo državnih organov.
Slovenski oglaševalski kodeks, Poslovnik o delu Oglaševalskega razsodišča in arhiv Razsodb so dostopni na tej povezavi.