Mednarodne novice
EU PRAVNI OKVIR – ključna področja za tržno komuniciranje in marketing v prvih mesecih 2017
V postopih oblikovanja in sprejemanja v različnih telesih EU so nekateri ključni akti evropskega pravnega reda, ki posegajo tudi na področje tržnega komuniciranja in marketinga. Posebne pozornosti bodo v prvih mesecih leta deležni: Revizija AVMSD (Direktiva o avdiovizualnih medijskih storitvah), področje varovanja osebnih podatkov, znotraj katerega poteka revizija e-privacy direktive in GDPR (Uredbe o varovanju osebnih podatkov) ter področje varstva potrošnikov.
Revizija Direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah (AVMSD):
- Ključna področja AVMSD za komunikacijsko industrijo, ki so predmet skrbnega pregleda in revizije so zaščita otrok in mladostnikov pred neprimernimi komercialnimi sporočili (zlasti oglaševanje hrane z visoko vsebnostjo soli, sladkorjev in maščob ter izpostavljenost otrok in mladostnikov oglaševanju alkohola), pozicija in (ne)priznavanje pomena samoregulative, uvajanje co-regulative, sprostitev pravil o umeščanju oglasov v TV programih ter tudi implementacija pravil o sponzoriranju in promocijskem umeščanju izdelkov na video platforme (YouTube, Vimeo itd.);
- V teku je obravnava predloga Evropske komisije o reviziji AVMSD v Evropskem parlamentu in uskladitev amandmajev posameznih odborov v skupnem poročilu, pričakovati je, da bo usklajevanje poročila Evropskega parlamenta zaključeno konec marca 2017 z glasovanjem v matičnem odboru za kulturo in izobraževanje (CULT Committee) in ne konec februarja, kot je bilo napovedano.
Varovanje osebnih podatkov: revizija e-Privacy direktive in oblikovanje smernic k implementaciji GDPR (Uredba o varovanju osebnih podatkov):
- Smernice k implementaciji in tolmačenju Uredbe EU 2016/679 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov (GDPR – General data protection regulation);
- Revizija DPD (Direktiva o varstvu osebnih podatkov): Komisija načrtuje, da bo direktivo nadomestila Uredba, predlog uredbe je Komisija objavila 10. januarja 2017.
Varstvo potrošnikov in marketing:
- Evropska komisija nadaljuje s pregledom šestih direktiv na področju varstva potrošnikov in marketinga, cilj je ocena ali so potrebne spremembe pravnega okvira na tem področju;
- Za tržno komuniciranje in marketing sta pomembni zlasti Direktiva o zavajajočem in primerjalnem oglaševanju ter Direktiva o nepoštenih poslovnih praksah, ki med drugim priznavata pomen samo in co-regulative, da se zagotovi zakonito, dostojno in pošteno tržno komuniciranje;
- Komisija je odzive javnosti v javni razpravi, ki je potekala v obdobju od maja do septembra 2016, objavila 17. januarja 2017;
- Polno poročilo pregleda Komisiije, ki bo vključevalo tudi oceno morebitnih potrebnih revizij aktov pravnega reda EU, se pričakuje v drugi četrtini 2017.
AVMSD:
Predlog Komisije o reviziji Direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah je v obravnavi v Evropskem parlamentu
Predlog komisije o reviziji Direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah je v fazi obravnave v Evropskem parlamentu. Stališča nekaterih poslancev, poslanskih skupin in predlogi amandmajev v treh ključni odborih (CULT / kultura in izobraževanje, ENVI / okolje, javno zdravje in varna hrana ter IMCO / notranji trg in varstvo potrošnikov) so izjemno zaskrbljujoči, saj napovedujejo resno težnjo po dodatnih omejitvah, govori se celo o prepovedih oglaševanja na področju zaščite otrok pred neprimernimi komercialnimi sporočili (hrana in alkohol), omejitvi/prepovedi oglaševanja v okviru otroških programov nasploh in širitvi omejevanja oglaševanja hrane in alkohola tudi na druge oddaje, glede na strukturo njihovih občinstev (družinske oddaje, visok odstotek otrok in mladostnikov med gledalci).
Samo-regulativa je pod drobnogledom
Nekateri poslanci, zlasti iz vrst levih in levo - sredinskih poslanskih skupin, oporekajo njeni učinkovitosti, pomembni vlogi in pomenu samo-regulative oglaševanja in tržnega komuniciranja ter zagovarjajo pristop, da se reference na in priznavanje pomembne vloge samo-regulative na področju zaščite otrok pred oglaševanjem hrane iz direktive izločijo.
Zaščita otrok pred oglaševanjem
V razpravah in predlaganih amandmajih v odborih Evropskega parlamenta je zaslediti zaskrbljujoče težnje po prepovedi oglaševanja med in neposredno pred in po otroških programih (amandma Odbora za notranji trg in varstvo potrošnikov / IMCO Committee). Prav tako bi nekateri želeli prepoved oglaševanja hrane z visoko vsebnostjo sladkorjev, soli in maščob tudi v okviru programov s pomembnim deležem otrok med gledalci, kamor se uvrščajo tudi vse t.i. » družinske oddaje« kot npr. X factor, kar bi praktično pomenilo pomemben korak k splošni prepovedi oglaševanja.
Oglaševanje hrane in brezalkoholnih pijač z visoko vsebnostjo sladkorjev, soli in maščob
V odborih Evropskega parlamenta so glasni tudi poslanci, ki zagovarjajo uvedbo prehranskega profila Svetovne zdravstvene organizacije za Evropo (WHO Europe) kot zavezujočo podlago za opredelitev, kaj se sme in kaj ne sme oglaševati. Če bi do tega prišlo, bi bilo prepovedano oglaševanje 70 do 80 odstotkov prehranskih izdelkov in brezalkoholnih pijač (vključno s celotnim portfeljem Coca-Cole). Prehranski profil WHO Europe je praktično v celoti povzet v Prehranskih smernicah za oblikovanje pravil ravnanja za zaščito otrok pred neprimernimi komercialnimi sporočili Ministrstva za zdravje RS.
Nekateri poslanci gredo celo tako daleč, da predlagajo tudi prepoved sponzorstva in promocijskega umeščanja izdelkov za prehranske izdelke in brezalkoholne pijače. Liberalnejši poslanci, ki v večji meri podpirajo samo–regulativo in druge samo-zaveze prehranske industrije na evropski ravni (npr. EU Pledge), ob tem opozarjajo, da bi prepoved oglaševanja prehranskih izdelkov z visoko vsebnostjo sladkorjev, soli in maščob povzročila znatno znižanje finančnih sredstev, ki so na voljo za produkcijo otroških oddaj in programov. Pri tem se opirajo na podatke z britanskega trga.
Zaščita otrok in oglaševanje alkohola
Oglaševanje alkohola je v razpravah v evropskem parlamentu pod drobnogledom. Čeprav je bilo v začetku razbrati, da oglaševanje alkohola ne bo na udaru, nekateri amandmaji kažejo, da zlasti na področju zaščite otrok ni tako. Težnje so, da se na ravni EU zagotovi zmanjšanje ali celo prepoved izpostavljenosti otrok oglaševanju alkoholnih pijač. Za slovenski trg v luči izjemno stroge in restriktivne nacionalne zakonodaje negativnih posledic ni pričakovati.
Težnje po zakonskem urejanju video platform, tudi vsebin, ki jih generirajo uporabniki
Komisija v svojem predlogu zagovarja fleksibilen pristop do spletnih platform, kot sta npr. YouTube in Vimeo, poslanci Evropskega parlamenta pa zagovarjajo uvedbo enakih pravil na področju sponzorstva in promocijskega prikazovanja izdelkov za vse ponudnike avdio-vizualnih medijskih storitev. To pomeni, da bi tudi na teh platformah in celo v video vsebinah uporabnikov morala biti sponzorstvo in promocijsko prikazovanje izdelkov jasno označena.
Nadaljnji koraki
V matičnem odboru Parlamenta za revizijo AVMSD, v Odboru za kulturo in izobraževanje (CULT) pripravljajo in usklajujejo besedilo kompromisnih amandmajev k predlogu Komisije na podlagi blizu 1000 amandmajev, ki so jih predlagali poslanci Evropskega parlamenta. Pričakuje se, da bodo na področju oglaševanja hrane in brezalkoholnih pijač v veliki meri upoštevali stališča Odbora za okolje, javno zdravje in varno hrano (ENVI). Glasovanje o poročilu odbora se pričakuje konec marca in ne konec februarju, kot je bilo načrtovano.