Mednarodne novice, Tuje novice
Nove pravice potrošnikov in prepoved zelenega zavajanja
Evropska Komisija je 30. marca predstavila predlog direktive v zvezi s krepitvijo vloge potrošnikov za zeleni prehod z boljšim varstvom pred nepoštenimi praksami in boljšim obveščanjem, s katero predlaga posodobitev pravil EU o varstvu potrošnikov. Posodobljena pravila bodo potrošnikom omogočila ozaveščeno in okolju prijazno izbiro pri nakupovanju izdelkov. Potrošniki bodo imeli pravico vedeti, za kako dolgo je izdelek zasnovan in če, ter kako, ga je mogoče popraviti. Poleg tega bodo pravila okrepila varstvo potrošnikov pred nezanesljivimi ali lažnimi okoljskimi trditvami, saj bodo prepovedala zeleno zavajanje, t.i. greenwashing, in prakse, ki potrošnike zavajajo glede trajnosti izdelka.
Komisija tako med drugim predlaga spremembe in dopolnitve dveh ključnih direktiv na področju varstva potrošnikov: direktive o pravicah potrošnikov (v slovenski ravni red je prenešena z Zakonom o varstvu potrošnikov) , na način, da bi ponudniki morali potrošnikom zagotoviti informacije o trajnosti in popravljivosti izdelkov ter direktive o nepoštenih poslovnih praksah (v slovenski ravni red je prenešena z Zakonom o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami). Seznam značilnosti izdelka, v zvezi s katerimi oglaševalec ne sme zavajati potrošnikov, se razširja in zajema vpliv na okolje in družbo, trajnost ter popravljivost izdelka. Dodajajo se tudi nove prakse, ki se štejejo za zavajajoče po presoji posameznega primera, kot je na primer uporaba okoljske trditve v zvezi s prihodnjo okoljsko uspešnostjo brez jasnih, objektivnih in preverljivih zavez in ciljev ter brez neodvisnega sistema spremljanja, neobveščanje o značilnostih, uvedenih za omejevanje trajnosti, navajanje splošnih ali nejasnih okoljskih trditev, ki jih oglaševalec ne more dokazati (npr. „okolju prijazen“, „eko“, „zeleno“), navajanje okoljske trditve o celotnem izdelku, kadar trditev dejansko zadeva le določen vidik izdelka, prikazovanje prostovoljnega znaka za trajnostnost, ki ne temelji na sistemu tretjih oseb za preverjanje ali ga ne vzpostavijo javni organi.
Sledi obravnava in usklajevanje predlog direktive v Svetu in Parlamentu EU. Ker gre za predlog evropskega predpisa, ki bo pomembno vplival tudi na tržno komuniciranje in marketing, bomo proces usklajevanja in sprejemanja v institucijah EU skrbno spremljali in o njem tudi poročali.