Mednarodne novice
Novice iz Bruslja – Revizija AVMSD je v zaključni fazi
V institucijah EU je zaključen trilog o spremembah in dopolnitvah Direktive EU o avdiovizualnih medijskih storitvah. Konsenz, ki so ga junija dosegle države članice, je 11. julija potrdil tudi CULT, odbor za kulturo in izobraževanje, vodilni odbor Evropskega parlamenta. Pričakuje se, da bo revidirana direktiva AVMS sprejeta na oktobrskem plenarnem zasedanju Parlamenta EU in takoj za tem še formalno s strani Evropskega Sveta. Države članice bodo po objavi Direktive v Uradnem listu EU imele na voljo 21 mesecev, da nova določila prenesejo v nacionalne zakonodaje.
Direktiva AVMS sodi med za dejavnost oglaševanja in tržnega komuniciranja najpomembnejše evropske predpise. Zato je toliko bolj razveseljivo poročanje Evropskih stanovskih združenj, da v trilogu med Komisijo, Parlamentom in Svetom EU usklajeno besedilo v veliki meri upošteva ključne pomisleke in predloge komunikacijske industrije v dolgem zakonodajnem postopku. Z gotovostjo pa bo to moč potrditi šele, ko bo besedilo sprememb konsolidirano z besedilom sedaj veljavne Direktive, pregledano s strani pravnih služb obeh institucij in pripravljen čistopis za sprejem v Evropskem parlamentu in Svetu. V nadaljevanju povzemamo ključne ugotovitve evropskih stanovskih združenj.
Splošna določila o oglaševanju
- Razširitev določil tudi na video platforme: Najpomembnejša novost je, da bodo platforme za izmenjavo video vsebin (video sharing platforms) zavezane istim pravilom, kot izdajatelji avdiovizualnih programov.
- Označevanje vsebin, ki so objavljene proti plačilu ali drugi obliki nadomestila: Sponzorirane vsebine in tudi objave vplivnežev na vseh nosilcih bodo morale jasno in nedvoumno razkrivati ali so predmet kakršnegakoli komercialnega dogovora.
- Kvote oglaševanja v TV programih: Nova pravila določajo, da med 6.00 in 18.00 TV program lahko vključuje največ 20 % oglaševanja, kar bo izdajateljem omogočilo bolj fleksibilno razporeditev oglasnih blokov / oglaševanja. V luči zaščite potrošnikov / gledalcev pred nerazumno količino oglaševanja v najbolj gledanem času (prime time), pa v časovnem okviru 18.00 – 24.00 20 % omejitev velja tudi na uro.
- Sponzorstva otroških programov: Odločitev ali se dovoli ali prepove objavljanje sponzorjevega logotipa v okviru otroških in verskih programov ter dokumentarnih oddaj ostaja v domeni držav članic, ki se lahko tudi odločijo, da sponzoriranje otroških programov prepovedo v celoti.
- Promocijsko umeščanje izdelkov (product placement): Promocijsko umeščanje izdelkov je dovoljeno v vseh avdiovizualnih medijskih storitvah z izjemo poročil ter v aktualno-političnih, potrošniških, verskih in otroških programih / oddajah. Glede na dostopno besedilo predloga pa ni moč razbrati, ali in kako se bodo pravila o promocijskem umeščanju izdelkov aplicirala na vsebine uporabnikov (t.i. user generated content).
- Usklajeni predlog AVMSD kljub nasprotovanju potrošniških organizacij in nekaterih poslanskih skupin ohranja visoko stopnjo podpore samoregulativi in koregulativi na področju zmanjševanja izpostavljenosti otrok oglaševanju hrane z visoko vsebnostjo maščob, sladkorja in soli ter zaščite mladostnikov pred oglaševanjem alkohola. Ohranja tudi dikcijo otrok in ne širi obsega določil na mladoletnike oz. mladostnike.
- Pomembna novost je, da tudi platforme za izmenjavo video posnetkov zavezuje, da sprejmejo ustrezne ukrepe za zaščito otrok na teh dveh področjih.
- Predlog prenovljene AVMSD ohranja predlog Komisije in vključuje referenco na Prehranski profil WHO Europe, ki je izjemno restriktiven, vendar pa za izdajatelje AVMS ni zavezujoč, predstavljen je kot ena od obstoječih prehranskih smernic, ki so na voljo za oblikovanje pravil ravnanja za zaščito otrok na področju oglaševanja hrane.
- Za industrijo je pomembno, da je izločen predlog, po katerem naj bi implementacijo določil Kodeksov zagotavljali in nadzorovali državni organi. Končni predlog besedila priznava pomembno vlogo samo-regulativnih organizacij v državah članicah.
- Predlog uvaja nov koncept evropskega kodeksa ravnanja (Union codes of conduct), ki naj bi ga skupaj oblikovali izdajatelji avdiovizualnih medijskih storitev ter lastniki video platform ali organizacije, ki jih zastopajo, predstavniki komunikacijske industrije ter potrošniške organizacije pod vodstvom Komisije.
Prenos določil AVMSD v slovensko zakonodajo
V slovenski pravni red so določila aktualne AVMSD implementirana z Zakonom o avdiovizualnih medijskih storitvah. Slovenska oglaševalska zbornica, pod njenim okriljem zlasti Slovensko združenje medijev, bo budno spremljala in se aktivno vključevala v vseh fazah postopka prenosa novih določil AVMSD v slovenski pravi red.