Mednarodne novice, Tuje novice
EU: AVMSD – Sprejeto poročilo k Predlogu Komisije o reviziji Direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah
CULT Committee / Odbor za kulturo in izobraževanje, vodilni odbor Evropskega parlamenta pri obravnavi predloga Komisije o reviziji AVMS Direktive, je 25. aprila sprejel poročilo, ki vključuje kompromisne predloge amandmajev. Za industrijo je izid dolgotrajnega, na trenutke zaskrbljujočega usklajevanja v odborih EU relativno ugoden, niso podprli amandmajev drugih odborov za dodatne omejitve ali celo prepovedi oglaševanja. Zaskrbljujoče pa je, da tudi Odbor za kulturo in izobraževanje deli prevladujoče negativno mnenje drugih odborov glede učinkovitosti samoregulative oglaševanja. Evropski parlament je 16. maja potrdil odločitev Odbora za kulturo in izobraževanje, da se pristopi k tristranskim pogajanjem (Parlament, Svet in Komisija) o direktivi AVMS na podlagi poročila Odbora brez predhodnega glasovanja o poročilu v Parlamentu.
Podpora samo-regulativnim in co-regulativnim kodeksom ravnanja ostaja, vendar…
Priporočilo, da se področje omejevanja oglaševanja hrane z visoko vsebnostjo soli, sladkorjev in maščob ter alkohola otrokom ureja s kodeksi ravnanja v direktivi ostaja. Izjemno zaskrbljujoč pa je predlog, da državni organi nadzora na nacionalni ravni ne samo spremljajo in evalvirajo kodekse ravnanja, ampak bi po predlogu v poročilu pridobili tudi pooblastila za sankcioniranje kršitev. To kaže na globoko nerazumevanje temeljnih načel samoregulative, zato si bodo predstavniki industrije v nadaljnjih postopkih usklajevanja in sprejemanja revidirane direktive v Svetu in Komisiji EU še naprej prizadevali, da se v pristojnosti samoregulativnih teles ne posega.
Zaščita otrok na področju oglaševanja – širše omejitve na področju sponzorstev in promocijskega umeščanja izdelkov
Kljub močnim težnjam v Evropskem parlamentu, Odbor za kulturo in izobraževanje ni podprl širitve omejevanja oglaševanja hrane z visoko vsebnostjo sladkorjev, soli in maščob, ki tako ostaja v okviru »otroških programov« in se ne širi na programe z relevantnim deležem otrok v občinstvu. Kar pa ne velja za sponzorstva in promocijsko umeščanje izdelkov (product placement), kjer so podprli restriktivnejši pristop. Odbor v poročilu predlaga, omejitve oglaševanje tako v okviru otroških programov kot sponzoriranja in umeščanja izdelkov v okviru vsebin, ki primarno nagovarjajo otroke.
Kljub pritiskom tako s strani nekaterih poslancev in poslanskih skupin kot nevladnih organizacij v Odboru za kulturo in izobraževanje v osnutku poročila niso podprli vključitve prehranskega profila Svetovne zdravstvene organizacije za Evrope (WHO Europe Nutrient Profile) kot standarda na področju omejevanja oglaševanja hrane otrokom.
Na področju oglaševanja alkohola se dikcija zaostruje. Direktiva določa, da oglaševanje alkohola ne sme biti »posebej /specifically« usmerjeno na otroke, v osnutku poročila k predlogu revizije pa je beseda »posebej« iz dikcije izpuščena. Posledično je obseg prepovedi širši, težje pa bo določilo, če bo sprejeto v nadaljnjih postopkih usklajevanja, tudi implementirati v praksi.
Širitev pravil o oglaševanju, sponzoriranju in promocijskem umeščanju izdelkov na video platforme in tudi vsebine, ki jih generirajo uporabniki
Komisija v svojem predlogu zagovarja fleksibilen pristop do spletnih platform, kot sta npr. YouTube in Vimeo, poslanci Evropskega parlamenta pa zagovarjajo uvedbo enakih pravil na področju sponzorstev in promocijskega umeščanja izdelkov (product placement) za vse ponudnike avdio vizualnih medijskih storitev. To pomeni, da bi tudi na teh platformah in celo v video vsebinah uporabnikov morala biti sponzorstvo in promocijsko prikazovanje izdelkov jasno označena.
Fleksibilnejša pravila oglaševanja / kvote
Pravilo, da oglaševanje lahko obsega največ 20 % programskega časa na uro se spreminja v 20 % programskega časa v 24 urah (na dan). Ob tem države članice lahko opredelijo eno »prime time« okno v časovnem okviru največ štirih ur, v okviru katerega prav tako velja določilo o največ 20 % programskega časa, ki je lahko namenjeno oglaševanju.
Nadaljnji koraki
V Evropskem svetu se zaključuje razprava in oblikovanje poročila k predlogu Komisije. Sedem držav članic (Češka, Danska, Finska, Irska, Luksemburg, Nizozemska in Švedska) je že pred časom izrazilo resno zasrbljenost in pozvalo ostale članice EU, da zavzamejo stališče, da se iz obsega direktive izključijo socialna omrežja kot Facebook in YouTube.
Pričakuje se, da bo Evropski Svet o poročilu / stališčih k predlogu revizije AVMS Direktive glasoval 23. maja. Nato se bodo pričela tristranska pogajanja (Parlament, Svet in Komisija) o končnem besedilu revidirane Direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah.