Skip to main content
Prijava
  • Zahtevaj novo geslo
Postanite član SOZ!
Prijavite se na E-obvestila
Prijava na e-obvestila je bila uspešno oddana.
Kontakti
+386 1 439 60 50
[email protected]
Vsi kontakti
Iskalnik
Domov
MENU
nazaj
  • SOZ združenja in sekcije
  • Slovensko združenje oglaševalskih agencij - SZOA
  • Slovensko združenje oglaševalcev - SZO
  • Slovensko združenje medijev - SZM
  • Mednarodno sodelovanje
  • EASA
  • EACA
  • WFA
  • O nas
  • Zgodovina in statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • SOZ združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje
  • Novinarsko središče
  • Fotogradiva in galerije
  • Članstvo SOZ
  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ
  • Postopki
  • Pritožba Oglaševalskemu razsodišču
  • Ugovor na razsodbo Oglaševalskega razsodišča
  • Mnenje o oglasu pred objavo oglasa
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb
  • Projekti SOZ
  • Dobra praksa
  • Trajnostni oglaševalski standardi
  • SOZ Akademija
  • SOZ Akademija poglobljeno
  • SOZ Akademija okrogle mize & intervjuji
  • SOZ Akademija krajši dogodki
  • SOF – Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben – Golden Drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS – merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu
  • Drugi dogodki za člane SOZ
  • Nagrade
  • Oglaševalec leta 2021
  • Oglaševalska osebnost
  • Mladi kreativci
  • SOF
  • Golden Drum
  • Effie
  • O nas
  • Članstvo SOZ
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Projekti SOZ
  • Nagrade
  • Dogodki
  • Novice
Linkedin
Twitter
Facebook
Pinterest
  • Prijava Registracija

Preverite ugodnosti za člane SOZ!

  • E-obvestila
  • Kontakt
DomovNoviceOglaševalsko razsodišče v 2021 skozi oči predsednika

Novice SOZ splošne, Član članu, Vezane na člane

Oglaševalsko razsodišče v 2021 skozi oči predsednika

12. Jan 2022

Ključno vodilo dela Oglaševalskega razsodišča v letu 2021 je bilo ohranjanje visoke ravni zaupanja v strokovnost, etičnost in učinkovitost samoregulacije oglaševanja v Sloveniji, kljub oteženim epidemičnim razmeram, v katerih smo se znašli tako vsi deležniki oglaševalskega trikotnika  kot potrošniki, ki so v jedru naših prizadevanj za etično in s kodeksom skladno oglaševanje. Oglaševalsko razsodišče je tudi v drugem pandemičnem letu delovalo kontinuirano in z visoko sklepčnostjo, seje pa so se odvijale v obliki video konferenc. Razsodišče je kljub spremenjenim okoliščinam zasledovalo cilj, da je o pritožbah odločalo v priporočenih časovnih okvirih (30 – 60 dni od prejema pritožbe do razsodbe). Vedno to ni bilo mogoče, ker je pogosteje kot običajno na prošnjo strank v postopku odobrilo podaljšanje sicer zelo kratkih rokov za odziv.  Med trendi, ki so zaznamovali preteklo leto  na področju dela Razsodišča, izstopata zlasti dva: rast števila pritožb in spremenjeno razmerje  vlagateljev pritožb -  bistveno več pritožb so na Razsodišče naslovili potrošniki (19), kar lahko pripišemo njihovi večji kritičnosti in občutljivosti do oglaševanja v izrednih časih, v katerih živimo.

Razsodišče kot posebej pomembno (ponovno) izpostavlja potrebo po doslednem označevanju oglaševalskih vsebin, ne glede na medij in način objave. Pri tem smo ohranili striktno in jasno stališče, ki ne omogoča odstopanja od pravil, zapisanih v kodeksu: oglaševanje mora biti že na prvi pogled prepoznavno kot oglaševanje. Biti mora jasno in prepoznavno ločeno od redakcijskih vesti, komentarjev in drugih rubrik oz. oddaj in se nanje v nadaljevanju ne sme sklicevati, ne glede na medij, v katerem je objavljeno. Obenem je Razsodišče posebno pozornost namenilo oglaševalskim vsebinam, ki bi utegnile izkoriščati občutljivost potrošnikov do posebnih skupin blaga in storitev, zlasti na področju prehranskih dopolnil, blaga z domnevnimi »zdravilnimi učinki«, okoljevarstvenih tem in vseh drugih sporočil, ki so usmerjene v občutljivost potrošnikov v trenutnih okoliščinah.

Razsodišče je v drugem pandemičnem letu odločilo o enakem številu pritožb kot v letu 2017, ko je bil dosežen predhodni rekord. Razsodišče je zaključilo odločanje o 26 primerih, o še štirih pritožbah, ki so jih na Razsodišče naslovili v 2021, pa bo Razsodišče odločalo na januarski seji. O več kot 20 primerih na letni ravni je odločalo le še v letih 2005 (23) ter 2016 (22). Razsodišče je podalo tudi 4 mnenja o že objavljenem oglaševanju (3 na prošnjo TIRS ter eno na zahtevo AKOS).

V 2021 so prevladovale neutemeljene pritožbe (13),  v 4 primerih pa je Razsodišče odločilo, da se postopek presoje prekine, ker predmet pritožbe ni predmet presoje po SOK (spletno mesto, ki ni namenjeno slo potrošniku, interno komuniciranje / PR in uredniške vsebine). Glede na medij objave se je največ pritožb nanašalo na oglaševanje na spletu (15), sledi zunanje oglaševanje (7), TV oz. video oglaševanje (4) ter tisk (2). V nekaj primerih se je pritožba nanašala na oglaševanje v več medijih. Največ pritožb se je sicer nanašalo na domnevne kršitve 6. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa / SOK – prepoznavanje oglaševanja kot takega ter obvezno navedbo oglaševalca / oglaševane znamke pri spletnem oglaševanju, a je Razsodišče le dvakrat pritrdilo pritožniku in presodilo, da oglaševanje, ki je bilo predmet presoje, ni v skladu z določili SOK.

V primeru utemeljenih pritožb je oglaševalsko razsodišče dvakrat presodilo, da oglaševanje ni ustrezno označeno oz. na prvi pogled prepoznavno kot oglaševanje (kršitev določil 6. člena SOK), trikrat je ugotovilo kršitev določil Kodeksa, ki zavezujejo k odgovornosti do družbe in posameznikov (7. člen SOK, enkrat v povezavi s členom 2, dostojnost), zavajajočo naravo oglaševanja je prepoznalo trikrat  – enkrat v povezavi  s primerjalnim oglaševanjem, dvakrat pa v povezavi s kršitvijo določil o oglaševanju izdelkov za lepoto in zdravje (prehransko dopolnilo, kozmetični izdelek). V enem primeru pa je ugotovilo nedovoljeno posnemanje oglaševanja konkurentna (izbor glasbe ob oglaševanju izdelka, ki odgovarja na enake potrebe  - hrana z prehranskimi dopolnili).

Stranke v postopku so na razsodbo Razsodišča devetkrat vložile ugovor. Razsodišče je vse ugovore zavrnilo kot neutemeljene, pri čemer je ugotovilo, da gre (pre)pogosto v primerih ugovorov zgolj za zavlačevanje do pravnomočnosti Razsodbe.

Za zaključek velja omeniti, da je Razsodišče v dveh letih delovanja pri presoji primerov večkrat ugotovilo, da temeljna pravila oglaševalske stroke, zapisana v SOK, na nekaterih mestih niso več v celoti aktualna. Zato meni, da velja razmisliti o temeljitem pregledu in nadgradnji določb Kodeksa , zlasti v luči razvoja tržno-komunikacijske stroke in v tem okviru prevladujočih komunikacijskih kanalov.

Jaka Repanšek,
predsednik Oglaševalskega razsodišča

Arhiv razsodb Oglaševalskega razsodišča

 

 

 

 

 

Sorodne novice
25.10.2023 -
Naša Ana Predovič je na SEMPL-u prejela nagrado za življenjsko delo
25.10.2023 -
Zlati boben v Portorožu zbral tisoč zadovoljnih ljudi
25.10.2023 -
Nova Razsodba Oglaševalskega razsodišča
18.10.2023 -
Družbena omrežja pod drobnogledom regulatorjev
12.10.2023 -
Zlati boben zasijal v vsej svoji veličini
06.10.2023 -
Nova Razsodba Oglaševalskega razsodišča
Vse sorodne novice
Na vrh

O NAS

  • Statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • Združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje

ČLANSTVO SOZ

  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ

OGLAŠEVALSKO RAZSODIŠČE

  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb

PROJEKTI SOZ

  • Trajnost
  • Dobra praksa
  • SOZ Akademija
  • SOF - Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben - Golden drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS - merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu

NAGRADE

  • Oglaševalec leta
  • Oglaševalska osebnost
 
   

 

2015 © SOZ | Pravna obvestila | Piškotki

Na vrh
SAMO ZA ČLANE SOZ

Vsebina je vidna samo registriranim
članom SOZ.
Preverite ugodnosti za člane.

Postanite član SOZ!