Sporočila za javnost
Novi podatki v okviru projekta Revidirane prodane naklade tiskanih medijev – RPN
Na današnji javni predstavitvi in novinarski konferenci sta predstavnici SOZ, Alenka Mervič, predsednica Projektnega sveta RPN – PS RPN in Miša Stanko Lukašev, predsednica Slovenskega združenja medijev – SZM, predstavili projekt RPN ter podatke o prodani in drugih nakladah slovenskih tiskanih medijev za 4. četrtletje in 2. polletje 2009. PS RPN je za obdobje 2010 – 2012 izbral novega izvajalca revizij, revizijsko hišo Deloitte revizija iz Ljubljane.
Dnevnik z najvišjo prodano naklado ostajajo Slovenske novice, najbolj prodajan tednik je Nedeljski dnevnik, največjo prodano naklado med 14-dnevniki tokrat beleži Čvek v križankah, mesečnikov še vedno revija Vzajemnost in dvomesečnikov Naš dom. Največjo distribuirano naklado med prilogami tudi tokrat beleži Vikend, med brezplačniki pa najvišjo brezplačno distribuirano naklado izkazuje tednik Žurnal. Primerjava aktualnih podatkov RPN s preteklimi obdobji kaže, da se negativni trend padanja povprečnih prodanih naklad umirja. V drugi polovici leta 2009 že 20 tiskanih medijev beleži rast povprečne prodane naklade. Podatki iz RPN so javno dostopni na http://www.soz.si/projekti/rpn.
Najbolj prodajani tiskani mediji
3. marca 2009 smo preglednico podatkov iz RPN, ki je objavljena na spletnem mestu www.soz.si, dopolnili s podatki za 4. četrtletje 2009 za tednike in publikacije s periodiko izhajanja krajšo od enega tedna ter brezplačnike in podatki za 2. polletje 2009 za publikacije s periodiko izhajanja višjo od enega tedna. Najvišjo prodano naklado med dnevniki beležijo Slovenske novice, sledita jim Delo in Dnevnik. Med tedniki je najbolj prodajan Nedeljski dnevnik, sledita mu Nedelo in Lady. Med štirinajstdnevniki prvo mesto tokrat zaseda Čvek v križankah, ki ji tesno sledi Anja in nato Bravo. Najvišjo prodano naklado med mesečniki še vedno izkazuje revija Vzajemnost pred Reader's Digestom in novincem v projektu RPN Cicido. Mesečnikom v projektu RPN se je v 2. četrtletju pridružila revija Joy novega založnika - pristopnika Novitim. Pri dvomesečnikih tudi tokrat ni spremembe, najbolj prodajan je Naš dom pred Ambientom. Najvišjo distribuirano naklado med prilogami izkazuje Vikend, sledita mu Pilot in Nika, najvišjo brezplačno distribuirano naklado med brezplačniki pa beležita tednik Žurnal in dnevnik Žurnal 24.
Negativni trend povprečnih prodanih naklad se umirja
Pregled prodanih, distribuiranih in brezplačnih distribuiranih naklad tiskanih medijev skozi čas kaže, da je bil največji padec zabeležen v obdobju od 1. polletja 2008 do 1. poletja 2009, ki se je v 2. polovici 2009 začel umirjati. Izmed vseh tiskanih medijev edino kategorija brezplačnikov v obdobju od drugega polletja 2006 dalje ne beleži negativnega trenda. Na umirjanje negativnega trenda kaže tudi rast povprečnih prodanih naklad tednikov v drugi polovici 2009. Rast povprečnih prodanih naklad v drugi polovici leta v primerjavi s prvo polovico leta, je za tednike sicer običajna, a tokrat se je indeks rasti prvič v zadnjih štirih letih dvignil čez 100. Gledano tisk v celoti, se negativni trend padanja povprečnih prodanih naklad umirja. Največji padec (- 4%) v obdobju od drugega polletja 2006 dalje, je bil zabeležen v prvi polovici leta 2009 in se je v drugi polovici leta 2009 zmanjšal na samo -2%. V drugi polovici leta 2009 je bilo zabeleženih tudi 20 publikacij, katerih povprečne prodane naklade so se povečale: Lea, Ekipa, Nova, Reporter, National Geographic Junior, Lady, Playboy, Salomonov ugankar, Odprta kuhinja, NeDelo, Ljubezenske zgodbe Barbare Cartland, Salamonov foto oglasnik, Elle, Monitor, Naš dom, Nika, L&Z, Pilot, Mladina in Čvek v križankah.
Relevantnejša od tiskane je prodana naklada
Podatki o prodani in drugih nakladah tiskanih medijev se v projektu RPN objavljajo v različnih kategorijah. Podatki o nakladah zajemajo povprečno stanje naklad v četrtini leta pri edicijah s frekvenco izhajanja enega tedna ali manj (tedniki, dnevniki …) ali v polovici leta (štirinajstdnevniki, mesečniki, dvomesečniki …). Najpomembnejši je podatek o prodani nakladi, ki nam pove koliko izvodov na izid je povprečno prodanih v četrtini oziroma polovici leta. Kategorija prodana naklada vključuje:
- naročniško prodajo: distribuirani izvodi znanim naročnikom v Sloveniji in tujini po ceni, ki ne sme biti nižja od 60 % cene na naslovnici; naklade, ki so prodane s ceno med 60 % in 25 % cene na naslovnici, se vodijo v posebni kategoriji, kar pomeni, da se izvodi prodani po promocijskih cenah ne vodijo v kategoriji prodane naklade;
- kolportažno prodajo: število izvodov, ki so bili dejansko prodani po objavljeni ceni na naslovnici v kioskih, trgovinah, knjigarnah, ulični prodaji in drugih prodajalnah na slovenskem in tujem trgu;
- paketno prodajo: prodaja v večjih količinah kupcem, ki niso končni uporabniki po vsaj 60 % cene na naslovnici.
Najpomembnejši podatek za priloge je podatek o distribuirani nakladi in za brezplačnike podatek o brezplačni / kontrolirani distribuirani nakladi.
Podatki o prodani in drugih nakladah tiskanih medijev, ki jih zagotavlja projekt RPN, so poleg podatkov o branosti, ki jih zagotavlja Nacionalna raziskava branosti (NRB), najpomembnejši podatki za strokovno in učinkovito medijsko načrtovanje. Založniki tiskanih medijev – pristopniki k projektu RPN pa s sodelovanjem v projektu dokazujejo svojo zavezo strokovnosti in transprentnosti. Založniki – pristopniki se samostojno odločajo, za katere svoje publikacije bodo v okviru RPN objavljali podatke o prodani in drugih nakladah. Zaenkrat podatke za vse svoje tiskane medije oddajajo založniki: Adria Media Ljubljana, Časnik Finance (v letu 2010 bo pričel oddajati vse podatke), ČZP Večer, Delo, Dolenjski list Novo mesto, Image management, Mladina, Novitim, Prava smer, Založba Rokus Klett, Zavod Vzajemnost in Žurnal media. Založniki, ki zaenkrat oddajajo podatke le za nekatere svoje tiskane medije: Delo Revije, Dnevnik, Družina, Mladinska knjiga založba, Salomon in Videotop Color Media. Cilj projekta zagotovo je, da bi vsi pristopniki objavljali podatke o nakladah za vse svoje publikacije. Podatki iz RPN so javno dostopni na spletni strani Slovenske oglaševalske zbornice: http://www.soz.si/projekti/rpn.
Deloitte revizija iz Ljubljane bo izvajalec revizij v obdobju 2010 - 2012
Revizije v okviru projekta RPN, ki potekajo kontinuirano (vsak pristopnik - založnik je revidiran najmanj enkrat letno), bo v letih 2010 - 2012 izvajala Deloitte revizija d.o.o. iz Ljubljane. Komisija za izbor izvajalca revizij RPN je po pooblastilu Projektnega sveta RPN povabila revizijske hiše k oddaji ponudb, izmed katerih je izbrala ugledno revizorsko organizacijo Deloitte revizija d.o.o., ki bo izvajala revizije vsaj naslednja 3 leta.
18 založnikov – pristopnikov k projektu RPN
Projekt v celoti financirajo in z njim v okviru SOZ upravljajo pristopniki: Adria Media Ljubljana, Časnik Finance, ČZP Večer, Delo, Delo revije, Dnevnik, Dolenjski list Novo mesto, Družina, Image Management, Mladina, Mladinska knjiga Založba, Novitim, Prava smer, Salomon, Videotop Color Media, Založba Rokus Klett, Zavod Vzajemnost in Žurnal media. Za pristop k projektu se lahko brez omejitev odloči katerikoli založnik tiskanih medijev.