Novice SOZ splošne
PRIPOMBE IN PREDLOGI SLOVENSKE OGLAŠEVALSKE ZBORNICE K PREDLOGU NOVELE ZAKONA O AVDIOVIZUALNIH MEDIJSKIH STORITVAH / ZAMS V MEDRESORSKEM USKLAJEVANJU
Republika Slovenija, Ministrstvo za kulturo
Maistrova 10
1000 Ljubljana
[email protected]
Slovenska oglaševalska zbornica
Letališka 35
1000 Ljubljana
[email protected]
Ljubljana, 3. 11. 2020
ZADEVA: PRIPOMBE IN PREDLOGI SLOVENSKE OGLAŠEVALSKE ZBORNICE K PREDLOGU NOVELE ZAKONA O AVDIOVIZUALNIH MEDIJSKIH STORITVAH / ZAMS V MEDRESORSKEM USKLAJEVANJU
Spoštovani!
V imenu članov Slovenske oglaševalske zbornice - SOZ*, še posebej pa članov Slovenskega združenja medijev - SZM, vam pošiljamo pripombe in predloge naše zbornice k drugemu predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah (v nadaljevanju predlog novele ZAVMS).
V javni razpravi k predlogu novele ZAVMS, ki je potekala v juliju 2020, smo oddali poglede in pobude Slovenske oglaševalske zbornice / Slovenskega združenja medijev. V medresorskem usklajevanju je od 28. oktobra drugi predlog novele ZAVMS. Ugotavljamo, da je predlagatelj številne predloge naše Zbornice v javni razpravi pri pripravi predloga upošteval, za kar se zahvaljujemo.
Drugi predlog novele ZAVMS smo skrbno pregledali. Ob tem ponovno ugotavljamo, da so v različnih fazah postopka oblikovanja in sprejemanja sprememb in dopolnitev štirje zakoni, ki celostno posegajo na urejanje področja delovanja medijih v RS. Kar nekaj določil predlaganih sprememb zakonov – še zlasti to velja za noveli Zakona o medijih ter Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah, a tudi novel Zakonov o RTV Slovenija in o STA – je z več vidikov, zlasti tudi z vidika financiranja medijev tesno povezanih, celo soodvisnih, zato ponovno poudarjamo, da bi morala obravnava in usklajevanje njihovih določil potekati vsaj sočasno, če ne celo konsekutivno – najprej ZMed in nato ZAVMS. To velja tudi za postopke obravnave in sprejemanja v Državnem zboru RS.
Ponovno pozivamo predlagatelja, da naj proces sprememb pravnega okvira, ki ga tvorijo navedeni štirje zakoni, poteka celostno, sočasno in usklajeno. Ocenjujemo, da se v nasprotnem lahko zgodi, da bomo priča neusklajeni ureditvi v posameznih zakonih, ki se bo negativno odražala na slovenskem medijskem trgu.
Ponovno izpostavljamo tudi, da enačenje javnega servisa z ostalimi založniki TV programov pri opredelitvi največjega dovoljenega obsega oglaševanja, ni sprejemljivo.
Prav tako se ne moremo strinjati s širitvijo nabora izdajateljev TV programov, ki so odvezani spoštovanja določil 16.a člena (prispevki za razvoj evropskih avdiovizualnih del) novele ZAVMS v medresorskem usklajevanju.
Ministrstvo za kulturo prosimo, da naše pripombe in predloge podrobno preuči ter jih v največji meri upošteva. V primeru, da so k zapisanemu potrebna dodatna pojasnila, smo na razpolago.
Pričakujemo, da nas boste kot stanovsko organizacijo, relevantno strokovno javnost in posledično pomembnega deležnika vključili v vsa nadaljnja posvetovanja pri pripravi in sprejemanju tega in vseh drugih zakonskih in podzakonskih predpisov na področju medijev.
Z lepimi pozdravi,
Slovenska oglaševalska zbornica
Mojca Briščik Urban Korenjak, l.r.
Izvršna direktorica Predsednik Slovenskega združenja medijev
in član upravnega odbora SOZ
*Seznam članov SOZ, ki združuje založnike medijev, podjetja – oglaševalce in agencije, je na voljo na http://www.soz.si/o_nas/seznam_clanov_soz
Stališča in pobude Slovenske oglaševalske zbornice - SOZ k predlaganim spremembam in dopolnitvam Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah v medresorskem usklajevanju
K 16. členupredloga novele ZAVMS / doda se nov 16. a člen
3. odstavek novega 16. a člena predloga novele ZAVMS (julij 2020) se je glasil:
3) Določba prvega odstavka tega člena se ne uporablja za izdajatelje lokalnih televizijskih programov s statusom posebnega pomena in za izdajatelje televizijskih programov, katerih programi so namenjeni lokalnemu občinstvu in niso vključeni v programsko mrežo, ki dosega več kot 50 odstotkov prebivalstva Republike Slovenije.
3. odstavek novega 16. a člena aktualnega predloga novele ZAVMS pa se glasi:
(3) Določba prvega odstavka tega člena se ne uporablja za Radiotelevizijo Slovenijo, za izdajatelje televizijskih programov, ki imajo na podlagi zakona, ki ureja medije, status programa posebnega pomena in za izdajatelje televizijskih programov, katerih programi so namenjeni lokalnemu občinstvu in niso vključeni v programsko mrežo, ki dosega več kot 50 odstotkov prebivalstva Republike Slovenije.
Ne moremo se strinjati, da so vplačila v sklad za evropska avdiovizualna dela odvezani vsi izdajatelji televizijskih programov, ki imajo status programa posebnega pomena in ne le izdajatelji lokalnih televizijskih programov posebnega pomena. Ker predlagatelj predloga ne pojasni niti ga ne utemelji, se poraja dvom, da gre pri določilu za vzpostavljanje neupravičenega priviligiranega položaja (zlasti tudi finančnega z odvezo vplačil v sklad v primeru, da ne namenjajo v predlogu novele določenega deleža prihodkov za lastno produkcijo avdiovizualnih del) točno določenih medijev, ki morda sicer res še nimajo, bi se pa utegnili potegovati za status programa posebnega pomena.
Prelagamo, se 3. odstavek novega 16. a člena ZAVMS glasi:
3) Določba prvega odstavka tega člena se ne uporablja za Radiotelevizijo Slovenijo, za izdajatelje lokalnih televizijskih programov s statusom posebnega pomena in za izdajatelje televizijskih programov, katerih programi so namenjeni lokalnemu občinstvu in niso vključeni v programsko mrežo, ki dosega več kot 50 odstotkov prebivalstva Republike Slovenije.
K 24. členu predloga novele / spreminja se 32. člen ZAVMS
32. člen ZAVMS ureja največji dovoljeni obseg oglaševanja v televizijskih programih.
Predlog novele v 23. členu predlaga, da se 2. in 3. odstavek 32. člena ZAVMS, ki opredeljujeta časovne omejitve oglaševanja v programih RTV Slovenija, ki so strožje od omejitev, ki veljalo za druge, komercialne TV programe, črtata.
Predlagani spremembi ZAVMS odločno nasprotujemo vsaj iz naslednjih razlogov:
- Predlagana sprememba vodi v nadaljnjo komercializacijo javnega servisa, kar je z vidika zagotavljanja pluralnosti in transparentnosti medijskega trga nesprejemljivo.
- Predlagana sprememba tudi ni v skladu s trendi in smernicami na številnih trgih EU, kjer lahko sledimo načelu zmanjševanja oglaševanja vsaj v t.i. prime-time časovnih okvirih v programih javnih televizij.
- Predlagana sprememba je vsaj diskriminatorna do izdajateljev slovenskih komercialnih TV programov, ki so za financiranje dejavnosti v celoti odvisni od prihodkov, ki jih ustvarijo na trgu. V pretežni meri so to prav prihodki od zakupa oglasnega prostora v njihovih TV programih. S predlagano spremembo se torej druge izdajatelje / ponudnike TV programov (ter tudi vse ostale medije) neupravičeno postavlja v slabši položaj na trgu. Sredstva, ki jih podjetja / naročniki oglaševanja namenjajo za oglaševanje v TV programih in oglaševanje nasploh so omejena, sprememba predpisa na njihov obseg ne bo v ničemer vplivala. Lahko vpliva le na razrez oglaševalskega kolača glede na različne zvrsti medijev. Zato bi se – pričakovati je, da se bo - predlagana sprememba lahko negativno odražala tudi na že tako zaskrbljujoč finančni položaj tiskanih medijev, radijskih programov in tudi spletnih medijev.
- Še več, v primeru, da predlagana sprememba ZMed o delitvi dela RTV prispevka v postopkih usklajevanja sprejemanja zakona ne bi bila potrjena, novela ZAVMS pa bi bila sprejeta, bi to lahko, tudi z vidika konkurenčnosti, vodilo v nevzdržen položaj na trgu.
- Predlagatelj v uvodnih pojasnilih k odzivom v javni razpravi navede le, da se ne strinja z ugovori v javni razpravi k predlagani rešitvi iz razlogov, ki predlagane rešitve v ničemer ne upravičijo z vidika poseganja v položaj na trgu in financiranje drugih založnikov slovenskih TV programov in tudi ostalih medijev.
Zato ponovno pozivamo predlagatelja, da se 2. in 3. odstavek 32. člena ZAVMS v predpisu ohranita, pri čemer se 2. odstavek ustrezno spremeni na način, da se v noveli ZAVMS določijo omejitve oglaševanja v programih RTV Slovenija, vsaj v obsegu, kot ga je opredeljeval 33. člen predhodne novele ZAVMS in sicer predlagana sprememba 17. točke 43. člena, ki se je glasila:
»17. skupni obseg televizijskega oglaševanja in televizijske prodaje v posameznem televizijskem programu Radiotelevizije Slovenija preseže 15 odstotkov časa med 6.00 in 18.00 uro ali 15 odstotkov časa med 18.00 in 24.00 uro (drugi odstavek 32. člena).
Na ta način bi se dovoljeni obseg oglaševanja v programih RTV Slovenija sorazmerno enako povečal kot se s predlogom novele in v skladu z določili evropske direktive AVMS povečuje največji dovoljeni obseg oglaševanja v ostalih TV programih.
Predlagamo, da se 2. odstavek 32. člena ZAVMS spremeni tako, da se glasi:
»(2) Skupni obseg televizijskega oglaševanja in televizijske prodaje v posameznem televizijskem programu Radiotelevizije Slovenija ne sme preseči 15 % časa med 6.00 in 18.00 uro ter 15 % časa med 18.00 in 24.00 uro.«.
Predlagamo, da se v ZAVMS ohrani 3. odstavek 32. člena, ki se glasi:
(3) V času med 18. in 23. uro v posameznem televizijskem programu Radiotelevizije Slovenija ni dovoljeno predvajanje TV prodajnih oken.
Ljubljana, 3. 11. 2020
Slovenska oglaševalska zbornica
Letališka 35
1000 Ljubljana
T: (01) 439 6050