Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 71 / 12. 02. 2002
PRITOŽBA:
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika v zvezi s tiskanimi oglasi za vroče linije, ki so bili objavljeni na oglasni strani "Ali ste vedeli?" Vikenda, tedenske priloge Dela in Slovenskih novic, 7. decembra 2001.
V pritožbi potrošnik navaja, da so sproni oglasi neprimerni za objavo v Vikendu, saj prilogo pogosto listajo tudi otroci. V nadaljevanju pritožbe potrošnik ocenjuje, da gre pri predmetnih oglasih za "kaznivo pornografijo" in Oglaševalsko razsodišče poziva k ukrepanju.
ODGOVOR:
Oglaševalec 3M – Gepard d.o.o. iz Ljubljane v odgovoru na pritožbo navaja, da je ocena ali razlaga oglasa odvisna od posameznika, ki oglas gleda in zato odvisna od vzgoje, vplivov okolja, tradicije, kulture, potreb in čutenja vsakega posameznika. Otroci se v glavnem na njihove oglase ne odzivajo, peščico osamljenih otrok, pozabljenih od staršev in okolice, ki pokličejo, pa preusmerjajo na brezplačne SOS telefone. V nadaljevanju oglaševalec dodaja, da so vajeni pritiskov v predbožičnem času, zato v tem obdobju v glavnem ne oglašujejo in opozarja, da ima vsakdo pravico do svobode izražanja, vprašanje kdo predstavlja večino oz. manjšino, je po njihovem mnenju brezpredmetno.
Oglaševalec Kugler d.o.o. iz Celja v odgovoru na pritožbo navaja, da se pritožba potrošnika ne nanaša na njihov oglas, saj so njihova dejavnost storitve vedeževanja in astrologije in zato menijo, da je pritožba potrošnika v zvezi z njihovim oglasom brezpredmetna.
Oglaševalec Tadej Flego "Full" s.p. v odgovoru na pritožbo navaja, da opravlja dejavnost razvedrilnih pogovorov preko posebne telefonske številke in v okviru le-te zaposluje le pripadnice ženskega spola – zato tudi v oglasih zasledimo le fotografije žensk, saj bi bili sicer potrošniki lahko zavedeni in bi ob klicu lahko pričakovali pogovor z moškim. Razvedrilni pogovori se izvajajo v živo in ne preko odzivnikov, zato je na oglasih napis "v živo", ki zgolj poudarja način opravljanja dejavnosti. Vsakega potrošnika, ki pokliče na navedeni telefonski številki, sogovornica opozori, da je pogovor časovno omejen (največ 30 minut). Zaradi te omejitvi se na enem od obeh oglasov pojavlja napis "do konca". Zardi vsega navedenega oglaševalec ocenjuje, da sporna oglasa ne kršita določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj ne prikazujeta ženske na žaljiv ali podcenjujoč način (žensk so prikazane v dostojnih opravah, brez golote in z vso potrebno mero dobrega okusa)
Oglaševalec 4U d.o.o. iz Ljubljane kljub pisnemu pozivu Oglaševalskega razsodišča ni odgovoril na Pritožbo potrošnika.
Delo d.d. v odgovoru na pritožbo navaja:
- Sporni oglasi oglašeujejo legalno dejavnost, vsebujejo erotične vsebine, ki pa so v skladu z naravo storitve.
- Mejo med erotiko in pornografijo je težko določiti, vendar pa sporni oglasi ne vsebujejo vulgarnih tekstov ali razkritih spolovil, kar bi lahko bil zasilni kriterij za razmejitev med erotiko in pornografijo.
- Način objave oglasov upošteva priporočilo iz razsodbe Častnega razsodišča SOZ št. 4 / 1995: po vzoru za tovrstno oglaševanje v svetu so oglasi objavljeni na eni, specializirani strani.
- Praktično vsako oglaševalsko sporočilo je bolj ali manj kontroverzno. Oglasi za vroče linije nedvomno sodijo med bolj kontroverzne (uporabniki storitev si želijo še bolj eksplicitne oglase, za neuporabnike pa je lahko ťpornografskiŤ že povsem nedolžen motiv).
- V Delu redno spremljamo odzive na vsa oglaševalska sporočila. Glede na povečano občutljivost neuporabnikov "vročih linij", ki smo jo zaznali v zadnjem času, smo na Delu že sprejeli sklep o restriktivnejšem oglaševanju "vročih linij", tako bo v Vikendu možno oglaševanje le-teh le brez eksplicitnih erotičnih vsebin. Vsak tovrsten oglas bo moral pred objavo pridobiti soglasje uredništva in pomočnika direktorice Oglasnega trženja.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 3 DOSTOJNOST
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti. Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo dobrega okusa.
RAZSODBA:
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 12. februarja 2002 in sprejelo razsodbo:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi zbranih informacij in ogleda oglasnih sporočil, objavljenih na oglasni strani "Ali ste vedeli?" Vikenda, priloge Dela in Slovenskih novic z dne, 7. 12. 2001, ugotavlja, da je pritožba utemeljena v delu, ki se nanaša na objavljanje eksplicitnih erotičnih vsebin v Vikend magazinu kot tedenski prilogi časnika Delo. Nekateri oglasi na obravnavani oglasni strani kršijo določila 3. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj so oblikovani tako, da bi lahko žalili posamezne javnosti glede splošno prevladujočih načel o dostojnosti.
Ker so v medijski hiši Delo d.d. medtem že sami sprejeli sklep o restriktivnejšem oglaševanju "vročih linij", Oglaševalsko razsodišče meni, da nadaljnje ukrepanje ni potrebno.
Oglaševalsko razsodišče – po pooblastilu Slovenske oglaševalske zbornice najvišji organ samoregulative oglaševalske stroke v Sloveniji – odločitev medijske hiše Delo d.d. pozdravlja in jo v smislu Slovenskega oglaševalskega kodeksa razume kot samoregulativno dejanje.
Oglaševalsko razsodišče hkrati ponovno opozarja na Razsodbo št. 4 / 26. 6. 1995, v kateri je zavzelo stališče glede oglaševanja storitev "vročih linij". Oglaševalsko razsodišče oglaševalce in medijske hiše poziva, da upoštevajo nekatere elemente, ki so uveljavljeni pri tovrstnem oglaševanju v državah z visoko razvito oglaševalsko stroko in samoregulativo oglaševanja, zlasti:
- oglas naj ne vsebuje eksplicitnih erotičnih vsebin,
- oglas naj vsebuje jasno vidno opozorilo, da so tovrstne storitve namenjene samo polnoletnim osebam,
- oglas naj vsebuje jasno vidno navedbo o ceni storitve,
- oglaševanje naj se izvaja samo v specializiranih medijih oziroma na specializiranih straneh tiskanih medijev, oglasi na radiu in televiziji pa naj se predvajajo izključno v nočnem terminu (od 22.00 do 5.00).
Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad
Predsednik OR