Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 60 / 08. 08. 2001
PRITOŽBA: Potrošnica je vložila pritožbo v zvezi z oglaševalsko akcijo "Nova Sonata" oglaševalca Hyundai Avto Trade iz Ljubljane, s katero je v času od 15. junija do 5. julija v tiskanih medijih oglaševal nov model osebnega avtomobila Hyundai Sonata. Vlagateljica pritožbe v pritožbi navaja, da v besedilu tiskanih oglasov med drugim piše:..Sodobno formo nove Sonate skladno dopolnjujejo ključni poudarki, kot so izboljšano vzmetenje, absolutna varnost, štiri inteligentne zračne vreče,…." . Potrošnica v pritožbi poudarja, da jo je – ker načrtuje nakup avtomobila višjega srednjega razreda – v oglasu pritegnila predvsem navedba o absolutni varnosti, saj gre za eno pomembnejših lastnosti avtomobila, ko se odloča za nakup. Ko je bilo to omenjeno znancem in strokovnjakom (pooblaščeni servise), s katerimi se je potrošnica posvetovala, so jo opozorili, da absolutno varnega avtomobila ni in da v primeru prometne nesreče s takšnim "absolutno varnim avtomobilom" lahko pride tudi do telesnih poškodb ali česa še hujšega. Iz navedenega potrošnica ugotavlja, da je navedba v oglasnem sporočilu neresnična, vsekakor pa ni podkrepljena z dokazi (rezultati testiranj), zato domneva, da gre v oglasu za poskus zavajanja potrošnikov in s tem za kršitev določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (4. in 5. člen).
ODGOVOR:
Oglaševalska agencija Studio Pet, v kateri so akcijo zasnovali in oglaševalec Hyudai Avto Trade v skupnem odgovoru na pritožbo navajata, da oglas s svojim besedilom ne zavaja slovenskih potrošnikov, niti ne omalovažuje konkurenčnih izdelkov oz. konkurenčnih blagovnih znamk avtomobilov. Namen ogaševalske akcije je bil predstaviti novost na slovenskem avtomobilskem trgu – novo Sonato - preko asociacij iz sveta glasbe (violinski ključ, orkester med igranjem….), ki se vežejo neposredno na ime avtomobila Hyundai Sonata. Tiskani oglas ni prodajne narave. Namen oglasnega sporočila je predstaviti nov avtomobil in mu ustvarjati določen ugled med potrošniki.
Sporna formulacija "absolutna varnost" je del t.i. body copyja, ki nudi najosnovnejša pojasnila o opremi avtomobila v stavku: "Sodobno formo Nove Sonate skladno dopolnjujejo ključni poudarki, kot so izboljšano vzmetenje, absolutna varnost, štiri inteligentne zračne vreče, samodejna avtomatska klima s kontrolo kakovosti in senzorjem za vlažnost zraka, novi H-matic menjalnik itd., njeno pravo moč pa boste začutili v vrhunski izvedbi z motorjem 2.7 DOHC V6."
Formulacija "absolutna varnost" nima namena zavajanja potrošnikov ali diskreditiranja konkurence, ker ni glavno sporočilo oglasa. Je le t.i. "avtomobilski kliše", kot bi jih na vseh področjih oglaševanja dnevno našli veliko (npr.: najbolj belo perilo, najboljše ta hip, popolnoma zdravi lasje, absolutna belina perila,…..), podobno formulacijo najdemo tudi v oglasu za Renault Thalia (Delo, petek, 13.7.2001): "…vgrajen sistem popolne varnosti…".
Na podlagi zapisanega menimo, da sporna formulacija "absolutna varnost" ni v neskladju z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa, je tako pogosta fraza v avtomobilskem oglaševanju, kot je npr. "absolutno čisto" v oglaševanju pralnih praškov. Gre za očitno pretiravanje, o katerem govori 5. člen SOK v tretjem odstavku. Formulacija "absolutna varnost" je subjektivna kategorija, ki si jo dandanes razlagamo kot vključevanje vseh sodobnih standardov varnosti v opremo avtomobila in nikakor ne pomeni "neprebojne trdnjave na cesti, ki bi bila neodvisna od dejanj voznikov ali soudeležencev v prometu". To dejstvo je tako neizpodbojno, da je upravičeno predvidevati, da ga bralci pravilno razumejo in jih zato formulacija "absolutna varnost" ne zavaja.
Nadalje agencija in oglaševalec v svojem odgovoru navajata, da sporni oglas ne krši niti določil SOK niti določil slovenske področne zakonodaje.
Tako Zakon o varstvu potrošnikov (ur.l.RS št. /1998) v 4. odstavku 12. člena pravi: "Zavajajoče oglaševanje je zlasti oglaševanje, ki izkorišča ali bi lahko izkoriščalo potrošnikovo neizkušenost in neznanje v dobičkonosne namene, ki vsebuje nejasnosti, čezmerna pretiravanja ali druge podobne sestavine, ki potrošnika zavajajo ali bi ga lahko zavajale". Obrazložitev tega člena nam nudi pojasnilo: v kolikor govorimo o "superlativni reklami" (čezmernem pretiravanju), je le-to dopustno, kadar govori o presežnikih (absolutna varnost), ker govori na način, ki ne dopušča dvoma o tem, da je navedeno nemogoče (se pravi, absolutna varnost v objektivnem smislu ne obstaja).
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 4 POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 5 RESNIČNOST
Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.
Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem.
Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.
RAZSODBA:
Oglaševalsko razsodišče je pritožbo obravnavalo 8. avgusta 2001 in sprejelo Razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče na podlagi zbranih informacij in ogleda tiskanega oglasnega sporočila "Nova Sonata" oglaševalca Hyundai Avto Trade, d.o.o. iz Ljubljane ugotavlja, da predmetni oglas krši določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca Hyundai Avto Trade, d.o.o. iz Ljubljane in agencijo Studio Pet k umiku imenovane verzije oglaševalskega sporočila.
Oglaševalsko razsodišče oglaševalcu in oglaševalski agenciji priporoča, da besedilo oglasa uskladita z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad l.r.
Predsednik OR