Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 53 / 05.03.2001
PRITOŽBA:
SmithKline Beecham, predstavništvo Ljubljana je vložilo pritožbo na Oglaševalsko razsodišče v zvezi s TV oglasom za Lekadol plus C oglaševalca LEK d.d. iz Ljubljane, ki so ga zasnovali v agenciji ARIH. Vlagatelj v pritožbi navaja, da ocenjujejo, da navedeni oglas krši tako Zakon o zdravilih in medicinskih pripomočkih (Ur.l.RS št.101/1999) ter Pravilnik o oglaševanju zdravil in medicinskih pripomočkov (Ur.l.RS št.59/1997) kot določila Slovenskega oglaševalskega kodeksa in sicer njegov 4.člen in 22. člen:
- Oglas prikazuje mamo, ki se s skodelico približuje otroku v postelji, medtem ko ženski glas govori: "Da boš ozdravela, potrebuješ veliko tople tekočine, zdravilo in vitamin C." Nato pa moški glas nadaljuje: "Ali topli napitek Lekadol plus C."
S tem oglas zavaja potrošnike, saj navaja, da jemanje zdravila Lekadol plus C ozdravi, dejansko pa Lekadol plus C samo omili simptome – temperaturo in slabo počutje – ne pa tudi ozdravi gripe ali katere druge bolezni. - Hkrati vlagatelj pritožbe tudi smatra, da oglas zavaja potrošnike, saj napeljuje na uporabo pri otrocih, zdravilo Lekadol plus C pa je indicirano za odrasle in otroke nad 12 let.
ODGOVOR:
Oglaševalska agencija ARIH, v kateri so oglas zasnovali, v svojem odgovoru na Pritožbo Oglaševalskemu razsodišču zavrača očitke vlagatelja pritožbe in navaja:
- V letu 2000 smo v Agenciji ARIH, v tesnem sodelovanju z naročnikom farmacevtsko družbo LEK d.d. iz Ljubljane, razvili strategijo z vsemi pripadajočimi promocijskimi materiali za uvajanje novega izdelka Lekadol plus C na slovensko tržišče. Z oglaševalsko akcijo smo pričeli v decembru 2000 (gigant plakati, osvetljene roll-light površine, revijalni in časopisni oglasi, POS materiali). Pred pričetkom akcije v množičnih medijih je potekalo obveščanje strokovne javnosti preko direktne pošte in osebnih obiskov sodelavcev oglaševalca pri strokovnjakih – zdravnikih in farmacevtih. V januarju 2001 so bili v oglaševalsko akcijo vključeni tudi TV oglasi, saj se je v prvi fazi oglaševanja pokazala potreba po natančnejši obrazložitvi izdelka in njegove priprave ter uporabe.
- TV oglas, ki je predmet pritožbe smo razvijali v tesnem sodelovanju z naročnikom. Pri snovanju scenarija za TV oglas nam je bilo vodilo tradicionalno dojemanje prehladnih in gripoznih obolenj v kolektivni zavesti prebivalcev Slovenije, katerih tradicionalen pristop k zdravljenju je vezan s pitjem velikih količin čaja z limono ter jemanjem zdravil proti bolečinam in vročini. Lekadol pus C so v Leku razvili ravno v skladu z navedenim dojemanjem zdravljenja, saj enostavna priprava s toplo vodo nadomesti zamudnejšo pripravo čaja, stiskanje limon in vzporedno jemanje zdravil. Lekadol plus C je kombinacija toplega napitka, vitamina C in zdravila v obliki paracetamola. V TV oglasu smo to tradicionalno dojemanje bolezni in načina zdravljenja vizualizirali in sodobnemu potrošniku ponudili modernejši način – enostavno pripravo toplega napitka z vsemi atributi tradicionalnih pripravkov. Tu velja poudariti, da v TV oglasu ne gre le za fizične atribute izdelka, kot je boljše počutje, temveč tudi za emocionalne učinke, kot je občutek nežne tolažbe, ki ga bolni dobijo s toplim napitkom.
- Odgovor na prvi del pritožbe (mamina obljuba deklici, da bo ozdravela): Menimo, da potrošnika z oglasom ne zavajamo. Sam prikaz materine obljube deklici jasno nakazuje, da ne gre za realnost, temveč za sanjski prikaz spominov, saj je mama predstavljena na način , da želi otroka predvsem potolažiti. Poleg tega ljudje pri gripi ali prehladnih obolenjih (razen redkih izjem) vedno ozdravijo. Z Lekadolom plus C pa zagotovo lažje prenašajo slabo počutje, ki spremlja tovrstna obolenja.
- Odgovor na drugi del pritožbe (napeljevanje na uporabo pri otrocih): Otrok v TV oglasu je starejši od 12 let, deklica tudi ne uživa Lekadola plus C. Iz oglasa je jasno razvidno, da so to le spomini glavne junakinje, ki ji je mati kot otroku pripravljala čaj, limone in zdravilo, danes pa kot odrasla ženska jemlje Lekadol plus C.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 4 POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 22 ZDRAVILA IN ZDRAVILNI PRIPRAVKI
Oglaševanje za zdravila in zdravilne pripravke je regulirano z zakonom. Oglasna sporočila lahko govorijo le o odpravi oz. omilitvi zunanjih znakov bolezni, ne smejo pa trditi, da odpravljajo tudi prave vzroke bolezni, ali ustvarjati predstave, da ob uporabi takega izdelka ni potreben posvet z zdravnikom. Tovrstni oglasi morajo biti opremljeni z obvestilom, na primer: "O tveganju in morebitnih stranskih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom."
RAZSODBA:
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 5. marca 2001 in sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
40 sekundni TV oglas za Lekadol plus C oglaševalca LEK d.d. iz Ljubljane krši določila 22. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa "Zdravila in zdravilni napitki". Trditev: "Da boš ozdravela, potrebuješ veliko tople tekočine, zdravilo in vitamin C ali topli napitek Lekadol plus C" je v neposrednem nasprotju z določilom 22. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa: …" Oglasna sporočila lahko govorijo le o odpravi oz. omilitvi zunanjih znakov bolezni, ne smejo pa trditi, da odpravljajo tudi prave vzroke bolezni, ali ustvarjati predstave, da ob uporabi takega izdelka ni potreben posvet z zdravnikom"... .
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca LEK d.d. iz Ljubljane in Oglaševalsko agencijo ARIH k umiku imenovane verzije oglaševalskega sporočila.
Oglaševalsko razsodišče oglaševalski agenciji in oglaševalcu priporoča, da besedilo oglasa uskladita z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Član Oglaševalskega razsodišča Igor Arih na podlagi 12. člena Poslovnika o delu Oglaševalskega razsodišča pri sprejemanju odločitve ni sodeloval.
Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad
Predsednik OR