RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 314 / 4. 10. 2017
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na radijski oglas, s katerim podjetje Eko Obnova iz Ljubljane oglašuje svoje storitve. Oglas se je predvajal vsaj na radijskem programu Radio 1 v sredini septembra 2017.
V oglasu moški razlaga drugemu, da je njegova (ženska) breja, pa je sedaj ne bo gnal, da bo menjala streho. Pritožnica meni, da je oglas do žensk nasploh, še zlasti pa nosečnic skrajno žaljiv, saj o noseči ženski govoru, da je breja. Izraz brejost pa se uporablja za živali. Oglaševalec poskuša biti duhovit na skrajno neposrečen in žaljiv način, ki izkazuje nespoštljivost do žensk in materinstva. Zato vlagateljica pritožbe ocenjuje, da oglas krši določila 2. in 7. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, družba Eko Obnova, v svojem odgovoru pritožbo zavrača kot neutemeljeno in dodaja;
- film Pr'Hostar je bil v kinu in meseca septembra tudi po televiziji prava uspešnica, zato smo za izdelavo in izvedbo oglaševanja izbrali lik iz filma Pr'Hostar;
- tudi zato, ker smo glede na veliko uspešnost in prepoznavnost filma domnevali, da ljudje razumejo filmu lasten humor, se nam izvedba oglasa ni zdela sporna. Očitno pa je, da vsi ne razumejo tovrstnega humorja, oziroma so zaradi njega osebno ali kako drugače prizadeti. To vsekakor ni bil naš namen;
- Žal nam je, da smo z oglasom razburili poslušalko, ki se je pritožila tudi nam direktno preko elektronske pošte. Pri tem ni izbirala besed o likih in igralcih iz slovenskega filma Pr Hostar *in o ljudeh, ki so jim taki filmi všeč;
- čeprav je poslušalka jasno napisala, da ji tak humor in dotični igralci ne odgovarjajo, po naši oceni to ne morebiti zadosten razlog, da bi bilo potrebno oglaševanje prenehati objavljati, saj dosega svoj cilj in je slišana, več strank jo je tudi pohvalilo. Kljub temu smo na Radio1 naslovili pobudo, da se do Razsodbe Oglaševalskega razsodišča začasno prekine z objavljanjem predmetnega oglaševanja.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 2 DOSTOJNOST
2.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin.
2.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja. Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi.
2.3.
Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način.
Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV
7.1.
Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd..
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 4. oktobra 2017 ter sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru nanjo ter poslušanja oglasa, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da radijski oglas, ki je predmet presoje, ni v skladu z določili 2.1., 2.2., 2.3. in 7.1. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
V oglasu je ženska prikazana na izrazito podcenjujoč in žaljiv način v taki meri, da bi predmetno oglaševanje lahko povzročilo globoko in množično prizadetost, zato oglas ni v skladu z določili 2. člena SOK. Prav tako zasnova oglaševanja ni v skladu z zahtevami kulturnega okolja, iritira z neokusnim prikazom noseče ženske in kot tak ni v skladu z določili 7.1. člena SOK.
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica