Skip to main content
Prijava
  • Zahtevaj novo geslo
Postanite član SOZ!
Prijavite se na E-obvestila
Prijava na e-obvestila je bila uspešno oddana.
Kontakti
+386 1 439 60 50
[email protected]
Vsi kontakti
Iskalnik
Domov
MENU
nazaj
  • SOZ združenja in sekcije
  • Slovensko združenje oglaševalskih agencij - SZOA
  • Slovensko združenje oglaševalcev - SZO
  • Slovensko združenje medijev - SZM
  • Mednarodno sodelovanje
  • EASA
  • EACA
  • WFA
  • O nas
  • Zgodovina in statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • SOZ združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje
  • Novinarsko središče
  • Fotogradiva in galerije
  • Članstvo SOZ
  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ
  • Postopki
  • Pritožba Oglaševalskemu razsodišču
  • Ugovor na razsodbo Oglaševalskega razsodišča
  • Mnenje o oglasu pred objavo oglasa
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb
  • Projekti SOZ
  • Dobra praksa
  • Trajnostni oglaševalski standardi
  • SOZ Akademija
  • SOZ Akademija poglobljeno
  • SOZ Akademija okrogle mize & intervjuji
  • SOZ Akademija krajši dogodki
  • SOF – Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben – Golden Drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS – merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu
  • Drugi dogodki za člane SOZ
  • Nagrade
  • Oglaševalec leta 2021
  • Oglaševalska osebnost
  • Mladi kreativci
  • SOF
  • Golden Drum
  • Effie
  • O nas
  • Članstvo SOZ
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Projekti SOZ
  • Nagrade
  • Dogodki
  • Novice
Linkedin
Twitter
Facebook
Pinterest
  • Prijava Registracija

Preverite ugodnosti za člane SOZ!

  • E-obvestila
  • Kontakt
DomovOglaševalsko RazsodiščeArhiv RazsodbRAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 307 / 22. 8. 2017

RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 307 / 22. 8. 2017

POVZETEK PRITOŽBE
 
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na oglaševanje družbe SPAR Slovenija v letaku / prodajnem katalogu za obdobje 12.7. do 18.7.2017 in sicer zaradi domnevno zavajajočih trditev »Najboljše iz Italije« ter »Originalna italijanska kakovost« ob izdelkih lastne blagovne znamke Despar, ki si oznake ne zaslužijo bodisi zaradi porekla, bodisi zaradi nedokazane oz. sporne kvalitete. Zato pritožnica ocenjuje, da predmetno oglaševanje krši določila 1., 3., 4., 5. in 9. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).  Vlagateljica je pritožbo širše utemeljila, kot sledi.
 

1. Neresnične trditve o kvaliteti

  1. Oglaševalec navaja, da so nekateri izdelki, ki so v predmetnem katalogu predstavljeni v okviru akcije »Najboljše iz Italije« in »Originalna italijanska kakovost« kakovostno preverjeni s strani Biotehnične fakultete v Ljubljani, vendar številni med njimi nimajo nikakršnega specifičnega izkaza kvalitete, zato kršijo določila 1., 3. 4. in 5. Člena SOK.
  2. Pritožba se nanaša na oglaševanje s trditvama »Najboljše iz Italije« ter »Originalna italijanska kakovost« naslednjih izdelkov: omaka Bolognese Despar, kuhan pršut postrežno Despar, sir Mozzarella mini Despar, zamrznjena mešanica morskih sadežev Despar, ogrska salama narezek Despar, kruh za sendviče pakirano Despar, sir v rezinah več vrst Despar, kava Espresso Despar, keksi s koščki čokolade 400 g Despar, keksi Amaretti 200g Despar ter jabolčni piškoti 350 g Despar. 
  3. Gre za izdelke trgovske znamke. Iz prakse je jasno, da so izdelki iz trgovske znamke dobavljivi iz različnih virov zaradi zagotavljanja cenovne konkurenčnosti. Pri teh izdelkih torej ni poudarek na kakovosti, pod isto znamko se lahko v različnih ali celo enakih obdobjih pojavljajo izdelki različnih proizvajalcev, ki so lahko bistveno drugačni.
  4. Ker se slogana / trditvi »Najboljše iz Italije« in »Originalna italijanska kakovost« uporabljata za označevanje izdelkov (navedeni v točki 1.2.), ki  z ničemer ne izkazujejo kvalitete, kaj šele da gre za najboljše, je preprosto ugotoviti, da je oglaševanje v nasprotju z določili 1., 3., 4. in 5. člena SOK. Načelo poštenosti (3. člen) je kršeno, ker oglaševanje zlorablja zaupanje potrošnikov ter jih s tem zavaja. Potrošnik glede na trditvi pričakuje dokazano kakovost. Trditve o kakovosti so nedokazljive, oglaševalec jih je uporabil brez ustreznih strokovnih dokazov, zato oglaševanje  krši načelo resničnosti (4. člen). Posledično oglaševanje tudi  ni v skladu z določili 5. člena SOK (dokazljivost). 
  5. Glede na navedeno oglaševanje tudi ni v skladu z določili 1. člena SOK, ker navajanje kvalitete, ki ni izkazana, ni v skladu z veljavnimi predpisi (Uredba št. 1169/2011).

2. Neresnične trditve o poreklu

  1. Oglašujeta se tudi izdelka Focaccia in kava Espresso, oba blagovne znamke Despar. Pri Focaccia-i ne gre za izdelek iz Italije, saj tudi iz drobnega tiska izhaja, da se pripravlja v lastni pekarni trgovca v Sloveniji. Glede kave pa je zelo malo verjetno, da gre za italijanski proizvod, saj je v Italiji ne pridelujejo.
  2. Zato oglaševanje krši načelo poštenosti, saj potrošnik ob trditvah »Najboljše iz Italije« in »Originalna italijanska kakovost« pričakuje, da gre za izdelek, ki izhaja iz Italije. Načelo resničnosti je kršeno, ker sta trditvi o poreklu neresnični, poleg tega ju je oglaševalec tudi v tem primeru uporabil brez ustreznih dokazov (izkazovanje italijanskega porekla živila).  Načelo dobrega imena in posnemanja pa je kršeno, ker izdelek ali njegova osnovna sestavina nista izdelana v kraju, na katerega se nanaša zatrjevani naziv porekla.
  
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA 
 
Oglaševalec, družba Spar Slovenija d.o.o., v svojem odgovoru pritožbo zavrača kot v celoti neutemeljeno s širšo obrazložitvijo, kot sledi.
  • »Najboljše iz Italije« je oglasni slogan družbe Spar Slovenija, ki se nanaša na večino oglaševanih izdelkov blagovne znamke »Despar«, ki so na podlagi preučitve Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani ocenjeni z oceno »odlična kakovost«. Kot taki so v letaku tudi jasno in nedvoumno označeni, potrošniki pa lahko razumljivo seznanjeni, na čem temelji oznaka / naziv »Odlična kakovost« in na kakšni podlagi v Sparu ocenjujejo, da gre za njihove najboljše italijanske izdelke. Oglaševalec je svojemu odgovoru priložil tudi dokumentacijo ocenjevanja na Biotehnični fakulteti.
  • Trditev »Najboljše iz Italije« opozarja na izdelke, ki jih med vsemi izdelki italijanskega porekla v trgovinah Spar in Interspar oglaševalec ocenjuje kot najboljše. 
  • Trditev »Originalna italijanska kakovost« se nanaša na izdelke blagovne znamke »Despar«, kot je razvidno tudi iz letaka, saj se trditev nahaja neposredno ob logotipu »Despar«. Glavnino izdelkov, katerih oglaševanje je – kot navaja pritožnica domnevno neresnično in zavajajoče – izdelujejo italijanski proizvajalci (Bolognese Despar – Gerardo Ferraioli SPA, Angry; kuhan pršut postrežno Despar – Super distributione; zamrznjena mešanica morskih sadežev Despar – HDS Food service SRL, Oristano; ogrska slama narezek Despar – Grandi Salumifici Italiani, Modena; kruh za sendviče pakirano Despar – Via M. Tarroni; kava Espresso Despar – Ekaf SPA, Genova; keksi s koščki čokolade 400 g Despar in jabolčni piškoti 350 g Despar – Mavery, Cosio Valtelino; keksi Amaretti 200g Despar – Bonomi SPA, Rovere Veronese IT. 
  • Pri siru Mozzarela mini Despar gre za izdelek, ki je sicer res izdelan v Nemčiji a po originalnem italijanskem receptu, ob trditvi »Originalna italijanska kakovost« pa je v letaku tudi pojasnilo, da gre za izdelke, ki so originalne italijanske specialitete iz različnih kulinaričnih regij Italije oziroma so izdelani po najboljših italijanskih receptih. Zadnja faza proizvodnje Izdelka »Siri v rezinah, različne vrste, Despar« poteka v Italiji, uporabljena je originalna italijanske receptura. Izdelek Focaccia postrežno, Pekarna Spar, Despar, je izdelan v lastni pekarni oglaševalca v celoti po originalni italijanski recepturi.  
  • V Spar Slovenija so prepričani, da z opisanim pristopom ne kršijo potrošnikovih pravic, saj so podatki o poreklu na deklaracijah vseh izdelkov resnični. Z domnevno spornima sloganoma le vabijo k nakupu izdelkov, ki jih na podlagi poročil Biotehnične fakultete ocenjujejo kot najboljše izdelke italijanskega porekla oz. izdelane po italijanskih recepturah na voljo v trgovinah Spar in Interspar. Potrošniki so tudi seznanjeni z vsemi relevantnimi informacijami, na podlagi katerih lahko sprejmejo informirano odločitev, ali bodo izdelke kupili ali ne. Prav tako menijo, da potrošnikov ne zavajajo z lažnimi podatki v oglasih, ki bi ustvarjali zmedo na trgu glede porekla ali kvalitete izdelkov.
 
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
 
Člen 3 POŠTENOST  
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
 
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.
 
4.1. 
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije. 
 
Člen 5  DOKAZLJIVOST
5.1.
Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.
 
 
RAZSODBA
 
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 22. avgusta 2017 ter sprejelo razsodbo:
 
Pritožba je utemeljena. 
 
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca, da takoj preneha z objavljanjem oglaševanja do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
 
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče uvodoma navaja, da je o primeru odločalo izključno glede očitanih kršitev določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), o domnevnih kršitvah veljavnih predpisov pa se Razsodišče ni izrekalo, ker za to nima pooblastil.
Oglaševalsko razsodišče na podlagi ogleda oglaševanja in navedb v pritožbi in odgovoru nanjo ugotavlja, da uporaba trditve »Originalna italijanska kakovost« v povezavi z nekaterimi oglaševanimi izdelki blagovne znamke Despar ni v skladu z določili 3.1., 3.2. in 4.1. člena SOK iz dveh razlogov: 
  1. V nabor izdelkov se namreč ob izdelkih s certifikatom kakovosti Biotehniške fakultete UL pojavljajo tudi izdelki, ki tega certifikata nimajo.  Zato oglaševanje ustvarja vtis in bi lahko zavedlo potrošnika, da vsi oglaševani izdelki sodijo v isto raven preverjene in potrjene kakovosti.
  2. V isti nabor izdelkov po drugem kriteriju upravičenosti do uporabe pridevnika »italijanski« po ključu države izdelave, ki ga je kot skupni imenovalec opredelil oglaševalec, dveh izdelkov v tem naboru ne bi smelo biti, saj sta izdelana, kot sam navaja oglaševalec, v Nemčiji (Mozzarela Despar) in Sloveniji (Focaccia Pekarna Spar). 
V vseh ostalih elementih pritožbe, pa Razsodišče ni ugotovilo kršitev določil SOK.
 
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica
Na vrh

O NAS

  • Statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • Združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje

ČLANSTVO SOZ

  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ

OGLAŠEVALSKO RAZSODIŠČE

  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb

PROJEKTI SOZ

  • Trajnost
  • Dobra praksa
  • SOZ Akademija
  • SOF - Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben - Golden drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS - merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu

NAGRADE

  • Oglaševalec leta
  • Oglaševalska osebnost
 
   

 

2015 © SOZ | Pravna obvestila | Piškotki

Na vrh
SAMO ZA ČLANE SOZ

Vsebina je vidna samo registriranim
članom SOZ.
Preverite ugodnosti za člane.

Postanite član SOZ!