RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 303 / 13. 7. 2017
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na tiskani oglas / veliki obcestni plakat »Naše domače dobrote izdelujemo ročno, kar je za Hofer prednost.« oglaševalca družbe Hofer trgovina. Pritožnica meni, da oglas krši določila 3., 4. in 6. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK). Vlagateljica je pritožbo širše utemeljila, kot sledi.
- Namen in narava oglasa nista jasno razpoznavna: kljub temu, da oglas predstavlja zaključeno celoto in ni del t.i. »teaser« oglaševalske akcije, na njem ni moč zaslediti, kje lahko potrošnik pridobi dodatne informacije v zvezi s predmetnim oglasom.
- Zato razumen in povprečno osveščen potrošnik ne more pridobiti naslednjih informacij:
- kaj oz. koga se oglašuje: trgovsko verigo Hofer, Mira Cerkovnika kot fizično osebo ali njegove izdelke;
- kdo je naročnik oglasa: Hofer ali M. Cerkovnik;
- ali Hofer (oz. M. Cerkovnik) oglašuje sebe oziroma se oglašuje poslovno sodelovanje obeh oglaševanih subjektov ali pa konkretni izdelki, ki so v okviru oglasa prikazani;
- ali se trditev »Fer do lokalnih dobaviteljev. Že 11 let.« nanaša na družbo Hofer ali na M. Cerkovnika. Poleg tega trditve ni mogoče preveriti, saj oglas ne napotuje na nobeno spletno mesto ali drug vir informacij, kjer bi bilo mogoče preveriti, kdo je »fer« do koga in koliko časa to že traja. Poleg tega je izraz »fer« nedorečen do te mere, da je sam po sebi zavajajoč (kateri so kriterije, ki opredeljujejo, kdo je pošten / fer do svojih dobaviteljev). Oglas ustvarja vtis, da je Hofer edini trgovec, ki je pošten do slovenskih dobaviteljev;
- ali uporaba znaka »SLO – Kakovost iz Slovenije« pomeni, da je oglaševalec / trgovec ali dobavitelj slovenskega izvora, ali pa se znak nanaša na izdelke in želi sporočati, da so vsi ali vsaj večina izdelkov, ki so na prodaj v trgovinah Hofer, slovenskega porekla, kar pa ne drži. V oglasu je prišlo do zlitja znamke C in družbe / znamke Hofer kot celote, kar na trgu povzroča zmedo in zavaja potrošnike. Uporaba znaka je zavajajoča, saj družba Hofer trgovina ni v slovenskem lastništvu, prav tako večina izdelkov, ki jih ponuja v svojih trgovinah ni slovenskega porekla. Znak »SLO – Kakovost iz Slovenije« je registriran pri Uradu RS za intelektualno lastnino, znak pa se pojavlja tudi na drugih oglasih družbe Hofer, ki so objavljeni v različnih medijih. Igrati na karto nacionalnih čustev za dosego gospodarskih ciljev pa je vsaj nemoralno, če ne nezakonito.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, družba Hofer trgovina d.o.o. (v nadaljevanju Hofer), v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot brezpredmetno s pojasnilom, kot sledi.
- V pritožbi je navedeno, da iz oglasa nista jasno razpoznavna namen in narava oglasa, kar pa ne drži:
- Oglas je pripravljen pošteno, vsebuje resnične podatke in jasno je prepoznaven kot oglas.
- Vsi ključni dejavniki so v oglasu jasno in razumljivo navedeni, tako da oglas potrošnikov ne zavaja. Iz oglasa jasno izhaja, da je naročnik oglasa Hofer trgovina d.o.o, kar je na oglasu tudi navedeno. Poleg tega se na oglasu nahaja tudi zelo velik logotip družbe Hofer.
- Osnovna celostna podoba oglasa je že bila uporabljena za predhodne komunikacijske kampanje. Osnovni namen oglasa je, da z njim sporočamo potrošnikom, da ima družba Hofer trgovina d.o.o. s svojimi dobavitelji fer odnose (na dolgi rok) in da v svojih trgovinah prodajamo tudi izdelke, ki jih proizvajajo slovenska podjetja (v konkretnem primeru podjetje, katerega lastnik je Miro Cerkovnik).
- V samem oglasu je jasno izpostavljeno besedilo, ki je v narekovajih in se nahaja ob podobi Mira Cerkovnika. Zato je jasno, da gre za njegovo izjavo. Oglas je torej popolnoma nedvoumen in ga drugače niti ni možno razumeti.
- Nedvomno je tudi jasno, da se izjava »Fer do lokalnih dobaviteljev« nanaša na družbo Hofer, ki besedo FER večkrat izpostavlja v svojem oglaševanju, najpogosteje z besedno zvezo »več kot fer«. Gre tore za besedo, ki je na eni strani del naziva naše družbe, po drugi strani pa je izraz za poštenost. Iz oglasa je tako nedvoumno in jasno razvidno, da se besedna zveza »Fer do lokalnih dobaviteljev« nanaša na odnos, ki ga ima družba Hofer do dobaviteljev.
- Oglas v ničemer ne zatrjuje, da smo edini trgovec, ki je »fer« do svojih dobaviteljev. Predmet oglasa tako ni primerjava z drugimi trgovci.
- Glede uporabe znaka (SLO) kakovost iz Slovenije poudarjamo, da so izdelki na oglasu slovenski, kar znak poudarja. V oglasu ne trdimo, da so vsi izdelki v naši ponudbi slovenski, sporočamo le, da so izdelki na oglasu slovenski in zato je poleg izdelkov znak.
- Tudi drugi oglaševalci se večkrat poslužujejo oglaševanja, v katerem dokazujejo svoje dobre poslovne prakse preko svojih strank ali ponudnikov / dobaviteljev, kar je možno označiti za stalno oglaševalsko prakso na trgu.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 13. julija in 2017 ter sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi ogleda oglaševanja in navedb v pritožbi in odgovoru nanjo ugotavlja, da oglas ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da je oglas zasnovan na način, da je iz njega jasno razvidno, da je naročnik / oglaševalec družba Hofer trgovina (velik logotip podjetja in tudi pisna navedba naročnika oglaševanja na levem robu oglasa).
Prav tako je iz oglasa razvidno, da se oglašujejo izdelki iz ponudbe v trgovinah Hofer ter po mnenju oglaševalca dober (fer) odnos med trgovcem in njegovimi dobavitelji.
Iz oglasa je tudi nedvoumno razvidno, da se znak nanaša na konkretnega dobavitelja in oglaševani izdelek (štruklji).
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica
Članica Oglaševalskega razsodišča Andreja Zadnik Andoljšek pri odločanju o primeru po načelu samo-izločitve ni sodelovala.