RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 300 / 7. 6. 2017
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Mesta žensk, Društva za promocijo žensk v kulturi iz Ljubljane, ki se nanaša na spletni oglas "18 let / 18 lukenj" oglaševalca Golf klub Ptuj. Pritožnik meni, da oglas, ki je bil objavljen na spletnem mestu http://www.golf-ptuj.si/sl ter na spletnem portalu Golf zveze Slovenije vsaj 25. in 26. maja 2017, krši določila 2. in 7. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
- Oglas je neprimeren zaradi sporočila in vizualne podobe, ki sta žaljiva do oseb ženskega spola in skrajno neokusna.
- Gre za zlorabo ženskega telesa, ki je v oglasu uporabljeno kot silhueta za igrišče, kot luknja za golf.
- Vizualna zasnova in uporabljeni slogan "18 let / 18 lukenj" zato nista v skladu z določili 2.1 in 7.1 člena SOK.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, Golf Invest d.o.o., v svojem odgovoru pritožbo v celoti zvrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Vabilo je bilo izdelano za tisk v nakladi 50 kom (v prilogi) in je bilo v pritožbi predstavljeno le delno, nepopolno in izven konteksta. Vabilo ni oglas namenjen javnemu oglaševanju, temveč le obvestilo točno določeni skupini ljudi o dogodku ne javnega značaja in zaprtega tipa.
- Vabilo je sicer bilo objavljeno tudi na spletnem mestu Golf kluba Ptuj v rubriki novice, ki je namenjena obveščanju uporabnikov igrišča. Takoj, ko smo prejeli e-pošto mesta žensk, smo vsebino umaknili. Prireditev golf turnir ob praznovanju 18-letnice igrišča je bila namenjena samo golfistom z licenco igranja. Enako velja za spletno mesto. Za morebitno deljenje vabila (share) ne moremo odgovarjati.
- Grafika na vabilu ponazarja lepoto, razgibanost in lepo urejene zelenice igrišča, kar je ponazarjeno z lepoto ženskega telesa. Z vizualno zasnovo smo želeli poudariti, da je naše igrišče za golf lepo, z vrhunsko negovanimi zelenicami. V vabilu je to podprto tudi s citatom iz dela Henryja Davida Thoreauja.
- Logotip igrišča za golf Ptuj je sestavljen iz zastavice postavljene na zelenici in tipografije. Podobno smo poskusili prikazati na naslovnici vabila, vendar kreativnejše, ter ponazoriti lepoto igrišča in pomembnost dogodka. Očitani sporni slogan, ni slogan, temveč le gole informacije: 18 let (18-letnica igrišča), 18 lukenj (igrišče z osemnajstimi luknjami), ter ime igrišča za golf.
- Vabilo smo predstavili našim članicam in članom, ter je bilo sprejeto z navdušenjem in odobravanjem. Ni jih užalilo, iritiralo, napadalo, strašilo, šokiralo ali kakorkoli prizadelo.
- Če pa je vabilo kogarkoli, ki mu ni bilo namenjeno, kakorkoli prizadelo, se opravičujemo, to ni bil naš namen. Uporabili smo le našo ustavno temeljno pravico do svobode izražanja ob našem internem dogodku (tiskano vabilo, namenjeno ozkemu krogu vabljenih in objava na našem spletnem mestu, ki je namenjeno določeni skupini ljudi).
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 2 DOSTOJNOST
2.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin.
2.3.
Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način.
2.4.
Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti.
Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV
7.1.
Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd..
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 7. junija in 2017 ter sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče oglaševalca javno poziva k takojšnjemu prenehanju objavljanja oglaševanja, ki je bilo predmet presoje.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi ter ogleda oglaševanja, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da je zasnovan na način, da krši določila 2.1., 2.3., 2.4. in 7.1. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Uporaba podobe golega ženskega telesa v povezavi s sloganom "18 let / 18 lukenj" je žaljiva za ženske nasploh. Žensko telo upodobi kot objekt, prav tako je v nasprotju z določili SOK uporaba golote in očitno namigovanje na spolnost. Komunikacija nima nobene povezave z oglaševano storitvijo.
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica