RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 298 / 7. 6. 2017
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo, ki se nanaša na TV oglas »Navijači. Kdor ne skače, ni Sloven'c« oglaševalca, družbe Engrotuš. Pritožnik meni, da oglas krši določila 2. in 7. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo utemeljil, kot sledi.
- Z oglasom je prizadeto moje dostojanstvo kot Slovenca, počutim pa se tudi ponižanega in užaljenega, ker naj bi moral po javnem pozivanju podjetja TUŠ preko njihovih oglasov na svoje slovenstvo dokazovati s skakanjem.
- Oglas od mene javno zahteva, da skačem in s tem dokazujem, da sem Slovenec. Razumem (in istočasno zavračam) vinjene navijaške skupine, da vpijejo to abotno in nesramno skovanko, ki nosi v sebi močan nacionalni naboj, zato je ta skovanka žaljiva tudi do slovenskih državljanov tuje narodnosti in Slovencev, ki so obnemogli zaradi invalidnosti, starosti ali bolezni.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, družba Engrotuš, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Ozadje
- Kdor ne skače ni Slovenc je «viralni slogan», ki je iz simpatične reklame prešel v navijaško rabo. Navadno zadoni na stadionih, ob odločilni (nogometni) zmagi, leta 2009 je skakal celo predsednik države.
- Malokdo ve, da je pojav ‘narodnega skakanja’ napovedal že Anton Mahnič v prvi slovenski negativni utopiji Indija Komandija (1884) (vir: Razvezan jezik).
- Slogan / besedna zveza »Kdor ne skače, ni Sloven'c« je bil kot del besedila uporabljen že v 90-tih letih prejšnjega tisočletja za oglas za Športno loterijo Slovenije (vir: Youtube), kasneje pa se je pojavil še nekajkrat (oglas za Pivovarno Union).
- Nekateri spletni viri ta izraz oz. slogan celo poimenujejo kot neuradno slovensko navijaško himno (vir: YouTube), uporabljen je bil tudi v narodno zabavni glasbi (vir: YouTube)…
- Pri snovanju video oglasa »Doma v Sloveniji. Navijači.« so v agenciji BPCS iskali temeljne značilnosti, kaj pomeni biti Slovenec. Med mnogimi značilnostmi ponarodelih ljudskih izrazov, so v agenciji prišli tudi do splošno sprejete uporabe omenjenega slogana, ki obenem potrjuje tezo, da smo “Slovenci najuspešnejši, ko smo enotni”.
- Pojav omenjenega slogana oz. navijaškega vzklika zagotovo v več kot desetletju uporabe lahko enačimo združevalno, ne razdruževalno. In to je bil tudi namen našega oglasa. Prikazati pravo prijateljstvo, ki ga združuje strast (v primeru oglasa - navijaška).
- Nikakor pa oglas, kaj šele navijaški vzklik, ne izključuje katerega koli prebivalca Republike Slovenije - ne glede na narodnostni izvor, barvo kože, fižične značilnosti, veroizpoved - in ga, po našem mnenju, slovenska družba kot takšnega tudi uporablja. Kot jasen znak veselja in pozitivnih sporočil. Svetle prihodnosti za vse prebivalce naše države.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 10. maja in 7. junija ter sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru nanjo ter ogleda TV oglasa, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da le-ta ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče v uporabi pogosto uporabljane in zlasti ob spremljanju športnih prireditev splošno uveljavljene besedne zveze »Kdor ne skače, ni Slovenc«, ne prepozna elementov oglaševanja, ki so ali bi lahko bili žaljivi. Besedna zveza je z leti pridobila številne pomene, povezane s športnim navijanjem, in presega dobesedni pomen besed, ki jo tvorijo.
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica