RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 276 / 16. 6. 2016
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo družbe Delo, ki se nanaša na TV oglas družbe Color Media, s katerim oglašujejo revijo L&Z. Oglas ki je bil objavljen vsaj 11. 5. 2016 na Planet TV, dostopen je tudi na Facebook profilu revije L&Z. V oglasu je navedena tudi trditev »najbolj prodajana ženska revija v Sloveniji«. Pritožnik meni, da podatek ni resničen, zato oglas ni skladen z določili 4.1., 5.1. in 11.1. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
- Predmetno oglaševanje revije L&Z zaradi trditve »najbolj prodajana ženska revij v Sloveniji« krši 4.1. čl. SOK, ki zahteva, da oglaševanje ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo.
- Krši tudi 5.1. čl. SOK, po katerem morajo oglaševalci pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.
- Hkrati pa oglaševanje revije L&Z krši tudi določilo 11.1. čl. SOK, ki pravi, da oglaševanje ne sme vsebovati in se ne sme sklicevati na pričevanja, trditve ali spremno dokumentacijo, če ti niso pristni, preverljivi in relevantni.
- Trditev, da je revija L&Z najbolje prodajana ženska revija v Sloveniji, je zavajajoča, neresnična in neutemeljena. Iz oglasa ne izvemo, na podlagi katerih objektivnih meritev prodaje revij v Sloveniji naj bi bila prav revija L&Z najbolje prodajana. Trditev bi bilo mogoče objektivno dokazati, če bi revija sodelovala v projektu Revidirane prodane naklade (RPN). Podatki v okviru RPN temeljijo na preverjenih revidiranih podatkih o prodani in drugih nakladah tiskanih medijev na Slovenskem trgu, ki jo stroka priznava kot neodvisno in relevantno, v kateri pa revija L&Z ne sodeluje. Po podatkih RPN je najbolj prodajana ženska revija v Sloveniji Onaplus s prodano naklado 12.431 izvodov v obdobju julij-december 2015.
- Trditev tako potrošnike zavaja z neresničnostjo, oglaševalec nima dokazil ali dokumentacije, s katerimi bi lahko dokazal / utemeljil predmetno trditev.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, družba Color media, v svojem odgovoru pritožbo zavrača kot neutemeljeno ter navaja, da bo kljub temu iz oglaševanja umaknila trditev, ki je predmet pritožbe. Ob tem je dodal pojasnilo, kot sledi.
- Revija L & Z izhaja mesečno v nakladi 21.000 izvodov. Izdaja št. 100 za mesec marec 2016 je bila prodana v več kot 13.000 izvodih.
- Izdaja je bila torej prodana v večjem številu izvodov, kot to velja za revijo OnaPlus po podatkih RPN (12.431 izvodov).
- Družba Color media v projektu RPN ne sodeluje, zato bo popravila oglaševanje na način, da bo izločila trditev »najbolj prodajana ženska revija v Sloveniji«. To bo storila izključno zato, ker v projektu RPN ne sodeluje in zato podatkov RPN ra revijo L & Z ne more posredovati. Je pa predmetna trditev resnična in kot taka ne-zavajajoča.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
Člen 5 DOKAZLJIVOST
5.1.
Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.
Člen 11 PRIČEVANJA IN SKLICEVANJA
11.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati in se ne sme sklicevati na pričevanja, trditve ali spremno dokumentacijo, če ti niso pristni, preverljivi in relevantni. Ne smejo se uporabljati tudi v primeru, ko so zastareli ali so s časom postali zavajajoči.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 16. junija 2016 in sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče oglaševalca javno poziva k takojšnjemu prenehanju ogaševanja, ki vključuje trditev »Najbolj prodajana ženska revija« do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru nanjo ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet pritožbe, ugotavlja, da oglaševalec ni predložil podatkov, ki bi potrdili resničnost objektivno dokazljive trditve. Zato je oglaševanje, ki je bilo predmet presoje, v nasprotju z določili 4.1., 5.1. in 11.1. člena SOK.
Pravni pouk:
Skladno z določili Poslovnika o delu Oglaševalskega razsodišča (41., 42., 43. in 44. člen) na razsodbo lahko vložite ugovor. Ugovor mora biti vložen pisno v tajništvu SOZ v roku sedem dni od prejema razsodbe. Pravočasen ugovor zadrži izvršitev razsodbe.
Razlogi za ugovor so lahko:
- napačna uporaba kodeksa SOZ in/ali
- bistvene postopkovne napake, ki vplivajo na odločitev razsodišča in/ali
- napačna ugotovitev dejanskega stanja.
Ugovor mora obsegati:
- navedbo razsodbe, zoper katero se vlaga,
- razloge za ugovor,
- podpis pritožnika.
V ugovoru lahko pritožnik navaja nova dejstva in nove dokaze, vendar pa mora obrazložiti, zakaj jih ni navedel že v postopku odločanja o pritožbi. Nova dejstva in novi dokazi se lahko upoštevajo kot razlogi za ugovor le, če so obstajali v času odločanja o pritožbi in če jih stranka upravičeno ni mogla predložiti oziroma navesti že v postopku o pritožbi.
O ugovoru odloča razsodišče in sicer po postopku, ki je smiselno enak odločanju o pritožbi, pri čemer razsodišče k odgovoru ni dolžno pozivati nasprotne stranke.
Oglaševalsko razsodišče
Roman Berčon, predsednik
Na seji prisotni člani Oglaševalskega razsodišča:
Roman Berčon, predsednik, doc.dr. Milena Fornazarič, podpredsednica, Gordana Petek Ivandič, doc.dr. Aleksandra Pisnik, Andreja Zadnik Andoljšek, Cene Grčar, Marko Vičič