RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 264 / 16. 11. 2015
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS), ki se nanaša na domnevno zavajajoče oglaševanje naročniškega paketa mobilne telefonije »Penzion Neomejeni« oglaševalce družbe Telekom Slovenije. Pritožnik ocenjuje, da predmetno oglaševanje krši določila Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), ki oglaševalce zavezujejo k zakonitosti (veljavni pravni red prepoveduje zavajajoče oglaševanje in podobne poslovne prakse) ter določa, da oglaševanje ne sme biti oblikovano na način, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo znanje ter jih s tem zavajalo. Prav tako SOK predmetno oglaševanje krši določila SOK, ki določajo, da mora biti oglaševanje zavezano resnici in ne sme zavajati z neresničnostjo, dvoumnostjo, pretiravanjem oz. zavajajočo opustitvijo. Kodeks tudi navaja, da mora biti iz oglasa jasno razvidno, kaj je vključeno v navedeno ceno. Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
- Telekom je oktobra 2015 pričel ponujati nove pakete, ki so namenjeni upokojencem oziroma vsem, ki so starejši od 60 let. Poleg paketov Penzion 100 in Penzion 300 ponujajo tudi paket Penzion Neomejeni, pri katerem ima uporabnik na voljo neomejeno količino klicev in poslanih sporočil, za prnos podatkov pa je potrebno plačati 0,1 EUR / MB, a skupaj nikoli več kot 3 EUR na mesec.
- ZPS je podrobno proučila ponudbo in ugotovila, da Telekom Slovenije omejuje prenos podatkov na 500 MB, po porabi te količine se hitrost prenosa podatkov zmanjša na 64kbit/s. V opisu ponudbe pa je med drugim zapisano »zagotavlja pa vam tudi brezskrbno uporabo interneta«, kar je daleč od resnice. 500 MB uporabnik pretoči že v dobrih pol ure gledanja videoposnetka oziroma ko odpre približno 500 spletnih mest (15 na dan v obdobju enega meseca), kar je daleč od oglaševane »brezskrbne uporabe interneta«.
- Glede na to, da v nazivu paketa uporabljen izraz neomejeno potrošnik lahko razume tudi s stališča uporabe interneta oziroma prenosa podatkov, pritožnik meni, da gre za zavajajoče oglaševanje. Oglaševalec z uporabo izraza neomejeno v nazivu paketa potrošniku namreč vzbuja nerealna pričakovanja glede »neomejenosti« brskanja po internetu, pri čemer je izpostavljena le informacija o največ 3 EUR stroškov, ne pa tudi informacija o največji količini prenesenih podatkov, ki sicer res ni omejena, vendar po doseženih 500 MB prenosa v mesecu, uporabnik lahko podatke le s hitrostjo 64 kbit/s, ki je v realnem svetu premajhna tudi za najenostavnejšo povezavo z internetom (npr. pregled e-pošte, dostop do novic preko prilagojenih aplikacij ipd.).
- ZPS vnaprej zavrača kakršnokoli razlago, da je paket Penzion Neomejeni namenjen starejšim, ki naj bi bili manj zahtevni glede prenosa podatkov v mobilnih omrežjih. Tudi ta skupina uporabnikov je vse bolj dovzetna za mobilne novosti, njim so namenjene tudi številne prilagojene aplikacije. Tisti starejši uporabniki, ki še naprej mobilni telefon uporabljajo občasno ter predvsem za klicanje in pošiljanje sporočil imajo še vedno možnost izbire dveh manj bogatih paketov (Penzion 100 in Penzion 300), zato je vlagatelj pritožbe prepričan, da je paket Penzion neomejeno v resnici namenjen najbolj zahtevnim starejšim uporabnikom.
- Praksa Telekoma Slovenije, ki je predmet pritožbe (in podobne prakse telekomunikacijskih operaterjev) izkrivljajo konkurenco na trgu, obenem pa od potrošnika zahtevajo nadpovprečno znanje in stalno preverjanje skritih pasti v ponudbi, česar si na urejenem trgu nihče ne želi.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, družba Telekom Slovenije, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Telekom Slovenije je v zadnji tretjini septembra 2015 predstavil nov naročniški paket »Penzion Neomejeni«, ki je prilagojen starejšim uporabnikom, ki veliko kličejo tako na številke v mobilnih kot stacionarnih slovenskih omrežjih ter si aktivno izmenjujejo sporočila SMS/MMS, medtem ko prenos podatkov uporabljajo zgolj občasno.
- Ključna lastnost paketa Penzion Neomejeni so neomejeni klici ter neomejeno pošiljanje SMS in MMS sporočil v vsa slovenska omrežja. Prenos podatkov v mobilnem omrežju Telekoma Slovenije se v okviru Paketa neomejeni obračuna glede na porabo in po oglaševani ceni, vendar nikoli več kot 3 EUR v mesecu. Po porabljenih 500 MB se spremeni / zniža / hitrost prenosa podatkov na 64kbit/s, z naslednjim obračunskim obdobjem pa se ponovno vzpostavi običajna hitrost prenosa podatkov, ki jo v svojem omrežju zagotavlja Telekom Slovenije.
- Vse podrobnosti ponudbe so ustrezno predstavljene v prodajni ponudbi paketa Penzion Neomejeni, v razlagalnem besedilu oglasov (drobni tisk) ter na spletnem mestu Telekoma Slovenije, vsak potencialni uporabnik pa je s pogoji seznanjen tudi pred sklenitvijo naročniškega razmerja.
- Oglasi v okviru oglaševalske akcije Penzion Neomejeni so sestavljeni iz dveh ločenih vsebinskih sklopov, ki sestavljata celoto:
- v prvem delu oglasa (rdeči krog) je izpostavljena brezskrbna uporaba - poraba klicev in sporočil. Pridevnik neomejeni se nanaša na ta segment ponudbe;
- drugi, ločeni del oglasov (modri krog) pa opisuje storitev prenosa podatkov, ki ni obvezen del naročniškega paketa, Je opcija in možnost, ki jo uporabnik lahko koristi, s koriščenjem pa predstavlja dodaten strošek za uporabnika. To je jasno in nedvoumno razvidno tudi iz TV oglasa in to tako grafično kot zvočno (glas moderatorja);
- pri opisu podatkovnega prenosa se torej nikoli ne omenja »neomejenost«, zelo jasno je predstavljeno plačilo po porabi;
- dejstvo je, da bi lahko element neomejenosti uporabili tudi pri opisu podatkovnega prenosa, saj je količinsko neomejen, spremeni se le hitrost prenosa podatkov. Zaradi želje po čim boljši preglednosti ponudbe in komunikacije s ciljno skupino, se je telekom Slovenije odločil, da tega ne stori.
- Ključna lastnost paketa Penzion Neomejeni je tudi ta, da je namenjen izključno določeni ciljni skupini (upokojenci in starejši od 60 let) in da je po svoji vsebini prilagojen tej populaciji. Iz prodajne ponudbe paketa Penzion neomejeni, poglavja Omejitve, izhaja tudi, da za prenos podatkov velja princip pravične uporabe storitev prenosa podatkov (oblika dnevnih ali mesečnih kvot), ki so sestavni del opisa posameznega paketa podatkovnih storitev. Ko uporabnik doseže pravično raven količine prometa, ima Telekom Slovenije pravico nadzora prometa v smislu omejevanja hitrosti prenosa. Telekom Slovenije ob tem zagotavlja, da je uporabnik o doseganju dnevne / mesečne pravične ravni prenosa podatkov opozorjen z SMS ali elektronskim sporočilom, v vsakem primeru pa hitrost prenosa ne bo omejena na manj kot 64 Kbit/s oziroma kot je določeno v posamezni prodajni ponudbi.
- Količine 500 MB prenosa podatkov v posameznem mesecu z normalno uporabo prenosa podatkov uporabniki v navedeni ciljni skupini praviloma ne dosežejo ali presežejo oziroma se to zgodi zelo redko. Navedeno opiramo na dva primerljiva naročniška paketa, ki sta že dlje namenjena isti populaciji kot paket Penzion neomejeni (Penzion 100 in Penzion 300), pri katerih statistični podatki o mesečni porabi prenosa podatkov v obdobju zadnjih pet mesecev prikazujejo povprečno porabo 5 MB oz. 6 MB. Glede na to, da se v paketu penzion neomejeni po porabljenih 300 MB prenosa podatkov, le ta ne zaračunava dodatno, hitrost pa se omeji pri doseženih 500 MB prenosa podatkov, kar je 100-kratnik povprečne porabe prenosa podatkov povprečnega upokojenca ali starejšega od 60 let, ki uporablja primerljiv paket, bi lahko trdili, da gre pri paketu Penzion Neomejeni tudi za neomejen prenos podatkov, pa tega ne storimo.
- Prepričani smo, da iz zapisanega izhaja, da je pristop in oglaševanje, ki je predmet pritožbe, v skladu z določili SOK in veljavne zakonodaje. Tržno komuniciranje paketa Penzion Neomejeni povprečnemu uporabniku nedvoumno predstavi ključne elemente ponudbe in torej ne gre za zavajajoče oglaševanje, kot zmotno ocenjuje vlagatelj pritožbe.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.
3.3.
Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo. V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
4.2.
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 16. novembra 2015 in sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi, odgovoru nanjo ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, ugotavlja, da predmetno oglaševanje ne krši določil SOK. Tako iz TV kot iz tiskanega oglasa, promocijske zgibanke ter drugih komunikacijskih sredstev je jasno in nedvoumno razvidno, da se poimenovanje Neomejeni nanaša izključno na pogovore in SMS ter MMS sporočila. Prav tako je iz komunikacij razvidno, da je storitev prenosa podatkov plačljiva dodatno in glede na porabo, iz česar izhaja, da se pridevnik neomejeni na to storitev ne nanaša.
Oglaševalsko razsodišče
Roman Berčon, predsednik