RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 262 / 8. 10. 2015
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo družbe izi mobil iz Ljubljane, ki se nanaša na oglaševanje predplačniškega paketa za mobilno telefonijo Spar mobil oglaševalca družbe Spar Slovenija d.o.o. vsaj v okviru direktne pošte, ki so jo poslali uporabnikom Spar plus kartice. Pritožnik meni, da je predmetno oglaševanje v nasprotju z določili 9.3 člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
- Besedilo, s katerim opisujejo oglaševano storitev, je enako besedilu, ki ga izi mobil uporablja v oglasih za produkt izimesec M paket. Storitev izimesec družba izi mobil intenzivno oglašuje že vse od aprila 2015 v veliki večini medijev (TV, internet, zunanje oglaševanje, tiskani mediji, FB, Youtube, …. ).
- Glede na trajanje oglaševalske akcije trdno verjamemo, da potrošniki poziv »Koliko porabite in plačujete vi?" prepoznavajo kot nagovor / poziv izi mobila, njegovo posnemanje pri oglaševanju istovrstne storitve (mobilne telekomunikacijske storitve) s strani drugega ponudnika (Spar Slovenija z blagovno znamko Spar mobil) zavaja potrošnike in povzroča zmedo na trgu.
- Izi mobilova akcija je na spletnem mestu nadgrajena z aplikacijo, s katero uporabnik z vpisom podatkov o porabi storitev mobilne telefonije in znesku mesečnega stroška prejme izračun, koliko bi (če bi) prihranil pri izi mobilu.
- S podjetjem Spar Slovenija izi mobil sodeluje od leta 2006, ko smo skupaj oblikovali mobilni naročniški paket Spar izipaket, ki je bil na voljo uporabnikom izključno v trgovinah Spar in Interspar. Zaradi co-brandinga je bil izimobil pri kupcih širše prepoznan kot verodostojen ponudnik predplačniške mobilne telefonije, zato je posnemanje besedila iz oglaševanja izi mobila v oglasih za Spar mobil še bolj nesprejemljivo.
- S posnemanjem oglaševanja izi mobil za primerljivo storitev oglaševanje spar mobil krši določila 9.3 člena SOK.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec družba Spar Slovenija v svojem odgovoru pritožbo zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Menimo, da je trditev družbe IZI mobil glede posnemanja njenih oglasov neresnična in kot taka neutemeljena. Družba IZI mobil v svojh oglasih, ki so jih priložili pritožbi res navaja »Koliko porabite in koliko plačujete vi?« ob ponudbi in ceni storitve in logotipu blagovne znamke »IZI«.
- V oglasu Spar mobil pa se vprašanje glasi »Ali veste koliko plačate za mobilno telefonijo na mesec in koliko dejansko porabite?«. Na oglasu je poleg navedenega besedila blagovna znamka »SPAR mobil« ter slogan »Telefonirajte šparovno, SPAR mobil.«Ogals je torej sestavljen iz blagovne znamke »SPAR mobil«, slogana »Telefonirajte šparovno, SPAR mobil.« ter nagovora (vprašanja) potrošniku. Oglas potrošniku sporoča, kdo je ponudnik storitve, poleg pa je sporočilo potrošniku.
- Vprašanje v oglaševanju družbe IZI mobil »Koliko porabite in koliko plačujete vi?« ne razumemo niti kot blagovno znamko niti kot slogan, ampak kot splošno vprašanje potrošniku, ki ni zaščiteno kot znamka in ne uživa zaščite iz naslova imetništva posebnih pravic do razpolaganja ali uporabe tega vprašanja.
- Prav tako je vprašanje v oglasu SPAR mobil le nagovor potrošniku in splošno vprašanje,ki nima elementov slogana še manj elementov blagovne znamke. Predmetnega vprašanja tudi ni mogoče zaščititi, ker za splošno obliko stavka in kombinacije besed in zato njegove uporabe ni mogoče preprečiti drugim uporabnikom, saj ne izraža posebnosti,ki bi upravičevala izključnost razpolaganja določenemu uporabniku vprašanja.
- Poleg tega se oglasa tako vizualno kot smiselno po svoji sporočilnosti bistveno razlikujeta. Zato ni mogoče pričakovati, da bi prišlo do zmede na trgu glede same ponudbe mobilne telefonije. Slikovni del /grafična in oblikovna zasnova/ je popolnoma različen. Podoba oglasa SPAR mobil je torej že na prvi vtis povsem drugačna od oglasa družbe IZI mobil,ki naj bi ga oglas SPAR mobil posnemal. Znano je, da najprej pritegne vizualna podoba oglasa, v kolikor vizualne podobnosti ni, se možnost zmede zaradi zamenljivosti ponudnika povsem izniči.
- Oglasa se razlikujeta tudi po svoji sporočilnosti. Vprašanje v IZI mobilovem oglasom je povsem splošno, v SPAR mobilovem oglasu pa nagovarjamo potrošnika, da razmisli, kolikšen strošek ima z mobilno telefonijo, koliko dejansko porabi glede na to, kar plača. Vprašanje se nanaša na različne predplačniške pakete mobilne telefonije, ko potrošnik vnaprej zakupi določene količine sporočil, pogovorov in prenosa podatkov. Pri tem ni nujno, da navedene količine na mesečni ravni tudi dejansko porabi. S sporočilom »telefonirajte šparovno.« pa oglas opozarja oziroma namiguje na to, da SPAR mobil omogoča ugodno ponudbo za storitev mobilne telefonije, pri kateri bo razmerje med zakupljeno ter dejansko porabo storitev ugodno.
- Zato v ničemer ne kršimo pravic družbe IZI mobil ne katerekoli druge družbe, ki zagotavlja telekomunikacijske storitve. Ob tem poudarjamo,da odločitev potrošnika za ponudnika telekomunikacijskih storitev ni hipna. Splošno znano je, da sodijo tovrstne odločitve med tiste, ki jih povprečni potrošnik sprejme po temeljitem pregledu in primerjavi različnih ponudb pri istem ter med različnimi ponudniki.
- Oglas nima elementov nelojalne konkurence. Potrošnik sam odloča, s katerim operaterjem bo sklenil pogodbo oziroma na drugačen način koristil telekomunikacijske storitve. Oglas tudi ne vsebuje elementov primerjalnega oglaševanja, niti ne zavaja potrošnikov z neresničnimi podatki in / ali trditvami. Gre le za nagovor / poziv potrošniku, da razmisli o svojih stroških ter dejanski porabi ter se posledično sam odloči, ali se bo o ponudbi SPAR mobil sploh pozanimal. Prav tako vprašanji, ki se pojavljata v oglasih družbe IZI mobil ter blagovne znamke SPAR mobil zaradi njune splošnosti ni mogoče povezati izključno z določeno blagovno znamko ali določenim ponudnikom storitve.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 9 DOBRO IME IN POSNEMANJE
9.3.
Oglas ne sme posnemati drugega oglasa, na način, da bi z obliko, besedilom, s sloganom, z vizualnim prikazom, glasbo, zvočnimi učinki in s podobnim zavajal, utegnil zavajati ali povzročil zmedo na trgu.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 8. oktobra 2015 in sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi, odgovoru nanjo ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, ugotavlja, da oglas za spar mobil ne vsebuje vizualnih ali besednih elementov, ki bi bili v nasprotju z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa, člena 9.3..
To velja tudi za v pritožbi posebej izpostavljeno vprašanje »Ali veste koliko plačate za mobilno telefonijo na mesec in koliko dejansko porabite?«, ki naj bi bilo v tolikšni meri podobno nagovoru družbe izi mobil »Koliko porabite in plačujete vi?«, da naj bi s posnemanjem ustvarjalo zmedo na trgu. Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da gre pri obeh vprašanjih za uporabo splošnih besednih zvez, ki jih lahko uporabimo za poljubni izdelek in zaradi splošnosti niso predmet zaščite po avtorskem pravu.
Oglaševalsko razsodišče
Roman Berčon, predsednik