RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 239 / 6. 3. 2014
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo družbe Ljubljanske mlekarne, ki se nanaša na trditev »Edino 100 % slovensko trajno mleko. Zelene doline.« v oglaševanju družbe Mercator (TV oglas in prodajni katalog Sosedove novice, akcija od 23. do 29.1.2014). Pritožnik ocenjuje, da je trditev v oglasu »Edino 100 % slovensko trajno mleko. Zelene doline.« neresnična in zavajajoča, saj trajno mleko Zelene doline ni edino 100 % slovensko trajno mleko na prodajnih policah v Sloveniji. Trajno mleko blagovne znamke Alpsko mleko je pridelano in predelano v Sloveniji iz 100 % slovenskega mleka, na trgu je že več kot 45 let. Glede na informacije, ki so navedene na embalaži, je trajno mleko Zelene doline predelano na Hrvaškem.
Pritožnik je na poziv enotne strokovne službe SOZ v imenu predsednika Oglaševalskega razsodišča pritožbo dopolnil z izjavo o sledljivosti 100 % slovenskega porekla mleka blagovne znamke Alpsko mleko, ki jo je posredoval po e-pošti 31. 1. 2014 ter na dodaten poziv tudi zapisnik inšpekcijskega pregleda, ki potrjuje sledljivost slovenskega izvora surovine za Alpsko mleko od 10. oktobra 2013 dalje.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec družba Mercator v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Trditev »Edino 100 % slovensko trajno mleko. Zelene doline.«, ki se nanaša na trajno mleko proizvajalca Mlekarna Celeia je bila v času oglaševanja poštena in resnična.
- V oktobru 2013 je Mercator pričel s projektom »Iz domačih krajev. Pristno slovensko mleko.«, s katerim so želeli potrošnikom predstaviti ponudbo slovenskih mlečnih izdelkov, ki so narejeni izključno iz mleka, ki je 100 % slovenskega izvora. K sodelovanju so povabili vse slovenske mlekarje, torej tudi Ljubljanske mlekarne, ki pa se projektu niso mogle pridružiti, saj niso mogli zagotoviti, da so vsi ali vsaj nekateri njihovi izdelki narejeni iz mleka, ki je 100 % pridelano v Sloveniji. To izhaja tudi iz odgovora Ljubljanskih mlekarn z dne 30. 9. 2013 na vabilo k sodelovanju, iz katerega je razvidno, da so njihovi izdelki narejeni iz pretežno domačega mleka (vsebujejo najmanj 90 % mleka slovenskega porekla). Ker v obdobju pričetka niso mogli zagotoviti in podpisati Izjave o sledljivosti živil in sprejemu zavez pri projektu »Iz domačih krajev – 100 % slovensko mleko.«, se projektu niso priključili.
- Bistvo izjave o sledljivosti je, da sodelujoči mlekarji potrdijo, da imajo zagotovljeno sledljivost živil in sicer tako, da je mogoče preveriti poreklo mleka. Vsak od subjektov, ki se je vabilu odzval, je podal tudi soglasje, da se strinja, da predstavniki Službe varne hrane Mercator IP, d.o.o. kadarkoli na sedežu dobavitelja brez predhodne najave in brez ovir dobavitelja ali njegovih zaposlenih opravijo pregled proizvodnje in dokumentacije za zagotavljanje sledljivosti izdelkov.
- Mlekarna Celeia je takšno izjavo podala. Pred komunikacijsko aktivnostjo, ki je predmet pritožbe, je Mlekarna Celeia potrdila vse materiale, torej tudi navedbo »Edino 100 % slovensko trajno mleko. Zelene doline.«, kar je razvidno tudi iz sporočila za javnost s strani Mlekarne Celeia, ki ga je oglaševalec priložil odgovoru na pritožbo. Resničnost trditve »100 % iz slovenskega mleka« potrjuje tudi zapisnik pregleda Inšpekcije za varno hrano pri Ministrstvu za kmetijstvo in okolje RS z dne 31.1.2014, ki ga je Mercator prav tako priložil svojemu odgovoru na pritožbo.
- Trditev »Edino 100 % slovensko trajno mleko. Zelene doline.« naj bi bila po mnenju pritožnika sporna tudi zato, ker je na embalaži navedeno, da je mleko predelano na Hrvaškem. Poudariti je potrebno razliko med pridelavo in predelavo. Trditev se nanaša izključno na izvor mleka. Res je, da Mlekarne Celeia nimajo polnilne linije za trajno mleko, zato mleko polnijo pri poslovnem partnerju na Hrvaškem. Vendar kraj polnjenja v ničemer ne vpliva na to, da bi mleko, ki je polnjeno na Hrvaškem, izgubilo lastnost izvora – 100% slovensko. Mercator je odgovoru na pritožbo priložil dopis Mlekarne Celeia, s katerim zagotavljalo sledljivost in 100 % slovensko poreklo za trajno mleko Zelene doline 3,5 %, ki ga polni partner PIK na Hrvaškem, ki je zavezan, da ločeno polni prispelo mleko iz Slovenije v skladu z zakonskimi zahtevami o sledljivosti v EU. Zaradi trenutno premajhnih količin proizvoda »trajno mleko Zelene doline«, se je Mlekarna Celeia odločila, da ga najprej ponudi v prodajo le preko družb Petrol in Mercator.
- Res je, da so Ljubljanske mlekarne šele po vložitvi pritožbe Oglaševalskemu razsodišču na Mercator naslovile dopis (e-pošta z dne, 28.1.2014), ki ga je Mercator priložil odgovoru na pritožbo, da bodo s 3. februarjem 2014 pričeli z označevanjem Alpskega mleka kot »100 % slovensko mleko«. Pri tem je nujno upoštevati dejstvo, da ima Alpsko mleko rok uporabe 120 dni. Zato bo v prehodnem obdobju mogoče kupiti tako Alpsko mleko, za katerega ljubljanske mlekarne ne zagotavljajo sledljivosti, da je iz 100 % slovenskega mleka kot tisto z oznako »100 % slovensko mleko«.
- Glede na pojasnila v odgovoru na pritožbo in priložena dokazila je Mercator prepričan, da je bila trditev in posledično oglaševanje, ki je predmet pritožbe v času oglaševanja, pošteno in resnično ter kot tako v skladu z določili SOK.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
Člen 16 PRIMERJALNO OGLAŠEVANJE
16.2.
Primerjanje mora biti pošteno in zasnovano tako, da ni verjetno, da bi zavajalo potrošnika. Biti mora jasno, na podlagi česa je narejen izbor, elementi primerjanja pa ne smejo biti izbrani nepošteno in tako, da bi oglaševalcem umetno ustvarili prednost. Oglaševalci ne smejo napadati ali diskreditirati drugih podjetij ali njihovih izdelkov.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 13. februarja in 6. marca 2014 ter sprejelo razsodbo.
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče javno poziva naročnika oglaševanja družbo Mercator in so-oglaševalca družbo Celeia k umiku oglaševanja, ki je bilo predmet pritožbe, do uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru na pritožbo ter njunih prilogah ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet pritožbe ugotavlja, da trditev »EDINO 100% slovensko trajno mleko. Zelene doline.« ni v skladu z določili 3.1., 4.1., 5.1. in 16.2. člena SOK. Iz zapisnika inšpekcijskega pregleda pristojnega inšpektorata, ki so ga Ljubljanske mlekarne predložile na poziv Oglaševalskega razsodišča, je nedvoumno razvidno, da je sledljivost slovenskega porekla surovine za Alpsko mleko zagotovljena in da Ljubljanske mlekarne Alpsko mleko od 10.10. 2013 proizvajajo iz mleka slovenskega izvora. Zato trditev, da je bilo trajno mleko Zelene doline v času oglaševanja, ki je predmet pritožbe, edino 100% slovensko trajno mleko ni resnična, posledično tudi ni poštena in kot taka tudi ni v skladu z določili 16.2. člena SOK.
Pritožba pa ni utemeljena v delu, v katerem pritožnik oporeka resničnosti trditve, da je trajno mleko Zelene doline slovenske izvora, ker je predelano na Hrvaškem. Iz zapisnika inšpekcijskega pregleda pristojnega inšpektorata v Mlekarni Celeia je razvidno, da je sledljivost slovenskega porekla surovine za trajno mleko Zelene doline zagotovljena. Dejstvo, da je trajno mleko predelano in pakirano na Hrvaškem, pa ne vpliva na upravičenost do uporabe trditve, da je trajno mleko Zelene doline proizvajalca Mlekarna Celeia 100% slovensko (slovenskega izvora).
Oglaševalsko razsodišče
Roman Berčon, predsednik