RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 230 / 06. 05. 2013
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na oglaševalsko akcijo »Hujšajmo z Ego Slim & Vital« oglaševalca družbe Ljubljanske mlekarne. Pritožnica ocenjuje, da je predmetno oglaševanje zavajajoče ter v nasprotju z zakonskimi in podzakonskimi predpisi RS in EU in kot tako v nasprotju z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagateljica je pritožbo širše pojasnila in utemeljila, kot sledi.
1. Vsakdo, ki je imel kdaj težave z odvečnimi kilogrami, ve, kako močna je želja po vitki postavi in kako hitro se ujameš v pst oglaševanja, ki obljublja izgubo kilogramov v le nekaj tednih. Tudi sama sem po več letih preizkušanja raznih »čudežnih« tablet in napitkov ugotovila, da sem izgubila le znatno količino denarja.
2. Ker se že več let počutim prevarano s strani podjetij, ki izkoriščajo hudo stisko ljudi, ki imajo težave s prekomerno telesno težo, sem sledila razvoju dopustnosti uporabe zdravstvenih trditev na živilih v okviru pravnega reda EU. S 14.12.2012 je tovrstno zavajanje potrošnikov prepovedano. Večina podjetij je ravnala odgovorno in s svojim oglaševanjem prenehala.
3. Negativno me je presenetil TV oglas »Hujšajmo z Ego Slim & Vital«, ki se je pričel predvajati v drugi polovici decembra 2012. V oglasu vaditeljica aerobike nagovarja potrošnike, naj hujšajo z jogurtom. Navedbe kot so npr. »revolucionarno učinkovit jogurt, ki pomaga uravnavati telesno težo in krepiti vitalnost organizma« ali » Poleg vseh naravnih prednosti kakovostnega jogurta je njegova kombinacija čiste esencialne aminokisline L-karnitin in koencima vitalnosti Q 10 ključna za pospešeno izgorevanje maščob in njihovo učinkovito pretvarjanje v energijo.« ne sodijo na embalažo jogurta niti na njegovo spletno stran. V oglasu »Hujšajmo z Ego Slim & Vital« pa nas vaditeljica prepričuje, da je za najboljši učinek vadbe potrebno zaužiti jogurt pol ure pred vadbo. Pritožnica meni, da je nemogoče preveriti, kakšen je učinek jogurta in kakšen je učinke telesne vadbe, zato ocenjuje, da gre še za en primer oglaševanja, ki apelira na stisko ljudi s prekomerno težo.
4. EFSA ni odobrila nobene zdravstvene trditve v povezavi z L-karnitinom in koencimom Q 10, zate je oglaševanje, ki zatrjuje, da oglaševani izdelek pomaga pri hujšanju, v nasprotju z regulativo EU in Uredbo št. 432/202. Ministrstvo za zdravje je že leta 2008 pripravilo napotke kot pomoč lažjemu razumevanju zakonodaje o prehranskih dopolnilih, v katerih je ugotovilo, da je L-karnitin med najpogostejšimi sestavinami prehranskih dopolnil, ki jim je pogosto napačno pripisana lastnost zmanjševanja telesne mase, saj lastnost ni znanstveno dokazana.
5. Oglas »Hujšajmo z Ego Slim & Vital ne navaja pomembnosti raznolike in uravnotežene prehrane ter zdravega načina življenja, čeprav bi to moral v skladu z določili Uredbe o zdravstvenih trditvah.
6. Pritožnica Oglaševalsko razsodišče poziva, da v procesu obravnave pritožbe upošteva, da so ljudje, ki se borijo s prekomerno telesno težo, občutljiva kategorija potrošnikov. Zaradi stiske so nagnjeni k lahkovernosti in preizkusijo skoraj vsako živilo, ki obljublja kakršnokoli rešitev, podobno kot to velja za ljudi z zdravstvenimi težavami. Zato je tudi toliko bolj pomembno, da je oglaševanje, ki jim je namenjeno, v skladu z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), ki zavezuje k zakonitemu, poštenemu in resničnemu oglaševanju, ki je zasnovano odgovorno do potrošnikov in do družbe.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec družba Ljubljanske mlekarne v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
1. V Ljubljanskih mlekarnah upoštevamo zahteve Uredbe EU 432/12, zato je od decembra 2012 na trgu jogurt Ego Slim & Vital, kateremu je poleg l-karnitina in Q10 dodan tudi biotin, ki ima registrirano zdravstveno trditev »prispeva k presnovi maščob in drugih makrohranil« in je le-ta navedena tudi na embalaži. Zato je navedba v pritožbi, da izdelek nima registrirane zdravstvene trditve, nepravilna.
2. Problematika družbenih konvencij o videzu in telesni teži pa je nekaj, s čimer se vsak dan srečujemo vsi. Tudi avtorji oglasa se zato dobro zavedajo privlačnosti (pre)številnih obljub o enostavni, praktično »čudežni« izgubi kilogramov, ki »apelirajo na stisko ljudi, ki se borijo s svojimi kilogrami«.
3. Tovrstnih obljub si niti ne želimo, niti jih ne nameravamo podajati. Zato smo se oglasov za Ego Slim & Vital lotili popolnoma drugače. Zasnovali smo jih kot serijo vadbenih videov in tako kot prvi v kategoriji neposredno pozvali gledalca, da vstane s kavča in v družbi licencirane osebne vaditeljice naredi prvi korak do želenega cilja. Poudarek je tako izrazito na telesni vadbi. Nikakor ne trdimo, da gre za hitro rešitev oziroma čudežno sredstvo, ki kar samo od sebe topi kilograme, temveč za jasno in nedvoumno izpostavitev bistvenega pomena telesne vadbe ob sočasnem uživanju oglaševanega izdelka. Oglas ni zavajajoč ne v tonu ne v obliki. Nasprotno, s spodbudnim nagovorom in praktičnim prikazom telesnih vaj, ki so primerne tudi za popolne začetnike, gledalca poziva k »akciji«. Še več, v oglasih je gledalcu nevsiljivo ponujena povezava na spletno mesto, kjer si lahko ogleda celotno serijo vaj, kadarkoli želi ter se po lastni presoji odloči za njihovo kombinacijo oziroma izvajanje. Končna odločitev je tako vedno v rokah posameznika.
4. Učinki izdelka v predmetnem oglasu niso predstavljeni na način, ki bi potrošnika zavajal. Izguba kilogramov zahteva »več kot le uživanje nekega izdelka«, kar TV oglas tudi nazorno pokaže. Vaditeljica izdelek uživa izključno pred vadbo in ga tako dobesedno predstavi kot »prvi korak do popolne postave«. Gledalec tako neposredno izve, da hkratno uživanje Ega Slim & Vital ter redno telesno udejstvovanje vodita do nižje telesne teže.
5. V pritožbi je izpostavljena tudi javna, medijsko podprta akcija, ki je potekala poleti 2012 (Uredba EU 432/12 pa je stopila v veljavo 14.12.2012), v kateri je skupina prostovoljcev telesno vadila pod vodstvom omenjene vaditeljice iz oglasov ter ob koncu akcije zabeležila uspešno izgubo telesne teže. V oglasu niti enkrat nista omenjeni učinkovini koencim Q-10 ali L-karnitin, kot očita vlagatelj pritožbe, tako da je oglas skladen z aktualnimi direktivami EFSA. Enako velja o trditvi o »enostavni, čudežni« izgubi kilogramov oziroma podobnih zdravstvenih trditvah. Vsakršno hujšanje, ki utegne biti posledica uživanja oglaševanega izdelka, je jasno predstavljeno kot rezultat kombinacije z redno telesno vadbo.
6. Z vlagateljem pritožbe se strinjamo v eni točki: v oglaševanju ni prostora za nedostojne obljube, ki izkoriščajo zaupanje potrošnikov in ne odgovarjajo za posledice. Upamo, da nas bo v tem prepričanju vedno več.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
Člen 22 HRANA IN BREZALKOHOLNE PIJAČE
22.1.
Oglaševanje hrane in brezalkoholnih pijač ne sme podcenjevati pomena zdravega načina življenja in aktivnega življenjskega sloga.
22.2.
V oglaševanju hrane in brezalkoholnih pijač morajo biti trditve o prehranjevanju in morebitnih koristih za zdravje znanstveno utemeljene, verodostojne, dokazljive in zasnovane tako, da jih potrošnik lahko razume.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 6. maja 2013 in sprejelo razsodbo
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru na pritožbo ter ogleda oglaševanja, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da je le-to v skladu z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Oglaševanje ne vsebuje trditev, ki bi dajale nerealne obljube in tako zavajale potrošnike. Tako TV oglas kot predstavitev na spletni strani spodbujata h gibanju, ki je pomemben element zdravega življenjskega sloga.
Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica