RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 219 / 23. 4. 2012
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo mag. Dejana Židana, poslanca SD in predsednika Odbora za kmetijstvo, gozdarstvo, prehrano ter okolje, glede oglaševalske akcije francoske nacionalne družbe Danone, s katero oglašujejo tržno znamko »Na planincah«. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da gre v primeru predmetne oglaševalske akcije za hud primer zavajanja slovenskega potrošnika, saj se ga s tržno znamko namenoma napeljuje, da gre za produkt slovenskega porekla. Pritožnik je svojo pritožbo utemeljil, kot sledi.
1. Oglas »Na planincah« vzbudi asociacijo slovenske narodne pesmi in s tem izkoristi naklonjenost povprečnega slovenskega potrošnika.
2. Takšna ravnanja so v času, ko se slovenski potrošnik zaveda vedno večje potrebe, da kupuje slovenske izdelke, ki so kakovostni, s tradicijo in visokimi standardi varnosti in tako v krizi pomaga domačemu proizvajalcu, še posebej sporna in moralno vprašljiva.
3. Pri velikih tujih korporacijah tovrstni primeri zavajanja potrošnika s sklicevanjem na nacionalni izvor izdelka s pomočjo nekorektne izrabe posameznih motivov slovenstva postajajo trend. Tega ne bi smeli dopustiti.
4. Akcija je naletela na močan odziv tako laične kot strokovne javnosti.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec družba Danone d.o.o. iz Ljubljane v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
1. Oglaševalec uvodoma ugotavlja, da pritožba ne vsebuje vseh potrebnih sestavin, kot jih določa 25. Člen Poslovnika o delu Oglaševalskega razsodišča:
- pritožnik v pritožbi ni navedel oglaševanja / oglasa, na katerega se pritožba nanaša;
- pritožnik tudi ni dokazal, da je bilo oglaševanje, ki je predmet pritožbe, objavljeno. Prav tako pritožbi ni priložil primera spornega oglaševanja;
- pritožnik v pritožbi napačno navaja, da gre za oglaševalsko akcijo francoske nacionalne družbe Danone. Družba Danone d.o.o., ki je naročnik oglas, je registrirana in delujoča v Sloveniji že od leta 1999. Proizvajalec oglaševanega izdelka pa je podjetje Tirol Milch. Zato je nejasno, na koga se pritožba nanaša, saj pritožnik ni navedel podatkov o oglaševalcu;
- pritožnik tudi navaja, da gre pri spornem oglaševanju za oglaševanje tržne znamke »Na planincah«. Opredelitev ne zadošča za presojo skladnosti s Slovenskim oglaševalskim kodeksom (SOK), saj pritožnik kot sporno navaja celotno oglaševalsko kampanjo, namesto da bi navedel za katere oglase v okviru akcije ocenjuje, da so sporni;
- pritožnik tudi ne navaja dejstev, ampak svojo pritožbo podkrepi izključno z lastnim mnenjem in celo mnenjem tretje osebe. Prav tako ne navaja, katero določilo kodeksa, naj bi oglaševanje, ki je predmet pritožbe, kršilo.;
- oglaševalska akcija »Na planincah« je potekala v več medijih: TV oglasi, veliki obcestni plakati in PR članki na spletu.
- Oglaševalec zato meni, da bi moralo Oglaševalsko razsodišče zavreči.
2. Navedbe pritožnika, da gre za hud primer zavajanja potrošnika, ker naj bi se ga s tržno znamko namenoma napeljevalo, da gre za proizvod slovenskega porekla, so neresnične. Pri tem oglaševalec predpostavlja, da se pritožba v prvi vrsti nanaša na TV oglas za jogurte »Na planincah«. Jogurti »Na planincah« so narejeni iz mleka, ki 100% prihaja s področja Alp, kar proizvajalec dokazuje s posebno izjavo o izvoru mleka na osnovi Alpske konvencije iz leta 1991. Ekipa Danone Slovenija pa je na podlagi raziskave ugotovila, da slovenski potrošniki verjamejo, da alpsko poreklo in naravnost izbranih sestavin zagotavljata visoko kakovost izdelkov ...
3. Povprečen slovenski potrošnik se nedvomno zaveda, da Alpe (goski svet) niso le v Sloveniji, zato uporaba imena »Na planincah« in istoimenske glasbene podlage sama po sebi ne more napeljevati, da gre za slovenski proizvod.
4. Uporaba vizualnih elementov gora in pesem Na planincah najbolj neposredno slikata podobo naravnega okolja gorskega sveta, iz katerega izhaja surovina za izdelek in je bistvo ideje izdelka.
5. V komunikaciji s slovenskim potrošnikom se nikjer ne navaja ali naslanja na karkoli slovenskega, saj to ni bistvo izdelka, ampak alpsko poreklo. Zato oglaševanja, ki je predmet pritožbe, ne moremo šteti za zavajajočega, saj ne vpliva na potrošnika v tej meri, da bi oglaševani proizvod kupil v veri, da gre za slovenski izdelek. Potrošnik izdelek namreč kupi v trgovini, kjer ima možnost seznaniti se s proizvajalcem in ponudnikom, oba sta namreč jasno označena na embalaži izdelka.
6. Odločitev družbe Danone d.o.o., da za trženje izdelka izdela oglase, ki bodo odražali alpski izvor proizvoda, ne predstavlja nekorektne izrabe posameznih motivov ali celo simbolov slovenstva in ne izkorišča naklonjenosti slovenskih potrošnikov. V oglaševanju niso uporabljeni niti slovenski državni niti narodni simboli. Čeprav gre za glasbeno podlago, ki je prevzeta iz slovenske pesmi, pa le-ta zgolj zelo dobro in na splošno ponazarja alpski svet v glasbenem pomenu in torej sporoča potrošniku, da gre za produkt alpskega in ne slovenskega porekla. Alpe pa imajo tudi v Franciji, Švici, Italiji in Avstriji.
7. Oglaševanje izdelkov »Na planincah« je v skladu z veljavno zakonodajo ter dobro poslovno prakso.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 23. aprila 2012 in sprejelo razsodbo
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru na pritožbo ter ogleda TV oglasa »Na planincah« ugotavlja, da tržna znamka ne vsebuje trditve, da gre za slovensko blagovno znamko, prav tako v TV oglasu oglaševalec ne navaja, da je oglaševani produkt slovenskega porekla. Navaja se izključno alpsko poreklo surovine.
Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica