RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 208 / 07. 09. 2011
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na uporabo zdravstvene trditve »Pomaga uravnavati prebavo.« v oglaševanju izdelka Activia oglaševalca družbe Danone iz Ljubljane. Pritožnik ocenjuje, da oglaševanje Activie, kadar vključuje predmetno zdravstveno trditev, ni skladno z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj pritožbe je pritožbo utemeljil, kot sledi.
- Oglaševalec z navajanjem trditve »Pomaga pri prebavi.« pri oglaševanju Activie krši določila 1.2. člena SOK, saj je to v nasprotju tako z pravnim redom EU kot slovenskimi predpisi. Oglaševalec za uporabo trditve namreč ni pridobil pozitivnega mnenja in dovoljenja evropske agencije za varnost hrane (EFSA). Trditev tudi ni vpisana v t.i. Register skupnosti v zvezi s prehranskimi in zdravstvenimi trditvami v komuniciranju prehranskih izdelkov (Uredba EU 1264 / 2006).
- Čeprav posamezni oglasi vključujejo izjavo, ki opozarja na pomembnost raznolike in uravnotežene prehrane ter zdravega načina življenja, ostaja dejstvo, da je uporaba zdravstvenih trditev ob živilu prepovedana, če je napačna, dvoumna ali zavajajoča.
- Spornost trditve posredno priznava tudi oglaševalec, saj njegov principal agenciji EFSA ni predložil dokumentacije o njeni znanstveni dokazljivosti, torej postopka za pridobitev pozitivnega mnenja sploh ni sprožil, pa bi ga glede na Uredbo moral.
- Oglaševalec je trditev že umaknil iz tržnih komunikacij izdelka Activia na tržiščih Avstrije, Brazilije, Češke, Danske, Finske, Francije, Nemčije, Madžarske, Portugalske, Romunije, Slovaške, Španije in velike Britanije.
- Z uporabo trditve »Pomaga uravnavati prebavo.« pri oglaševanju Activie oglaševalec krši tudi določila 3.1. SOK, saj zlorablja zaupanje potrošnikov, izkorišča njihovo pomanjkljivo izkušenost ter jih s tem namenoma zavaja. Trditve oglaševalec ni ustrezno podkrepil z verodostojnimi znanstvenimi dokazi, niti pridobil pozitivnega mnenja agencije EFSA. V znanstveni reviji Nature (september 2009) pa prof. Didier Raoult v članku »Probiotics and obesity: a link?« namiguje na možno obesitogenost probiotikov pri človeku. Probiotike namreč pri vzreji živali že desetletja uporabljajo kot pospeševalec rasti. Potrošnik ne more biti seznanjen z različnimi študijami, oglaševalec pa jih nedvomno pozna, zato z uporabo trditve, ki je predmet pritožbe, potrošnika namenoma zavaja.
- Oglaševalec zato z uporabo trditve »Pomaga uravnavati prebavo.« pri oglaševanju Acticie krši tudi določila 4.1., 5.1. in 5.3. člena SOK, saj poskuša s sestavo Activie, ki naj bi imela pozitivne učinke na prebavo in je kot takšna bistvena informacija za potrošnika, le-tega zavesti, da je Activia, kljub temu, da je znatno dražja od drugih probiotičnih mlečnih izdelkov, boljša, učinkovitejša in bolj zdrava.
- Oglaševalec z uporabo predmetne trditve tudi zavestno krši določila 11.1. in 22.2. SOK, saj se sklicuje na spremno dokumentacijo, ki očitno ni relevantna, saj se je odločil, da je ne bo predložil EFSA v postopku pridobitve pozitivnega mnenja in dovoljenja, kot mu nalaga veljavna zakonodaja.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec družba Danone v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Oglaševalec ocenjuje, da pritožba ni skladna z določili 25. člena Poslovnika o delu Oglaševalskega razsodišča, saj v pritožbi posamezno oglaševalsko sporočilo in s tem predmet pritožbe nista določeno opredeljena, zato poziva Oglaševalsko razsodišče, da pritožbo zavrže.
- Trditev »Activia, pomaga uravnavati prebavo« in druga sporočila povezana z Activio so skladna tako s SOK kot z Uredbo ES št. 1024/2006. Temeljijo na znanstvenih dokazih in zato niso zavajajoča.
- Dejstvo, da družba Danone še ni pridobila pozitivnega mnenja s strani EFSA, ne preprečuje uporabo trditve, ki je predmet pritožbe. Za obstoječe izdelke je bilo ob sprejemu Uredbe uvedeno prehodno obdobje, ki podjetjem omogoča, da svoja sporočila uskladijo z zahtevami nove Uredbe. Dokler komisija ne objavi končnega seznama dovoljenih trditev lahko Danone sedanje trditve uporablja. Poleg tega se na podlagi splošno znanega načela vzajemnega priznavanja, ki ga je uvedlo Evropsko sodišče, lahko trditev, ki je bila zakonito uporabljena v eni izmed držav članic (v primeru Activie to velja za Nizozemsko – nizozemski center za prehrano, do sprejetja seznama Skupnosti, zakonito uporablja v drugih državah članicah. Do sprejema sprejetja seznama trditev strani Komisije se lahko upravičeno smatra, da usklajen predpis EU na obstaja.
- Trditev v pritožbi, da je Danone v številnih državah pri tržnem komuniciranju Activie prenehal uporabljati zdravstvene trditve, ne drži. Nenazadnje je to enostavno preveljivo s pregledom povezav na spletne strani posameznih držav s strani www.activia.som . Trditve se uporabljajo globalno, npr. v ZDA, Brazilija in članicah EU (Avstrija, Češka, Danska, Finska, Nemčija, Madžarska, Portugalska, Romunija, Slovaška, Španija in druge).
- Sporočila / zdravstvene trditve, ki se uporabljajo v tržnem komuniciranju Activie so podprte z znanstvenimi dokazi, saj temeljijo na več kot dvajsetletnih raziskavah in kliničnih študijah o probiotikih in končnih izdelkih družbe Danone. Activia je eden najbolj široko raziskanih in dokumentiranih mlečnih izdelkov na svetu.
- Po prvi znanstveni študiji leta 1990 so bile opravljene številne raziskave v različnih državah, ki so potrdile ugodne učinke na prebavo, vključno na čas prehoda hrane.
- Klinične študije so bile objavljene v mednarodnih, recenziranih, strokovnih znanstvenih revijah.
- Že pred sprejemom Uredbe je zdravstveno trditev o Activii leta 2005 priznal Nizozemski center za prehrano.
- Kljub razširjeni uporabi probiotikov v sodobnih in tradicionalnih dietah, ni dokazov, da uživanje probiotikov povzroča pridobivanje telesne teže, Izsledkov ene študije, ki je bila izvedena na piščancih, ni mogoče prenesti na ljudi.
- Sev probiotikov družbe Danone (tudi v izdelku Activia) je vključen v upravičene domneve o varnosti (QPS), ki jih je marca 2011 izdala EFSA.
- Oglaševalec je odgovoru na pritožbo priložil:
- Pismi Evropske komisije z dne 27.5.2009 in 8.6.2010, ki po mnenju oglaševalca potrjujeta pravilnost razumevanja pravice do uporabe zdravstvene trditve, kot je pojasnjena v točki 3 povzetka odgovora oglaševalca.
- Seznam objavljenih kliničnih študij na izdelku Activia.
- Oceno znanstvenih dokazov za pozitiven učinek na zdravje jogurta Activia, Nizozemski center za prehrano, april 2004
- Ekspertno mnenje – Activia – Inštitut za probiotike in funkcionalno prehrano iz Ljubljane – v njegovem imenu doc.dr. Rok Orel, dr. med, specialist pediater.
- Pravno mnenje odvetnika Janija Soršaka o dopustnosti uporabe zdravstvenih trditev pri oglaševanju izdelkov Activia in Actimel glede na Uredbo EU in nacionalno zakonodajo RS
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 1 ZAKONITOST
1.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi bilo v nasprotju z obstoječo zakonodajo, niti izpuščati česa, kar zakon izrecno zahteva. Prav tako ne sme spodbujati ali odobravati kršitve zakonov.
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
Člen 5 DOKAZLJIVOST
5.1.
Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.
5.3.
Oglaševanje ne sme zlorabljati, napačno interpretirati ali zavajajoče navajati katerih koli tehničnih podatkov, kot so npr. rezultati raziskav ali navedki iz tehničnih in znanstvenih publikacij. V oglaševanju se znanstvena terminologija ali besednjak ne smeta uporabljati tako, da bi napačno ali zavajajoče napeljevala, da je oglaševana trditev znanstveno veljavna.
Člen 11 PRIČEVANJA IN SKLICEVANJA
11.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati in se ne sme sklicevati na pričevanja, trditve ali spremno dokumentacijo, če ti niso pristni, preverljivi in relevantni. Ne smejo se uporabljati tudi v primeru, ko so zastareli ali so s časom postali zavajajoči.
Člen 22 HRANA IN BREZALKOHOLNE PIJAČE
22.2.
V oglaševanju hrane in brezalkoholnih pijač morajo biti trditve o prehranjevanju in morebitnih koristih za zdravje znanstveno utemeljene, verodostojne, dokazljive in zasnovane tako, da jih potrošnik lahko razume.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 16. avgusta in 7. septembra 2011 in sprejelo razsodbo
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi posredovanih informacij vlagatelja pritožbe in oglaševalca ugotavlja, da do zaključka postopka ocenjevanja zdravstvenih trditev s strani EFSA in sprejema seznama Skupnosti z dopustnimi zdravstvenimi trditvami iz 13. člena Uredbe (ES) št. 1924/2006 uporaba trditve »Pomaga uravnavati prebavo.« pri oglaševanju izdelka Activia ni v nasprotju z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica