RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 203 / 28. 2. 2011
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša tiskani oglas / veliki obcestni plakat »Sir krepi, lenoba slabi!« v okviru oglaševalske akcije »Mleko krepi!« oglaševalca GIZ mlekarstva Slovenije Pritožnik ocenjuje, da oglas ni skladen z določili 1., 3., 4., 5., 7. , 18. in 22. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj pritožbe je prepričan, da trditev v oglasu »Mleko krepi!« krši določila SOK. Vlagatelj pritožbe je pritožbo utemeljil, kot sledi.
- Uvodoma je vlagatelj pritožbe navedel, zakaj je prepričan, da mleko nikakor ni živilo, ki v vsakem primeru krepi, temveč je lahko celo zdravju škodljivo. Ob tem je navedel vrsto člankov in drugih virov, za katere je prepričan, da utemeljujejo njegovo prepričanje.
- Kršitev 1. člena SOK, Zakonitost - oglas ne vključuje impresuma, kot ga določa Zakon o medijih.
- Kršitev 3. člena SOK, Poštenost – v oglasu niso navedeni ključni dejavniki, ki bi lahko vplivali na odločitve potrošnikov – znanstvene raziskave, ki govorijo za in proti uživanju mleka.
- Kršitev 4. člena SOK, Resničnost - trditve »Mleko krepi.« ni resnična, mleko namreč ne more krepiti, če je znanstveno dokazano, da je uživanje mleka rizični faktor za mnoge bolezni, ki zato zdravje ljudi lahko le slabi.
- Kršitev 5. člena SOK, Dokazljivost – znanstvene raziskave, ki bi potrdile, da je mleko neškodljivo in da krepi pri vsaki zaužiti količini in stopnji mastnosti, kot to izhaja iz oglasa, ki je predmet pritožbe, ne obstajajo.
- Trditev pa je v oglasu postavljena kot absolutna. Kršitev 7. člena SOK, Odgovornost do družbe in posameznikov
• Oglas vključuje trditev »Mleko krepi.«, ki lahko pripelje posameznike do zdravju škodljivih navad in neodgovornega vedenja (prevelike količine zaužitega premastnega mleka).
• Oglas spodbuja uživanje živila, ki je škodljivo oz. rizični faktor za številne bolezni, torej odobrava in spodbuja nevarno dejanje (uživanje mleka).
• Pridelava mleka povzroča tako močno obremenjevanje okolja s škodljivimi snovmi, ki se uporabljajo v masovni živinoreji kot tudi mučenje živali. - Kršitev 18. člena SOK, Otroci in mladostniki – še zlasti je sporno, da trditev »Mleko krepi.« spodbuja slabe prehranjevalne navade tudi pri otrocih.
- Kršitev 22. člena SOK, Hrana in brezalkoholne pijače – trditev »Mleko krepi« podcenjuje pomen zdravega življenjskega sloga, ker uživanje mleka brezpogojno smatra kot del zdravega načina življenja, saj v oglasu ni napotka, da je mleko tudi rizično živilo in zato ne more biti del zdravega načina življenja. Poleg tega trditev »Mleko krepi.« iz katere je mogoče sklepati, da je koristno za potrošnika oz. njegovo zdravje ni dokazana niti znanstveno utemeljena. Število civilizacijskih bolezni narašča, pri tem živila živalskega izvora predstavljajo enega ključnih faktorjev in s tem tudi mleko.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec GIZ mlekarstva Slovenije v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- veliki obcestni plakat, ki je predmet pritožbe je del Programa informiranja in promocije za mlečne izdelke, ki je odobren in sofinanciran s strani RS in EU. Poteka v obdobju 1.9.2010 / 31.8.2012, vključuje pa aktivnosti preko različnih medijev z namenom informiranja potrošnikov o koristnih učinkih mleka in mlečnih izdelkov ter spodbujanja njihove porabe. V RS je poraba mlečnih izdelkov, predvsem tekočega mleka in sira pod evropskim povprečjem, še zlasti pri porabi sira precej zaostajamo za nekaterimi evropskimi državami. Poraba sira in skute v Grčiji je 29 kg na prebivalca na leto, v Franciji 24 kg, v Sloveniji pa le 15 kg.
- EU vsako leto na podlagi javnega razpisa sofinancira programe promocije za kmetijske pridelke in živila. Vloga GIZ mlekarstva Slovenije je bila odobrena na podlagi strokovno izdelanega programa in dejstev o relativno nizki porabi mleka in mlečnih izdelkov v Sloveniji. Program je nadaljevanja programa »Mleko krepi.«, ki je potekal med 1.9.2008 in 31.8.2010. V tekočem obdobju se GIZ mlekarstva osredotoča predvsem na promocijo mlečnih izdelkov kot sta npr. sir in jogurt. Izdelana je bila nova kreativna zasnova akcije, ohranjen pa je slogan »Mleko krepi.«, ki oba programa smiselno povezuje.
- Slogan »Mleko krepi.« se nanaša na hranilne učinke posameznih snovi, ki jih mleko vsebuje in temelji na najnovejše strokovnem poročilu »Milk as a Whole Food«, ki ga je za evropsko mlekarsko združenje izdelal Health Science International. Z mlekom in / ali mlečnimi izdelki se lahko tako kot z marsikaterim drugim živilom okrepčamo, saj nam daje potrebno energijo in pomembne hranilne snovi, ki jih potrebujemo za rast in vzdrževanje telesa. Seveda sloga ni mišljen, da se ga razume dobesedno in v vsakem primeru. Tudi pitje vode v prekomernih količinah je lahko škodljivo, čeprav vemo, da jo telo nujno potrebuje.
- S promocijskim programom tudi izobražujemo potrošnike o uravnoteženem prehranjevanju in spodbujamo zdrav življenjski slog, kar je še posebej poudarjeno na spletni strani www.mlekokrepi.si , v PR člankih v tiskanih medijih ter na spletnih portalih. Tako med drugim potrošnik na www.mlekokrepi.si lahko najde informacije o prehranskih smernicah, ki priporočajo uživanje energijsko manj bogate hrane, o pomenu redne telesne aktivnosti, zmernosti pri uživanju masla in smetane zaradi tveganja za nastanek bolezni srca in ožilja, kot tudi o alergijah na mleko in laktozni intoleranci.
- Koristni hranilni učinki mleka in mlečnih izdelkov so znanstveno dokazani in priznani na nacionalni in evropski ravni. Uradne prehranske smernice pa priporočajo njihovo dnevno uživanje.
- Strogi predpisi zagotavljajo varnost in kakovost mleka in mlečnih izdelkov, ki so proizvedeni v EU.
- Pri pripravi promocijskih materialov je GIZ mlekarstva Slovenije upošteval vso ustrezno zakonodajo EU in RS ter pridobil predhodno odobritev. Vse trditve in sporočila programa »Mleko krepi 2010 / 2012« so bile predhodno usklajene in potrjene s strani posebne komisije ARSKTRP ter s tem tudi z Ministrstvom za zdravje RS.
- Poleg tega je na vseh promocijskih materialih naveden logotip GIZ mlekarstva Slovenije ter naslov spletne strani programa, kjer potrošnik najde povezavo do spletne strani GIZ mlekarstvo www.radimammleko.com . Navajanje spletne strani pa je običajna praksa identificiranja oglaševalca in najpogosteje uporabljen vir za dostop do vseh relevantnih kontaktnih podatkov.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 28. februarja 2011 in sprejelo razsodbo
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi posredovanih informacij in ogleda oglasa »Sir krepi, lenoba slabi!«, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da oglas ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Naročnik oglasa je na oglasu umeščen skladno z določili Zakona o varstvu potrošnikov (naslov spletne strani), impresum, kot ga opredeljuje Zakon o medijih pa za plakate (zunanje oglaševanje) ni zavezujoč.
Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica