RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 200 / 24. 1., 28.2. in 4.3. 2011
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbi Šprah d.o.o. in Moj radio Boris Sušin s.p., ki se nanašata na radijski oglas »Obvestilo. Opravljamo raziskavo…. Vaša zvestoba bo nagrajena s 100 EUR.« oglaševalca Radia center, ki je oglas predvajal v lastnem radijskem programu v drugi polovici novembra 2010. Vlagatelja pritožbe ocenjujeta, da je Radio center z oglaševanjem, ki je predmet pritožbe, kršil določila 1., 3. in 6. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Pritožnika sva svoji pritožbi utemeljila, kot sledi.
- Oglaševanje / obvestilo krši določila 1. člen SOK, ki oglaševalce zavezuje, da je njihovo oglaševanje v skladu z zakonskimi in podzakonskimi predpisi. Pritožnika menita, da oglaševanje, ki je predmet pritožbe, ni skladno z določili Zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami, in sicer njegovim 8. členom, ki opredeljuje agresivne poslovne prakse. Z oglasom je Radio Center dosegel, da s ponujanjem denarja povprečnega poslušalca »kupi«, da le-ta izjavi, da ves dan posluša Radio Center. S takšnim ravnanjem Radio Center povzroči, da bistveno zmanjša ali bi utegnil zmanjšati svobodo izbire ali ravnanja povprečnega poslušalca/potrošnika v zvezi z izdelkom (programom Radia Center) ter s tem povzroči, da poslušalec/potrošnik izjavi, da posluša program Radia Center, čeprav ga v resnici ne posluša. Ker se sporni oglasi pojavljajo ravno v času, ko družbe za raziskave javnega mnenja izvajajo raziskave o poslušanosti radijskih postaj to bistveno in neposredno vpliva na rezultate raziskav. Oglas zavaja, saj daje poslušalcu lahko občutek, da ali sodeluje pri raziskavi Radia Center in bo dobil nagrado 100 EUR ali pa, da sodeluje v določeni raziskavi javnega mnenja in bo dal svoj glas določeni radijski postaji. Takšen način objave oglasa še dodatno ustvarja zmedo na trgu in pri poslušalcu povzroči, da bo tudi v primeru, če bi ga klicali iz družbe za raziskovanje javnega mnenja, rekel, da ves dan posluša Radio Center in pričakoval plačilo za »kupljen glas«.
- Pri odnosu oglaševalca oziroma izdajatelja medija v razmerju do konkurenčnih radijskih postaj, do družb za raziskovanje javnega mnenja in do družb, ki bi svoje izdelke želele oglaševati v radijskih programih pa s takšno poslovno prakso Radio Center krši 12b. člen Zakona o varstvu potrošnikov. Sporno oglaševanje zavaja podjetja ali bi jih utegnilo zavajati in bi zaradi svoje zavajajoče narave verjetno vplivalo na ekonomsko obnašanje podjetij ali bi iz enakih razlogov škodilo ali bi utegnilo škoditi konkurentom. S takšno poslovno prakso Radio Center neposredno in bistveno vpliva na javnomnenjske raziskave glede poslušanosti komercialnih radijskih postaj in s tem ustvarja napačne rezultate teh raziskav. Te raziskave pa so temeljne za trženje oglasnega prostora radijskih postaj.
- Oglas »Obvestilo. Opravljamo raziskavo…. Vaša zvestoba bo nagrajena s 100 EUR.« krši tudi določila 3. člena SOK. Prvo vprašanje v oglasu se glasi: »Ali ste včeraj poslušali radio vsaj 15 min?« Vprašanje je namreč zelo značilno za merjenje dnevnega dosega poslušanosti radijskih postaj, ki nam pove, koliko ljudi je dnevno/pretekli dan poslušalo radijski program vsaj 15 minut. Dnevni doseg za ugotavljanje poslušanosti radijskih postaj se uporablja tako po raziskavi NRB (nacionalna raziskava branosti), ki jo za Slovensko oglaševalsko zbornico izvaja družba Valicon, kot tudi po raziskavi Radiometrija, ki jo za Mediapool izvaja družba Ninamedia. Omenjeno obvestilo je zasnovano tako, da zlorablja zaupanje potrošnikov, izkorišča njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavaja. Obvestilo zavaja in izkorišča potrošnike/poslušalce, ki za pričakovani denar sogovorniku na drugi strani telefonske linije izjavijo, da ves dan poslušajo Radio Center, čeprav ga dejansko ne. Potrošnik/poslušalec je zaradi svoje izjave, da ves dan posluša Radio Center v pričakovanju »zaslužene nagrade«, ki pa je ne dobi v primeru, da ga pokliče družba, ki opravlja javnomnenjske raziskave o poslušanosti radijskih postaj, kljub temu pa se glas potrošnika/poslušalca šteje v rezultat javnomnenjske raziskave. Z navedenim vprašanjem in obljubo nagrade poslušalcem, tudi neposredno vplivajo na javnomnenjske raziskave o dnevnem dosegu poslušanosti radijskih postaj.
- Oglas »Obvestilo. Opravljamo raziskavo…. Vaša zvestoba bo nagrajena s 100 EUR.« krši tudi določila 6. člena SOK. Iz objave, ki je predmet pritožbe, ni jasno razvidno, da gre za oglas. Glavni namen in cilj »obvestila« je dvig prepoznavnosti blagovne znamke Radia Center in dvig poslušanosti radijskega programa Radio Center z namenom povečanja tržnega deleža omenjenega radijskega programa glede na konkurenčne radijske postaje. Oglas je namreč zasnovan kot resno obvestilo, ki pri poslušalcu vzbudi občutek, da bo z njim pridobil neko pomembno informacijo in tako pridobi njegovo pozornost, vendar pa gre zgolj za obvestilo z reklamnim, propagandnim namenom, ki poslušalce poziva, da za denar izjavijo, da ves dan poslušajo radijsko postajo Radio Center. Oglas je tudi programsko umeščen v oglasni blok, kar še dodatno dokazuje, da gre za reklamne in propagandne namene, brez kakšne koli druge vsebinske vrednosti. Na koncu obvestila pa se odvrti še slogan radijske postaje Radio Center »Radio Center – najboljši glasbeni mix za vso Slovenijo.«
- Vlagatelja pritožbe zato ocenjujeta. Da Radio Center z oglasom zavaja potrošnike/poslušalce, saj ti nevede lahko sodelujejo v javnomnenjskih raziskavah in pričakujejo za svoj glas plačilo. Radio Center z oglasom neposredno vpliva na javnomnenjske raziskave, ki bodo prikazovale nerealne rezultate in zato zavaja tudi potrošnike/oglaševalce, ki bodo na podlagi podatkov iz raziskav prepričani, da oglašujejo na radijski postaji, ki je bolj poslušana kot dejansko res je.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec Radio Center v svojem odgovoru na pritožbi le-ti v celoti zavrača kot neutemeljeni z obrazložitvijo, kot sledi.
- V primeru oglaševanja, ki je predmet pritožbe, gre za nagradno igro »vaša zvestoba je nagrajena.« in njeno promocijo, česar pa vlagatelja pritožb namerno ne navajata. Pravila nagradne igre so bila javno objavljena na spletni strani Radia Center in podana v etru Radia Center. Poslušalci / potrošniki se prosto odločajo za poslušanje Radia Center in sodelovanje v njegovih nagradnih igrah.
- Trditev v pritožbah, da naj bi Radio Center vplival na odločitve sodelujočih v javnomnenjskih raziskavah poslušanosti, ki jih izvajajo neodvisne institucije, je absurdna. Temelji na predpostavki, da so ravno poslušalci Radia Center, ki so na Radiu Center zaznali nagradno igro, sočasno sodelovali v raziskavah poslušanosti in se v prepričanju, da gre za nagradno igro Radia Center in v pričakovanju denarne nagrade izjasnili, da poslušajo Radio Center. Nagradna igra, del njene promocije in izvedbe pa je oglas, ki je predmet pritožbe, ni v ničemer vezala oziroma pogojevala ravnanja poslušalcev Radia Center z izvajalci raziskav poslušanosti. Že samo dejstvo, da je NRB terenska raziskava, nagradna igra Radia Center pa se je izvajala izključno preko telefona, to potrjuje.
- Pritožnika tudi navajata, da naj bi Radio Center z objavami samo-promocijskih oglasov za nagradno igro kupoval poslušalce, na ta način vplival na rezultate raziskav poslušanosti (NRB in Radiometrija) ter škodil konkurentom. Podobni primeri nagradnih iger so v praksi pogosti. Poleg tega se je oglas, ki je predmet pritožbe objavljal zgolj na frekvencah Radia center in so ga tako slišali le poslušalci Radia center. Povprečno sodeluje v tovrstnih nagradnih igrah manj kot 1% poslušalcev, večina poslušalcev nagradne igre sploh ne zazna. Zato je verjetnost, da bi raziskovalna agencija, ki izvaja raziskavo poslušanosti, v danem trenutku izmed dveh milijonov Slovencev poklicala katero izmed oseb, ki so zaznale nagradno igro na Radiu center minimalna. Tudi v primeru, da bi se to zgodilo, pa ne moremo govoriti o zavjanju, saj se tako Radio Center kot izvajalci raziskav ob telefonskem klicu jasno predstavijo. Nagovor Radia center ob izvedenem klicu je bil:«Dober dan. Kličemo iz Radia Center, kjer izvajamo nagradno igr, s katero preverjamo vašo zvestobo….. .« Torej gre v pritožbah za podtikanje lažnih dejstev z namenom, da se očrni Radio Center. Pričakujemo, da bo Oglaševalsko razsodišče pred izrekom razsodbe pridobilo s strani NRB in Radiometrije odgovor, ali so se soočali s kakršnimikoli težavami pri izvedbi raziskav, ki bi lahko bile posledica nagradne igre Radia Center ter časovni okvir izvedbe obeh raziskav, ki jih navajata pritožnika. V primeru, da bi bile navedbe pritožnikov, da je Radio Center s predmetnim oglaševanjem in nagradno igro vplival na rezultate raziskav, resnične, bi se to moralo odražati v rezultatih raziskav poslušanosti za mesec november. Radio Center pa je beležil znatno rast poslušanosti čez vse leto, kar potrjujejo rezultati vseh treh raziskav poslušanosti na slovenskem trgu: RM Mediana, Radiometrija in NRB. Rast se je nadaljevala tudi v decembru 2010. Prav tako Radio Center ni prejel nobene pritožbe niti s strani izvajalcev raziskav poslušanosti niti s strani poslušalcev. Glede na to, da vlagatelja pritožbe kot sporne ne navajata raziskave RM Mediana, Radio Center predlaga, da se na osnovi podatkov iz te raziskave dokaže, ali je rast poslušanosti Radia Center in posledično padec poslušanosti konkurenčnih radijskih postaj resnično posledica predmetne nagradne igre in oglaševanja v njenem okviru. Obe pritožbi sta vložila konkurenčna izdajatelja radijskih programov iz 03 regije. Rast poslušanosti Radia Center v tej regiji je v veliki meri posledica pridružitve Radia Tempo radijski mreži Radio Center, s čimer se je slišnost Radia Center v regiji povečala za dvakrat. Na poslušanost Radia Center pa zagotovo vplivajo tudi marketinške aktivnosti Radia Center (radijska akcija Skrivnostni zvok, nacionalna oglaševalska akcija ter številne off air promocije).
- Tudi očitana kršitev 6. člena SOK je brezpredmetna, saj vlagatelja pritožb tudi sama navajata, da je »obvestilo« v programu Radia Center bilo pravilno umeščeno v oglasni blok.
- Iz obrazložitev Radia Center je jasno razvidno, da z izvedbo in promocijo nagradne igre »Vaša zvestoba je nagrajena.« Radio Center ni kršil določil SOK, ravnal pa je tudi v skladu z zakonskimi in podzakonskimi predpisi RS.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 24. 1., 28.2. in 4.3. 2011 ter sprejelo razsodbo
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca, da takoj preneha z objavljanjem predmetnega oglasa.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi posredovanih informacij pritožnikov in oglaševalca ter poslušanja radijskega oglasa »Obvestilo. Opravljamo raziskavo…. Vaša zvestoba bo nagrajena s 100 EUR.«, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da oglas ni skladen z določili 3. člena SOK, saj je oglas zasnovan na način, da izkorišča pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje potrošnikov in jih na ta način zavaja. Oglaševalsko razsodišče v oglasu, ki je predmet pritožb, prepoznava tudi elemente neresničnosti (člen 4.1. SOK), saj je oglas zasnovan na način, da vsebuje trditev, ki bi lahko zavedla potrošnika z dvoumnostjo. Iz oglasa namreč ni jasno in nedvoumno razvidno, da ne gre za vabilo k sodelovanju v raziskavi, ampak za nagradno igro Radia Center.
Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica
Janja Božič Marolt pri razsojanju o primeru ni sodelovala (načelo samo-izključitve).