RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 197 / 24. 9. 2010
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na oglaševalsko akcijo ob nagradni igri »8. velika nagradna igra Reader's Digest« v okviru akcije direktnega marketinga družbe Mladinska knjiga Založba d.d. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da je oglaševalec poslal predmetno vabilo na »nagradno igro«, ki je v bistvu naročnina na revijo Reader's Digest. Vlagatelj pritožbe meni, da oglaševalec s tem zavaja potrošnike in izvaja nepošteno prakso oglaševanja, saj se ne oglašuje končni produkt - Reader's Digest, temveč se potrošnika / naslovnika vabi k sodelovanju v nagradni igri. Vabilo k sodelovanju pa je zasnovano na način, da ni jasno v kakšen razmerju sta sodelovanje v nagradni igri in naročnina na revijo Reader's Digest. Informacija o naročnini na Reader's Digest ni nikjer dovolj jasno prikazana, tako da nespreten in nevešč bralec ne dojame takoj, da bo v primeru, da obkroži DA na ovojnici v resnici pristal na naročnino. Celotno oblikovanje predmetnega vabila je tako vizualno kot tekstualno polno pretiravanj in praks, značilnih za ameriški način prezentacije, ponavljanje imena naslovnika pa daje občutek, da gre za zelo osebno nagovarjanje.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec Mladinska knjiga Založba v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Mladinska knjiga Založba d.d. in Reader's Digest sta organizatorja 8. velike nagradne igre, ki poteka od 1.1.2010 do 31.12.2010. Del nagradne igre so posamezne akcije preko celega leta. Nagradna igra se vedno zaključi z izvedbo žrebanja v skladu s pravili nagradne igre ob prisotnosti notarja, ki vedno pripravi tudi pisno poročilo oz. zapisnik o izvedenem žrebanju.
- V konkretnem primeru je bilo v poslani rumeno-zeleni ovojnici obvestilo o identifikaciji dobitnika za super hitri dobitek ter vabilo k sodelovanju pri 8. veliki nagradni igri, ki so mu priloženi vsi dokumenti, potrebni za to, da naslovnik dobi status finalista v žrebanju nagradne igre.
- Vabilo vključuje tudi natančna, pregledna in zelo jasna navodila, kako lahko naslovnik sodeluje v 8. veliki nagradni igri. Vsak naslovnik mora overiti priložen potni list finalista, ki je izdan na ime naslovnika. Overi ga tako, da nanj prilepi nalepko z napisom ''UVRSTITI V FINALNO ŽREBANJE'', ki se nahaja na vrhu vabila. Potni list lahko naslovnik pošlje v ovojnici označeni bodisi z DA (status finalista in naročilo na revijo po nižji ceni + darilo presenečenja), bodisi z NE (samo sodelovanje v nagradni igri).
- V pošiljki / direktnem marketingu, ki je predmet pritožbe, je tudi predstavitev vsebine revije Reader's Digest s pogoji naročanja in podatki o letni naročnini z vsemi ostalimi stroški.
- Po Zakonu o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami so nepoštene poslovne prakse pred, med in po sklenitvi posla, ki je povezan z nakupom izdelka, prepovedane. Zlasti so nepoštene poslovne prakse tiste, ki so zavajajoče ali agresivne. Poslovna praksa je zavajajoča, če vsebuje napačne informacije in je neresnična oziroma če gre za oglaševanje izdelkov ali storitev, ki vsebuje nejasnosti, čezmerna pretiravanja ali druge podobne zavajajoče sestavine in izkorišča dejstvo, da potrošniki nimajo ustreznih izkušenj ali znanja. V konkretnem primeru nikakor ne gre za nepošteno prakso oglaševanja oziroma za zavajanje potrošnikov. Vse informacije v ponudbi so resnične, navodila za sodelovanje pa so jasna. Vsak povprečen potrošnik - naslovnik, ki jih prebere, lahko svobodno oblikuje svojo odločitev.
- Drži sicer, da ne gre le za oglasno sporočilo, temveč ima poslani 'mailing' tudi prodajno funkcijo (tj. naročnina na revijo), vendar pa ne gre za zavajajočo oz. agresivno poslovno prakso, ki je zakonsko prepovedana, saj so navodila popolnoma jasna, korektna, razumljiva, natančna, pregledna in nedvoumna. Poslani 'mailing' tako nikakor ne izkrivlja ekonomskega obnašanja povprečnega potrošnika, ki mu je namenjen, in torej ne predstavlja nepoštene prakse ter zavajajočega oglaševanja.
- Ponudba MKZ – Reader's Digest je skladna tudi z določili 12-15a. člena Zakona o varstvu potrošnikov. Posebna ponudba, tj. naročilo na revijo Reader's Digest, je jasno prepoznavna, pogoji za njeno pridobitev pa so dostopni in jasni ter nedvoumno navedeni. Naročnina na revijo Reader's Digest torej ni skrita, kot zatrjuje anonimni prijavitelj.
- Oglaševanje nagradne igre in ponudba MKZ – Reader's Digest sta tudi skladna z 24. členom Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj poslani 'mailing' realno, jasno in korektno predstavlja možnosti za pridobitev dobitka, pri tem pa ne daje nikakršne obljube, da nakup oziroma naročilo izdelka prinese nagrado. Poleg tega je naša ponudba resnična (4. člen), saj ne vsebuje informacij, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, pretiravanjem, ipd., hkrati pa ne zlorablja zaupanja potrošnikov (3. člen), saj so vsi ključni dejavniki v ponudbi, ki bi lahko vplivali na odločitev naslovnika, jasno navedeni. Tudi sicer so vse bistvene informacije zapisane jasno ter razumljivo in niso zapisane v obliki drobnega tiska.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.
3.3.
Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo. V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 24. septembra 2010 in sprejelo razsodbo
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče je na podlagi posredovanih informacij in ogleda oglaševanja / direktne pošta presodilo, da je le-ta skladna z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Pri tem Oglaševalsko razsodišče opozarja, da je presojalo izključno o oglaševanju v okviru akcije pospeševanja prodaje, o pogojih sodelovanja in načinu izvedbe nagradne igre pa ni odločalo, saj to ni predmet presoje po SOK.
Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik