Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 158 / 10.12.2008
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Ilirike borzno posredniške hiše d.d., ki se nanaša na oglaševalsko akcijo družbe Brokerjet Sparkasse d.d. iz Ljubljane "Prva prava on-line borzna hiša v Sloveniji". Predmetna oglaševalska akcija je potekala na spletu in v tiskanih izdajah časnikov Finance in Dela. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da je predmetno oglaševanje v nasprotju s temeljnimi načeli konkurenčnega prava, kot so poštenost in resničnost, izkorišča pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje potrošnikov ter jih s svojimi trditvami zavaja in zato krši določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Vlagatelj pritožbe je pritožbo utemeljil:
- Družba Brokerjet Sparkasse je bila ustanovljena 4. aprila 2008, s poslovanjem pa je pričela v začetku meseca oktobra 2008. S pričetkom poslovanja sovpada tudi predmetna oglaševalska akcija družbe ter storitev, ki jih opravlja in sicer z različicami slogana ťPrva prava on-line borzna hiša v SlovenijiŤ. S tovrstnim oglaševanjem nikakor ne moremo soglašati, saj pomeni nelojalno konkurenco v skladu z Zakonom o varstvu konkurence (13.člen), zavajajoče in neresnično oglaševanje v skladu z Zakonom o varstvu potrošnikov (12.b člen, 12.d člen) ter Zakonom o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami ( 4. člen, 5. člen), kakor tudi nezakonito ravnanje glede na Zakon o trgu finančnih instrumentov (212. člen).
- Dejstvo je, da Brokerjet ni prva borzno posredniška hiša, ki ponuja storitev on-line trgovanja. Za primerjavo naj predstavimo storitev naše družbe, to je ILIRIKA-ON-SVET, ki je vsebinsko primerljiva njihovemu oglaševanemu produktu. Naša družba je trgovanje preko ILIRIKA-ON-SVET omogočila že novembra leta 2007, pri čemer nismo bili prva borzno posredniška družba, ki je v svojo ponudbo vključila tovrstno storitev. Poleg tega v primerjavi z on-line trgovanjem Brokerjet, ILIRIKA-ON-SVET pokriva večje število borz, večje število finančnih instrumentov, razen na Dunajski in Frankfurtski borzi ima tudi ugodnejše provizije itd.
- Primeri oglaševanja storitev Brokerjet v različnih medijih:
- "Občutite navdušenje nad hitrostjo trgovanja, ki jo nudi prva on-line borzna hiša v Sloveniji." (vir: internetna stran: https://brokerjet.ecetra.com/si/home/index1.phtml ),
- "Tako je tudi v Sloveniji pričela z delovanjem prva prava on.line borznoposredniška družba." (vir: internetna stran: http://mediji.talina.si/index.php?option=com_content&task=wiev&id=3400Itemid=29),
- "Profitirajte s prvo pravo on-line borzno hišo v Sloveniji!" ( vir: tiskana izdaja časnika DELO),
- "Prva prava on-line borzna hiša v Sloveniji vam odpira vrata v 3. dimenzijo." (vir: tiskana izdaja časnika FINANCE).
- Oglaševanje storitev Brokerjet je v nasprotju s temeljnimi načeli konkurenčnega prava, kot so poštenost in resničnost, izkorišča pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje potrošnikov ter jih s svojimi trditvami zavaja. Produkt on-line trgovanja je namreč na območju Slovenije še vedno relativna novost in je zato širšemu krogu potrošnikov še v veliki meri nepoznan. Ravno zato tovrstno predstavljanje te storitve v vseh ozirih neposredno zavaja potrošnika tako o produktu kot o oglaševalcu samem, ustvarja zmedo na trgu ter tako na nelojalen način škoduje naši borzno posredniški hiši in ostalim konkurenčnim družbam. Brokerjet bi morala v skladu z veljavno zakonodajo objavljati zgolj informacije, ki so poštene, jasne in nikakor ne zavajajoče, a je to svojo dolžnost zanemarila. Zato pozivamo pristojne organe, predvsem Agencijo za trg vrednostnih papirjev, Tržni inšpektorat RS, Slovensko oglaševalsko zbornico ter Zvezo potrošnikov Slovenije, da izpeljejo vse potrebne postopke in ukrenejo vse potrebno, da se tovrstno oglaševanje prekine in ustrezno sankcionira.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec Brokerjet Sparkasse v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno.
- Brokerjet Sparkasse d.d. je prva in edina borznoposredniška družba, ki ponuja strankam storitve (trgovanje s finančnimi instrumenti in ostale investicijske storitve) izključno on-line oziroma preko spletne povezave. V skladu z opredelitvijo po Zakonu o elektronskem poslovanju na trgu (Ur.l. RS, št. 61/2006 – člen 2) oglaševalec ne posluje preko okenc ampak izključno z elektronskimi sredstvi, brez navzočnosti strank – kar pomeni, da se storitev na začetku pošlje in v namembnem kraju sprejme z elektronsko opremo za obdelavo, ter v celoti pošlje, prenese in sprejme preko elektronskih oziroma internetnih sredstvih.
- Menimo, da je Brokerjet v skladu s 3. odstavkom 212. člena Zakona o Trgu finančnih instrumentov (ZTFI, Ur.l. RS št. 67/2007) dolžan strankam zagotoviti ustrezne informacije o storitvah, s čimer je mišljeno tudi glede tehnične narave storitev in izključnosti internetnega poslovanja. Posredovane informacije morajo povprečno razumnemu potrošniku omogočati, da spozna značilnosti (in tveganja) investicijskih storitev. Menimo, da vsak povprečni potrošnik razume termin "on-line poslovanje" v sloganu predmetne oglaševalske akcije. Nikakor pa slogan ne napotuje potrošnikov na informacije o tveganjih, cenah storitev ali obsega in vrste zagotavljanja storitev, zato ne more pomeniti kršitev 212. člena ZTFI saj ne zagotavlja informacij v skladu z ZTFI. Slednje informacije zagotavlja družba brokerjet v dokumentaciji, ki je strankam na voljo na spletni strani brokerjeta. Zato menimo, da predmetna oglaševalska akcija v ničemer ne pomeni zavajanja potrošnikov. Še manj izkorišča pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje potrošnikov, saj se sploh ne nanaša na vsebino, vrsto ali tveganja glede finančnih storitev ali instrumentov, temveč le na tehnično naravo in način izvajanja storitev, kjer imajo slovenski potrošniki dovolj vsakodnevnih izkušenj in znanja.
- Brokerjet poudarja svoje edinstvene prodajne priložnosti v skladu s popolnoma ustaljenimi oglaševalskimi tehnikami ter s tem izkorišča dejanske konkurenčne prednosti načina poslovanja. Brokerjet je edina in prva borzno posredniška družba, ki svoje storitve ponuja in izvršuje izključno z uporabo elektronskih sredstev, oziroma "on-line" in preko interneta. Nekatere ostale borzno posredniške družbe, med njimi tudi vlagatelj pritožbe, ne ponujajo svoje storitve izključno on-line, saj poleg on-line trgovanja vse ponujajo tudi poslovanje preko okenca oziroma s skupno navzočnostjo stranke in družbe. Banke, ki imajo v svojem poslovanju med drugim vključeno tudi "internetno bančništvo" niso on-line banke in se tudi v oglaševanju ne predstavljajo kot on-line banke, ker to niso in ne morejo biti. Če in ko se bo na trgu pojavila banka, ki bo ponujala izključno internetno bančništvo, bo zelo verjetno oglaševala svoje storitve na podoben in izključevalen način kot Brokerjet v svojih akcijah.
- Zato bi bilo napačno in kratkovidno predstavljati slogan oziroma del slogana ťprava on-lineŤ v smislu, da to pomeni, da je brokerjet edina družba, ki ponuja "delujoče", "resnično" (in ne lažno) internetno poslovanje, temveč enostavno navaja dejstvo izključnosti, kar ustreza dejanskemu stanju in je povsem običajno v oglaševalski praksi – poudarjanje dejanskih specifičnih prednosti, poudarjanje vrednosti, ki jih konkurenčne družbe nimajo, ter predvsem poudarjanje edinstvenosti blagovne znamke. Beseda "prva" enostavno pomeni le edinstvenost, ki je resnična, kot je navedeno zgoraj, beseda ťpravaŤ pa pomeni "izključnost" in ne kakršnihkoli drugih kvalitativnih opredelitev. Menimo, da slogan "Prva prava on-line borzna hiša" v ničemer ni zavajajoče narave v smislu neresničnih podatkov (v nasprotju z Zakonom o varstvu konkurence), ali ki bi izkoriščalo potrošnikovo neizkušenost in neznanje, saj vsak potrošnik razume, kaj pomeni on-line poslovanje.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 4 - POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 5 - RESNIČNOST
Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.
Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem.
Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 12. junija 2008 in sprejelo razsodbo
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca družbo Brokerjet Sparkasse k takojšnjemu prenehanju objav oglasov, ki vsebujejo trditev "prva prava on-line borzno posredniška hiša" .
Obrazložitev:
Oglaševalsko razsodišče je na podlagi posredovanih informacij in ogleda predmetne oglaševalske akcije presodilo, da trditev "prva prava on-line borzno posredniška hiša" krši določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar l.r., predsednik