Razsodba oglaševalskega razsodišča št.80 / 20.02.2003
PRITOŽBA:
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Radia Robin iz Nove Gorice v zvezi s tiskanim oglasom "Kaj se posluša na Primorskem?", objavljenim 22.11.2002 v Primorskih novicah (stran 36) oglaševalca Optimedio d.o.o. iz Ljubljane. Vlagatelj pritožbe v pritožbi navaja, da oglas krši določila Slovenskega oglaševalskega kodeksa in sicer 5., 13. in 16. člena. Pritožnik meni, da je bil oglas objavljen z namenom zavajanja potrošnikov in škodovanja konkurenčnim podjetjem, saj:
- objavlja vsebino domnevne raziskave poslušanosti radijskih postaj na Primorskem, naveden je vir raziskave (Mediana), ne pa tudi datum opravljene raziskave (kršitev 16. člena SOK);
- oglas že v naslovu zavaja, ker napeljuje, da gre za poslušanost radijskih postaj na Primorskem, v resnici pa gre le za domnevno poslušanost v nekaj občinah Primorske, ki geografsko zajemajo le del tistega, kar je splošno razumljeno kot Primorska (kršitev 5. člena SOK);
- v oglasu je uporabljeno tudi ime Radia Robin, skupaj z nekaterimi drugimi, nekatera imena medijev pa so izpuščena, čeprav je iz grafa raziskave razvidno, da so vključeni v raziskavo. Gre torej za selektivno navajanje imen medijev z namenom razvrednotenja določenih blagovnih znamk, ki so naročniku oglasa konkurenčne (kršitev 13. člena SOK);
- oglas poleg navedenega vsebuje trditve, ki so neobičajne, saj se ne ujemajo s podobnimi raziskavami drugih inštitucij (NRB).
ODGOVOR:
Oglaševalec Optimedio d.o.o. iz Ljubljane je po prvem pisnem pozivu k odgovoru na pritožbo zaprosil za podaljšan rok za odgovor z obrazložitvijo, da je odgovorna oseba za področje oglaševanja odsotna. Kljub ponovnemu pisnemu in večkratnemu ustnemu pozivu OR k odgovoru na navedbe v pritožbi Oglaševalsko razsodišče odgovora ni prejelo.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 4 POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 5 RESNIČNOST
Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.
Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem.
Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.
Člen 16 SKLICEVANJE NA TRETJE OSEBE
Sporočila v oglaševanju ne smejo vsebovati sklicevanja na neko osebo ali organizacijo, ki predstavlja avtoriteto na določenem področju, brez njenega ustreznega soglasja. Vsa tovrstna pričevanja morajo biti opremljena s polnimi imeni oseb oziroma nazivi organizacij.
Trditve v oglasnih sporočilih, ki uporabljajo kot osrednji ali dodaten argument izsledke testiranja raznih inštitutov, je treba opremiti z imenom inštituta in datumom testa. Če to ni mogoče, se taki argumenti ne smejo uporabljati.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 20. februarja 2003 in sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Predmetni tiskani oglas krši določila 4., 5. in 16. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca Optimedio d.o.o. k takojšnji prekinitvi akcije oglaševanja.
Oglaševalsko razsodišče ob obravnavanem primeru hkrati tudi opozarja vse oglaševalce, da v primerih navajanja rezultatov raziskav in sklicevanja na tretje osebe v oglasnih sporočilih dosledno upoštevajo določila Slovenskega oglaševalskega kodeksa, še posebej njegovega 16. člena.
Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad, predsednik