Skip to main content
Prijava
  • Zahtevaj novo geslo
Postanite član SOZ!
Prijavite se na E-obvestila
Prijava na e-obvestila je bila uspešno oddana.
Kontakti
+386 1 439 60 50
[email protected]
Vsi kontakti
Iskalnik
Domov
MENU
nazaj
  • SOZ združenja in sekcije
  • Slovensko združenje oglaševalskih agencij - SZOA
  • Slovensko združenje oglaševalcev - SZO
  • Slovensko združenje medijev - SZM
  • Mednarodno sodelovanje
  • EASA
  • EACA
  • WFA
  • O nas
  • Zgodovina in statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • SOZ združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje
  • Novinarsko središče
  • Fotogradiva in galerije
  • Članstvo SOZ
  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ
  • Postopki
  • Pritožba Oglaševalskemu razsodišču
  • Ugovor na razsodbo Oglaševalskega razsodišča
  • Mnenje o oglasu pred objavo oglasa
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb
  • Projekti SOZ
  • Dobra praksa
  • Trajnostni oglaševalski standardi
  • SOZ Akademija
  • SOZ Akademija poglobljeno
  • SOZ Akademija okrogle mize & intervjuji
  • SOZ Akademija krajši dogodki
  • SOF – Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben – Golden Drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS – merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu
  • Drugi dogodki za člane SOZ
  • Nagrade
  • Oglaševalec leta 2021
  • Oglaševalska osebnost
  • Mladi kreativci
  • SOF
  • Golden Drum
  • Effie
  • O nas
  • Članstvo SOZ
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Projekti SOZ
  • Nagrade
  • Dogodki
  • Novice
Linkedin
Twitter
Facebook
Pinterest
  • Prijava Registracija

Preverite ugodnosti za člane SOZ!

  • E-obvestila
  • Kontakt
DomovNoviceVedenje potrošnikov v kriznih razmerah: zaskrbljeni in s prilagojenim vedenjem in...

Član članu, Domače novice

Vedenje potrošnikov v kriznih razmerah: zaskrbljeni in s prilagojenim vedenjem in pričakovanji

15. Apr 2020

Širjenje virusa SARS-CoV-2 in drastični ukrepi za zajezitev bolezni COVID-19 vplivajo tudi na vedenje potrošnikov. O tem, v kolikšni meri se spremembe odražajo na vedenju in razmišljanju potrošnikov ter odnosu do oglaševanja, v tem času poroča več raziskav. Za vpogled v spremembe, ki jih poročajo potrošniki,  se opiram na eno od njih, globalwebindex - Coronavirus Research, ki je bila izvedena v začetku aprila 2020 med 14.000+ prebivalci v starosti 16-64 let iz trinajstih držav sveta (Italije, Španije, Nemčije, Francije, Velike Britanije,  ZDA, Kanade, pa tudi Kitajske, Japonske, Indije, Južno Afrike in Singapurja), na vzorcih internetnih uporabnikov, ki so uteženi glede na spol, starost in izobrazbo. Za glavne ugotovitve raziskave bomo poiskali tudi teoretične razlage, zakaj prihaja do sprememb in kako jih lahko pojasnimo.
Kot prvo, v raziskavi poročajo, da v večini držav potrošniki izražajo višjo zaskrbljenost nad globalnimi razmerami, bolj kot zaskrbljenost nad razmerami v lastni državi. To še posebej velja za potrošnike iz držav, ki so uvedle restriktivne ukrepe »ostani doma«, hkrati pa ne beležijo velikega števila žrtev (npr. Avstralija in Nova Zelandija). Večina potrošnikov ocenjuje, da bo mednarodna situacija in situacija v njihovi državi precej slabša kot njihova osebna situacija.  Za razlago te ocene lahko uporabimo koncept navidezne superiornosti s področja socialne psihologije. Gre za kognitivno pristranskost, po kateri oseba precenjuje lastni položaj glede na položaj drugih ljudi in po kateri naj bi bila večina posameznikov nad povprečjem, višje/boljše kot pri ostalih, kar ne zdrži realne preverbe.  

Glede na rezultate raziskave, večina potrošnikov (šest od desetih) pričakuje, da se razmere ne bodo uredile še vsaj šest mesecev in da se bodo razmere na globalni ravni urejale občutno dlje kot v njihovi lastni državi.  Kako bo s spremembami dejansko, bo pokazal čas, lahko pa dodamo teoretično razlago, ki je blizu Amarovem pravilu, da posameznik praviloma precenjuje stopnjo sprememb na kratek čas (npr. 6 mesecev) in podcenjuje dejanske spremembe na daljši čas (npr. več let).

Nadalje, v raziskavi potrošniki poročajo, da čas v izolaciji preživljajo aktivno: okoli 75% se jih aktivno ukvarja z gibanjem, pri čemer so razlike zlasti med generacijami: generacija Z (16-23 let) kolesari, milenijci (24-37 let) tečejo, generacija X  (38-56 let) ter generacija, rojena po drugi svetovni vojni pa se predvsem sprehaja.   Tudi pri napovedovanju, kako se bo njihovo vedenje spremenilo po zajezitvi izbruha korona-virusa, večina pričakuje, da se bo več ukvarjala z vadbo. Tovrstne napovedi vedenja je treba jemati z rezervo, ker se vedenjske namere in dejansko vedenje lahko občutno razlikujejo (govorimo o vrzeli med namerami in vedenjem potrošnikov). Kažejo pa na željo potrošnikov po ohranitvi zdravja, ki je lahko pomemben motivator pri njihovem odzivu na iniciative podjetij, ki jim bodo ohranjanje zdravja omogočili.  
Polovica potrošnikov v raziskavi poroča o več spletnega nakupovanja kot pred krizo, posebej generacije Z in milenijci ter potrošniki z višjimi dohodki, pri čemer večinoma kupujejo nujne stvari: živila, potrebščine za gospodinjstvo in osebno nego.  Med kategorijami, ki jih kupujejo manj, najbolj izstopajo oblačila. Iz navedenega je videti, da je motivacija pri nakupovanju podobno kot pri Maslowu vezana na dno piramide potreb, manj na dosežke, pripadnost in moč (McClelland). Kar 3/4 potrošnikov tako poroča o odlaganju velikih nakupov,  pri izbiri fizičnih trgovin, ki so odprte, pa jim je pomemben predvsem kriterij varnosti in priročnosti.  Kar je še zanimivo, razlike v nakupovanju med spoloma niso značilne, razen pri moških nakupih gospodinjskih aparatov in alkohola ter ženskih nakupih kozmetike, kar pomeni, da ženske kot glavne nakupovalke za gospodinjstvo niso nujno ustrezna opredelitev ciljne skupine v marketinških aktivnostih. 

Ne preseneča, da 95% potrošnikov poroča o povečani medijski potrošnji znotraj doma: 2/3 jih spremlja več novic, polovica jih več uporablja pošiljanje sporočil in preživlja več časa na družbenih medijih. Večja je uporaba pametnega telefona, posebej pa je zanimiv t.i. prelom v zaupanju družbenim medijem.  In kaj razumemo z zaupanjem? Gre za pripravljenost nasloniti se na vir, za katerega ocenjujemo, da ima dobre namere in je kompetenten ter zanesljiv. Glede tega raziskava kaže, da čeprav večina še vedno spremlja družbene medije, jih hkrati nimajo za zaupanja vredne vire, za razliko od uradnih virov s strani vlad, zdravstvenih organizacij in medijskih hiš.  Za družbene medije pričakujejo več zagotovil za objavljanje vsebin, v katerih so preverjena dejstva in filtriranje lažnih novic.

Za konec tega pregleda še nekaj o stališčih do oglaševanja, ki so bila tudi zajeta v omenjeno raziskavo. V raziskavi poročajo, da v povprečju sedem od desetih potrošnikov podpira oglaševanje blagovnih znamk, ki so vsebinsko prilagojene na razmere pandemije, polovica potrošnikov pa sprejema tudi »normalno« oglaševanje, kakršno je bilo prisotno pred korona-virusno pandemijo.  Največje podpore (90%) so v raziskavi deležne blagovne znamke, ki podajajo praktične informacije in priporočila, kako ravnati glede na situacijo.  Ne gre spregledati, da so to odgovori na direktna vprašanja glede oglaševanja. Delovanje oglaševanja pojasnjuje  množica modelov, od kompleksnih mehanizmov racionalnega procesiranja do delovanja na različnih ravneh pozornosti, v odvisnosti od intenzivnosti stimulusa, potreb, pričakovanj, vrednot ipd. Sklep torej ni enostavno priporočilo, naj bo oglaševanje informativno, pač pa naj bo pripravljeno z veliko mero občutka za spremenjeno nakupno vedenje, medijske navade in pričakovanja potrošnikov. 

prof. dr. Žabkar Vesna, Ekonomska fakulteta, Univerza v Ljubljani

 

 

Sorodne novice
15.11.2023 -
Raziskava o nakupni poti slovenskega kupca
15.11.2023 -
Telekom Slovenije in Xiaomi z donacijo društvu OnkoMan
15.11.2023 -
Na VOYO se vrača serija Ja, Chef!
25.10.2023 -
HOFER organizacijam za razdeljevanje donirane hrane namenja 18.400 evrov
25.10.2023 -
Barcaffè BARISTA CUP 2023: Na osrednjem regijskem tekmovanju za bariste prvo in tretje mesto zasedli Slovenki
25.10.2023 -
Agencija Ginger Communication Hub po novem McCann Ljubljana
Vse sorodne novice
Na vrh

O NAS

  • Statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • Združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje

ČLANSTVO SOZ

  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ

OGLAŠEVALSKO RAZSODIŠČE

  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb

PROJEKTI SOZ

  • Trajnost
  • Dobra praksa
  • SOZ Akademija
  • SOF - Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben - Golden drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS - merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu

NAGRADE

  • Oglaševalec leta
  • Oglaševalska osebnost
 
   

 

2015 © SOZ | Pravna obvestila | Piškotki

Na vrh
SAMO ZA ČLANE SOZ

Vsebina je vidna samo registriranim
članom SOZ.
Preverite ugodnosti za člane.

Postanite član SOZ!