RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 259 / 18. 8. 2015
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na plakat »Naredimo svet spet pisan« oglaševalca Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ), ki je objavljen na lastnem spletnem mestu ministrstva ter na razdeljevalnih mestih Karitasa ter RKS. Pritožnik meni, da je predmetno oglaševanje zavajajoče in kot tako krši določila Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
- Na plakatu je podoba deklice z jabolki, zato plakat daje vtis, da bodo prejemniki prejeli zdravo, svežo prehrano, med drugim tudi sadje.
- Novica ob podobi na spletnem mestu MDDSZ pa sporoča, da bodo prejemniki iz oglaševane akcije prejeli samo moko, jajčne testenine, olje, brušen riž, mleko in konzervirano zelenjavo, zato je predmetno oglaševanje zavajajoče.
- Slika otroka, ki bi prejemal v novici navedene prehranske izdelke ne bi bila lepa, bila pa bi realna.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec MDDSZ v svojem odgovoru uvodoma navaja, da predmet pritožbe ni predmet presoje po SOK, kljub temu pa v nadaljevanju odgovori na v pritožbi očitane kršitve, ki jih v celoti zavrača kot neutemeljene z obrazložitvijo, kot sledi.
- U Uredbo EU št. 223/2014 je bil ustanovljen Sklad za evropsko pomoč najbolj ogroženim (v nadaljevanju Sklad), ki z nudenjem nefinančne pomoči najbolj ogroženim osebam v obliki hrane in osnovne materialne pomoči ter aktivnostmi socialnega vključevanja prispeva k odpravi najhujših oblik revščine. MDDSZ je odgovorno za upravljanje sklada v RS, na podlagi javnega razpisa pa je za leti 2015 in 2016 za izvajanje dejavnosti razdeljevanja hrane in izvajanja spremljevalnih ukrepov izbralo partnerski organizaciji Slovenski karitas in Rdeči križ Slovenije.
- Uredba (3. odstavek 19. člena) zavezuje, da morajo partnerske organizacije v času izvajanja dejavnosti javnost obveščati o podpori iz sklada tako, da izobesijo:
- vsaj en plakat velikosti najmanj A 3, ki mora vključevati informacijo o finančni podpori Unije ali
- emblem Unije primerne velikosti in na javnosti dobro vidnem mestu;
- zahteva se izpolni na vsakem mestu razdeljevanja hrane, razen ko način razdeljevanja tega ne dopušča.
Pri plakatu, ki je predmet pritožbe, gre torej za sporočilo, ki je vezano na zahtevo veljavnega predpisa. Zato MDSSZ meni, da plakat ni predmet presoje po SOK, saj sodi med komunikacije, ki so v uvodnih poglavjih SOK navedene kot tiste, ki niso predmet presoje po kodeksu. Plakat služi kot označitev razdelilnega mesta in mest, kjer se izvajajo spremljevalni ukrepi ter informiranje prejemnikov pomoči o finančnih virih za izvajanje dejavnosti, njegova funkcija torej ni nagovarjanje potrošnikov ampak zgolj informiranje ciljne javnosti.
- Slika deklice z jabolki je bila izbrana za vizualizacijo slogana »Naredimo svet spet pisan.«, ki so ga na MDSSZ izbrali za sklad, ker se navezuje na to, da svet ni samo črno-bel, ampak obstajajo tudi lepi trenutki, ki so lahko majhni, pomenijo pa lahko zelo veliko.
- Podoba deklice z jabolki ima simboličen pomen in se je ne sme interpretirati dobesedno. Simbolika jabolka je stara, več značna in široko uporabljana. Jabolko je tako na plakatu upodobljeno kot splošni simbol hrane, sreče in veselja, ki ga hrana prinaša ljudem, ki do nje nimajo enostavnega dostopa. Namen plakata ni bil prikazati konkretnih živil, ki so predmet razdeljevanja, temveč upodobiti pozitiven trenutek podeljevanja hrane.
- Nabor hrane za javno naročilo in razdeljevanje je bil oblikovan na podlagi preteklih izkušenj. Gre za pakete pomoči v obliki osnovnih živil, ki omogočajo prehransko stabilnost za daljše obdobje. Partnerske organizacije delijo tudi sveže sadje in zelenjavo vendar ne v okviru Sklada, kjer zaradi logističnih težav to ni mogoče.
- Iz navedenega izhaja, da tudi če bi šlo za oglaševanje, ki je predmet presoje po SOK, plakat ni v ničemer zavajajoč, zato tudi ne krši določil SOK.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
UVODNA POGLAVJA - KAJ NI PREDMET PRESOJE
Predmet presoje po tem kodeksu niso:
a) zakonska, javna, policijska in druga uradna obvestila ali informacije, za razliko od oglaševanja, katerega naročnik so državni organi;
b) sporočila, ki so vezana na različne zahteve veljavnih predpisov in določenih institucij (npr. borza), vendar le v obsegu, kot to predpisi oziroma institucije izrecno zahtevajo;
g) sporočila za medije in druga gradiva za odnose z javnostmi;
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 18. avgusta 2015 in sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče je uvodoma ugotovilo, da predmet pritožbe (plakat) je predmet presoje po določilih Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Plakat ima vse elemente oglaševanja, zato bistveno presega obliko komunikacije, ki v skladu z določili uvodnih poglavij SOK ni predmet presoje »sporočila, ki so vezana na različne zahteve veljavnih predpisov in določenih institucij (npr. borza), vendar le v obsegu, kot to predpisi oziroma institucije izrecno zahtevajo«.
Na podlagi navedb v pritožbi, odgovoru nanjo ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da podoba deklice z jabolki na predmetnem plakatu predstavlja vizualizacijo slogana »Naredimo svet spet pisan.« in ne obljubo / sporočilo, da bodo upravičenci do pomoči med drugim prejeli tudi jabolka oziroma sadje in svežo zelenjavo, kot v pritožbi ocenjuje vlagatelj.
Oglaševalsko razsodišče
Roman Berčon, predsednik OR