RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 194 / 25.08. in 24.09.2010
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo družbe Kompas Turistično podjetje d.d. iz Ljubljane, ki se nanaša na domnevno zavajajoč radijski oglas »Skoraj po vsem najboljši!« Turistične agencije Sonček d.o.o. iz Maribora. Predmetni radijski oglas se je predvajal od 23.6.2010 na različnih radijskih postajah, med drugim na Radiu Hit in Radiu Antena. Vlagatelj pritožbe meni, da predmetni radijski oglas z besedilom: »Število ponudb največje, število potnikov največje, število zaposlenih največje, število poslovalnic največje, promet največji, zaslužek na potnika najmanjši. Agencija Sonček skoraj povsem najboljša!« krši določila 3.1. in 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), saj je zasnovan tako, da zlorablja zaupanje potrošnikov in izkorišča njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje in jih s tem zavaja. Nobena izmed navedb v predmetnem oglasu ni resnična, nekatere pa sploh niso preverljive oz. dokazljive. Vlagatelj je pritožbo utemeljil, kot sledi.
- Trditev, da je število ponudb največje, ni preverljiva, niti ni jasno za kakšne ponudbe gre (ponudbe aranžmajev, individualne ponudbe za potencialne stranke). Oglaševalec mora dokazati, da je njegovo št. ponudb večje od števila ponudb ostalih agencij, v kolikor pa gre za št. individualnih ponudb pa takšna trditev sploh ni preverljiva, zato oglaševalec v predmetnem oglasu očitno zavaja javnost, saj želi ustvariti vtis, da ima največjo ponudbo turističnih aranžmajev.
- Trditev, da je število potnikov največje je zavajajoča in neresnična. Podatka o številu strank ne objavlja nobena turistična agencija, zato oglaševalec v predmetnem oglasu samo ugiba. Nedvomno pa obstaja korelacija med št. strank in letnim prometom turistične agencije. Promet družbe Kompas v poslovnem letu 2009 je znašal bruto 64,1 mio EUR (skupaj z Incomingom 95,4 mio EUR), promet družbe Sonček pa 31,7 mio EUR. Iz navedenega povsem jasno izhaja, da je nemogoče, da bi imel oglaševalec največ potnikov ter da je trditev, da naj bi imel Sonček največji promet neresnična in zavajajoča.
- Neresnična in zavajajoča je tudi trditev, da naj bi imel Sonček največ zaposlenih. Kompas je imel na dan 31.3.2010 237 zaposlenih, medtem ko iz objavljenih podatkov družbe Sonček o številu delovnih ur izhaja, da ima približno 80 zaposlenih.
- Neresnična in zavajajoča je tudi trditev, da naj bi imela družba Sonček največ poslovalnic v Sloveniji. Po podatkih na njeni spletni strani ima družba Sonček v Sloveniji 16 poslovalnic in klicni center, družba Kompas pa jih ima skupaj z Last minute centrom, ki je v njeni 100 % lasti , 21 poslovalnic in klicni center.
- Trditev, ki se nanaša na zaslužek na potnika je povsem posplošena, nepreverljiva, ni dokazana z empiričnimi podatki in zato zavajajoča.
- Z vsemi navedenimi neresničnimi trditvami v predmetnem radijskem oglasu skuša Sonček med potrošniki vzbuditi vtis, da je največja, najbolj strokovna in na splošno najcenejša turistična agencija v Sloveniji. Iz oglasnega slogana pa naj bi izhajalo, čeprav je z namenom humorja sestavljen drugače, da gre zaradi vseh, v oglasu predhodno navedenih lastnosti, za najboljšo turistično agencijo v Sloveniji.
- Trditve o letnem prometu, številu zaposlenih in poslovalnic so neposredno preverljive in predstavljajo laž, kar je v nasprotju s 4. členom SOK. Trditvi o številu ponudb in zaslužek na potnika pa so nepreverljive in nedokazljive. Družba Sonček na nepošten način oglašuje svoje storitve, saj je predmetni oglas zasnovan na način, da zavaja javnost in s tem vlagateljici pritožbe družbi Kompas ustvarja materialno in nematerialno škodo.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec Turistična agencija Sonček d.o.o., v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Ustanovitelj Turistične agencije Sonček d.o.o. je TUI REISECENTER AUSTRIJA GES.M.B.H. Sonček TUI potovalni center je tako del največjega evropskega koncerna za organizacijo in prodajo potovanj TUI, ki ima v Evropi preko 3.500 poslovalnic, 65.500 zaposlenih, v okviru svoje ponudbe vključuje več kot 200 blagovnih znamk organizatorjev potovanj, letno prepelje več kot 30 MIO potnikov iz 27 tržišč, ustvari 3 MRD evrov letnega prometa, v 2009 pa je ustvaril 401 MIO evrov dobička. Navedeno dokazuje resničnost navedb v predmetnem radijskem oglasu, razen navedbe o najmanjšem zaslužku na potnika, s katero se oglas humoristično zaokroži, kar je razvidno iz zaključka »skoraj povsem najboljši« – sami se označimo za »ne najboljše«.
- S podobnim konceptom oglasnega spota nismo prvi v Sloveniji, v trenutno še aktualnem oglasu mobilni operater nagovarja potrošnike naj postanejo del največje mobilne družbe sveta.
- V kolikor OR pri presoji resničnosti navedb v predmetnem oglasu ne bi upošteval kapitalskih povezav Sonček TUI potovalni center s koncernom TUI, navajamo še zgolj podatke Sonček TUI potovalni center. Predmetni oglas je le del oglaševalske akcije, katere sporočilo je, da gre za najresnejšega retailerja paketnih turističnih aranžmajev neposredno končnim potrošnikom v Sloveniji. Glede števila ponudb potovanj se v okviru World of TUI prodajajo aranžmaji preko 200 različnih blagovnih znamk, skozi verigo TUI Reisecenter dostopamo do ponudb vseh vodilnih in manjših evropskih organizatorjev potovanj, ponujamo aranžmaje vseh slovenskih organizatorjev pa tudi tistih iz lastne produkcije, ki pri drugih agencijah praviloma niso na voljo, zato še vedno trdimo, da je število ponudb, ki so v naših poslovalnicah na voljo potrošnikom, največje.
- Kapitalskih povezav vlagatelja pritožbe s povezano družbo Last minute center ne gre upoštevati ob neupoštevanju kapitalske povezave Sonček TUI potovalni center s koncernom TUI, zato naj vlagatelj pritožbe sporoči, koliko od 105.000 potnikov, koliko od 64,1 MIO evrov prometa in koliko od 237 zaposlenih odpade nanj in koliko na povezano družbo. Nedvomno zaključujemo, da imamo samo v Sloveniji eno poslovalnico več od vlagatelja pritožbe.
- Iz revizijskega poročila vlagatelja pritožbe za leto 2008 je razvidno, da ima družba Kompas v potovalnem servisu zaposlenih 40 oseb, vključno s sektorjem dinamična produkcija in corporate pa 71 oseb, kar je manj kot jih na enakih oddelkih zaposlujemo mi (pod pogojem, da med te zaposlene ne štejejo tudi zaposlene Last minute centra). Zaposleni v drugih dejavnostih, organih upravljanja in režiji potrošnikov ne zanimajo, zato skupno število zaposlenih za presojo oglasa, ki je predmet pritožbe, ni relevantno.
- Iz revizijskega poročila vlagatelja pritožbe za leto 2008 je razvidno, da je delež retaila z avio kartami znašal 21 %. Ob predpostavki enakega deleža v letu 2009, ob prometu 95,4 MIO evrov bi znašal promet iz naslova retaila (v primeru, da prejšnji znesek predstavlja v celoti promet vlagatelja pritožbe in ne tudi Last minute centra) nekaj več kot 20 MIO evrov, kar je bistveno manj kot 30 MIO evrov, kolikor je neposredno s prodajo turističnih aranžmajev iztržil Sonček TUI potovalni center. Na osnovi deleža retaila lahko sklepamo glede števila potnikov prepeljanih skozi lastne poslovalnice vlagatelja pritožbe. Sonček TUI potovalni center jih je imel v 2009 več kot 140.000. Znesek celotnih prihodkov (tudi iz drugih dejavnosti) pa za presojo ni relevanten.
- Namen oglaševalske akcije je bil sporočiti potrošniku, da obstaja agencija, pri kateri je deležen storitev na najvišjem nivoju z najugodnejšim razmerjem med ceno in prejeto storitvijo.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
4.2.
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.
4.3.
Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev. Trditve, ki presegajo subjektivna mnenja, so predmet dokazljivosti, kakor je opredeljeno v 5. členu.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 25. avgusta in 24. septembra 2010 in sprejelo razsodbo
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče oglaševalca javno poziva, da preneha z objavljanjem predmetnega oglaševanja do uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
O b r a z l o ž i t e v:
Na podlagi posredovanih informacij vlagatelja pritožbe in oglaševalca ter poslušanja radijskega oglasa, ki je predmet pritožbe (radijski oglas »Skoraj po vsem najboljši«) Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da predmetni radijski oglas ni skladen z določili 3. in 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa in zasnovan na način, da zavaja potrošnike. Iz odgovora oglaševalca je razvidno, da se superlativi nanašajo na mednarodno skupino TUI, česar pa iz oglasa ni moč razbrati. Za peto trditev »zaslužek na potnika najmanjši« pa neresničnost priznava tudi oglaševalec. Oglaševalsko razsodišče pa v njej ne prepozna pretiravanja, ki je v smislu 4.2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa dovoljeno, saj oglas ni zasnovan na način, da bi bilo jasno razvidno, da gre humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.
Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik