Razsodba Oglaševalskega razsodišča št. 150 / 29. 05. 2008
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na TV oglas "Jošt je ris! Tako enkraten, da je kar trikraten!" oglaševalca družbe Ljubljanske mlekarne iz Ljubljane, s katerim oglašujejo sire blagovne znamke Jošt. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da oglas ni skladen z določili 3. in 12. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK) z naslednjo utemeljitvijo.
- Oglas komunicira z javnostmi na način, da direktno povezuje otroško ime z blagovno znamko sira. Reklamiranje izdelkov na takšen zasmehujoč način povzroča, da se iz otrok z imenom Jošt njihovi vrstniki norčujejo, češ da so siri, dimljeni, lahki, ... . Na slednje namiguje tudi oglas, ki spremeni otrokov grafit v končno sporočil "Jošt je sir." Zato vlagatelj pritožbe ocenjuje, da oglas krši določila 3. člena SOK, ki med drugim določa: "Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način."
- Vlagatelj pritožbe tudi meni, da oglas krši določilo 12. člena SOK: "Oglasna sporočila ne smejo zlorabljati naravne lahkovernosti otrok ali pomanjkanja njihovih življenskih izkušenj.", saj prikazuje lahkotno odzivnost otrok na neznani glas, ki jih vab v svoje stanovanje na "prigrizek". Pritožnik meni, da je to v času, ko se naša družba poskuša kaj najuspešneje boriti proti pedofilom, ugrabitvam otrok, ….. nedopustno. Nihče si ne želi, da bi otroci tako hiteli v objem neznancu, ki jim ponuja kaj za pod zob.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec Ljubljanske mlekarne d.d. v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo:
- Z vsebino oglasa nismo imeli namena nikogar žaliti ali se mu posmehovati, niti zlorabljati otrok in njihove neizkušenosti oziroma naivnosti. Iz zgodbe televizijskega oglasa je povsem jasno, da gre za prijetno in prijazno igro z imenom znane in že mnogo let uveljavljene blagovne znamke Jošt Ljubljanskih mlekarn, ki je ni mogoče razumeti na podcenjevalen ali zaničevalen način – kvečjemu nasprotno, saj je Jošt v vseh pogledih pozitiven, simpatičen, zmagovalen in junaški.
- Tudi drugi očitek v pritožbi je neutemeljen. V oglasu je upodobljena situacija na blokovskem dvorišču, v kateri mama (!) kliče otroke (ki jo očitno poznajo) k malici. Interpretacija, ki v takšn zgodbi prepozna elemente možnih ugrabitev otrok ali pedofilijo, se nam zdi nedoumljiva. V oglasu smo – asprotno – želeli prikazati skupnost, v kateri si ljudje delijo dobre stvari in ne izoliranih posameznikov v družbi, kjer drug drugega dojemajo le kot grožnjo.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 - DOSTOJNOST
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti. Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo dobrega okusa.
Člen 12 - OTROCI IN MLADOSTNIKI
Posebno pozornost je treba posvetiti oblikovanju in širjenju sporočil, ki so namenjena mladoletnikom, ali tistim, v katerih nastopajo mladoletniki kot igralci ali manekeni. Oglasna sporočila ne smejo zlorabljati naravne lahkovernosti otrok ali pomanjkanja njihovih življenjskih izkušenj.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 29. maja 2008 in sprejelo razsodbo
Pritožba ni utemeljena.
Obrazložitev:
Na podlagi posredovanih informacij in ogleda predmetnega TV oglasa Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da le - ta ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Oglaševalsko razsodišče v oglasu ne prepozna elementov, ki jih navaja pritožnik.
Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik l.r.