Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 136/19. 10. 2006
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo podjetja Delo revije, d.d. iz Ljubljane, glede radijskega oglasa za Vikend, prilogo Dela in Slovenskih novic, oglaševalca Delo d.d. iz Ljubljane. Predmetni radijski oglas je bil med drugim predvajan 29. septembra in 6. oktobra nekaj po 8. uri zjutraj. Vlagatelj pritožbe meni, da trditev v predmetnem radijskem oglasu, da so v Vikendu najobsežnejši TV sporedi, ne drži. V reviji Stop založnika Delo revije d.d. so objavljeni sporedi za kar 11 TV programov več kot v prilogi Vikend. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da predmetni oglas krši določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa in prvo alinejo 3. odstavka 13. člena Zakona o varstvu konkurence, zato zahteva, da Oglaševalsko razsodišče ustrezno ukrepa proti časopisni družbi Delo, d.d.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Delo d.d. v svojem odgovoru na pritožbo, le to zavrača kot v celoti neutemeljeno z naslednjo obrazložitvijo:
- Pritožnik meni, da izraz "najobsežnejši TV sporedi" pomeni "največje število TV programov" in zato v primerjavo navaja število TV programov, ki jih objavljata Stop in Vikend.
- V obeh radijskih napovedih, ki sta predmet pritožbe, je oblikovalec sporočila prilogo Vikend povezal z najobsežnejšimi TV in radijskimi sporedi. Uporabljen je stopnjevani pridevnik "obsežen", ki se nanaša na obseg sporedov, ne pa na število programov. V primerjavi s Stopom Vikend objavlja (časovno) obsežnejše sporede televizij oziroma programov HBO, Rai 1, Rai 2, Italia 1, Rette 4, Madžarska 1, Madžarska 2, Studio Signal, Gorenjska TV, Arte, ARD, TV 5, Cartoon Network, RTL televizija, Travel Channel, 3Sat, ZDF, VOX, National Geographic Channel, Animal Planet, TV Paprika, HTV 1. Vikendove objave navedenih sporedov so obsežnejše v tem, da vsebujejo tudi jutranje in nočne oddaje, medtem ko jih Stop nima. Torej je spored televizijskih programov v Vikendu obsežnejši kot v Stopu, po našem prepričanju pa je tudi najobsežnejši od vseh slovenskih medijev, ki objavljajo TV in radijske programe. Povprečno razumnemu potrošniku je razlika med obsegom in številom več kot razumljiva.
- Oglaševalec je tako objavil resnično dejstvo in ni nikdar trdil, da Vikend objavlja največje število TV programov oziroma največ TV programov.
- Ker gre za resnično dejstvo, ne more biti govora o zavajanju javnosti in širjenju neresnic. Zato tudi ni mogoče govoriti o obstoju prav nobenega elementa kršitve določil tako 4. kot 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 4: poštenost - Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 5: resničnost - Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.
Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem. Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 19. oktobra 2006 in sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče oglaševalca Delo d.d. poziva, da predmetno oglaševalsko sporočilo uskladi z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa, na način, da se izognejo presežniku "najobsežnejši TV in radijski spored".
Obrazložitev:
Na podlagi zbranih informacij in poslušanja obeh napovednikov Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da trditev, da Vikend vsebuje ťnajobsežnejši TV in radijski sporedŤ ni primerna, saj ni podprta z relevantnim virom, ki bi dokazoval resničnost predmetne trditve in zato ni skladna z določili 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče
Marko Vrtovec l.r.
podpredsednik OR