Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 124/ 01. 03. 2006
PRITOŽBA
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo MIP d.d. Nova Gorica glede označevanja in oglaševanja pršutov proizvajalca Kras d.d. iz Sežane. V obrazložitvi pritožbe vlagatelj pritožbe navaja:
- Kras d.o.o. v promocijskem materialu – zgibankah – oglašuje, da "so edini, ki pri soljenju ne uporabljajo konzervansov". "Elaborat Kraški pršut z geografsko označbo" na osnovi katerega je GIZ Kraški pršut pridobil zaščito geografske označbe (št. 324-01-13/2002/44) jasno navaja, da je pri soljenju Kraškega pršuta dovoljena samo uporaba morske soli. S 1.10.2004 se je začelo uradno in nadzorovano žigosanje svinjskih stegen z vročim žigom (žig PGO na zadnji strani pršita). S tem dnem se je torej začela uradna proizvodnja kraškega pršuta po zahtevah "Elaborata Kraški pršut". Prvo izdajo elaborata, ki predpisuje soljenje samo z morsko soljo, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano odobrilo v aprilu 2004. V septembru 2004 so bili vsi člani GIZ Kraški pršut pregledani s strani nadzornega organa GIZ in s strani neodvisnega organa (Bureau Veritas), ki sta pri vseh članih konzorcija ugotovila skladnost obstoječe proizvodnje z zahtevami Elaborata – torej tudi soljenje samo z morsko soljo. Zato menimo, da podjetje Kras d.d. pri oglaševanju zavaja potrošnika in povzroča škodo ostalim proizvajalcem Kraškega pršuta ...
- Kras d.d. za Poslovni sistem Mercator izdeluje "Pršut", ki ga PS Mercator trži kot trgovsko znamko. Vlagatelj pritožbe opaža, da so na teh kosih nalepljene etikete z navedbo: "Slovenski izdelek narejen na Krasu". Vlagatelj domneva, da s tem zavajajo potrošnike glede slovenskega izvora pršuta, saj je na podlagi vlagateljevih informacij proizvajalec iz Italije uvozil večje količine polsuhega pršuta.
ODGOVOR OGLAŠEVALCA
Oglaševalec KRAS mesnopredelovalna industrija d.d. iz Sežane v svojem odgovoru na pritožbo le to zavrača kot neutemeljeno z naslednjo obrazložitvijo:
- Trditev "Smo edini, ki pri soljenju ne uporabljamo konzervansov" Predmetna promocijska zgibanka se že dalj časa ne uporablja več. V času, ko je predmetni promocijski material nastajal in bil distribuiran je bila trditev povsem točna, saj smo bili edini, ki smo ves čas v tehnološkem procesu pri proizvodnji kraškega pršuta uporabljali samo sol. Pri proizvodnji kraškega pršuta nismo nikoli uporabljali nikakršnih dodatkov, razen morske soli, ne glede na obdobje proizvodnje oz. distribucije, zaradi česa so bile tudi upravičene trditve, da smo edini, ki ne uporabljamo konzervansov. Izdelki, ki se tržijo pod geografsko označbo "Kraški pršut" in na katere se sklicuje prijavitelj, so prišli na trg zaradi enoletnega zorenja šele v začetku novembra 2005. V času med začetkom soljenja prvih stegen skladno s specifikacijo (1.10.2004) in prvo distribucijo zaščitenega pršuta na trgu (začetek novembra 2005) proizvajalci niso imeli omejenih aktivnosti na področju prodaje in propagande nezaščitenega kraškega pršuta. S strani GIZ-a v tem času ni bila sprejeta nobena odločitev, ki bi članom – proizvajalcem kraškega pršuta prepovedovala uporabo oznake "kraški pršut" na izdelkih, ki so jih ti proizvajalci proizvajali po postopku, kakršnega so uporabljali pred distribucijo "kraškega pršuta" z geografsko označbo. Glede na dejstvo, da smo predmetne zgibanke tiskali in distribuirali izključno v času, ko je bila trditev (še) resnična je nesporno, da nismo niti zavajali potrošnikov niti škodovali konkurenci.
- Trditev "Slovenski izdelek narejen na Krasu" - KRAS d.d. proizvaja za PS Mercator Pršut (Suhi pršut, VP kosi – tbz Mercator), na katerem je predmetna etiketa z navedbo "Slovenski izdelek, narejen na Krasu". Domnevo, podano v prijavi prijavitelja, da smo iz Italije uvozil večjo količino polsuhih pršutov, kar naj bi dokazovale na deklaracijah navedene začimbe, konzervansi in antioksidanti, ki se v takšni kombinaciji v Sloveniji ne uporabljajo, v celoti zavračamo, saj imamo uveden sistem sledljivosti, ki dokazuje, da je bil predmetni izdelek v celoti izdelan v Sloveniji, na Krasu.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 4 - POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 1. februarja in 1. marca 2006 in sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena v delu, ki se nanaša na uporabo trditve "Smo edini proizvajalec, ki pri soljenju ne uporablja nikakršnih konzervansov, …" v promocijski zgibanki tudi še po datumu (1. 10. 2004), ko so člani GIZ Kraški pršut pričeli s proizvodnjo kraškega pršuta na način, kot ga določa "Elaborat kraški pršut z geografsko označbo".
Na podlagi pridobljenih informacij in ogleda predmetne promocijske zgibanke Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da uporaba trditve "Smo edini proizvajalec, ki pri soljenju ne uporablja nikakršnih konzervansov, …" tudi še po datumu, ko so skladno z v "Elaboratu kraški pršut z geografsko označbo" določenimi pogoji pričeli s proizvodnjo kraškega pršuta tudi drugi člani GIZ Kraški pršut, ni skladna z določili 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče
Gordana Petek Ivandič
Predsednica OR