Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 108 / 01.06.2005
PRITOŽBA:
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo ZPS glede TV oglasa za tunino Calvo oglaševalca Pejo Trading d.o.o. iz Kozine. Pritožba se nanaša na TV oglas, v katerem se pojavlja slika srca z besedilom "Naravni vir Omega 3, srcu prijazno". Oglas poudarja lastnost "zdravo živilo", ki pa jo ima vsako ribje meso, odvisno od naravne vrste, starosti, morja, v katerem riba živi, … Podatek je nespecifičen in slabo opredeljen, kajti za srcu prijazno, "zdravo" živilo je potrebno navesti še, koliko mega 3 maščobnih kislin je prisotnih in koliko takšnega živila je treba pojesti za učinek na srce. Glede na to ZPS meni, da je oglas zavajajoč.
ZPS ob tem opozarja še na dejstvo, da je veliko svetovnih in nacionalnih zdravstvenih organov (WHO, FDA, angleška agencija za varno hrano, ..) pred enim letom izdalo obvestilo, v katerem ne priporočajo uživanja mesa rib roparic (tuna, mečarica, losos) v večjih količinah, nosečnicam in doječim materam pa v omejeni količini ene porcije na teden zaradi možnosti prevelikega vnosa svinca in kadmija.
ZPS meni, da predmetni TV oglas krši določila 4. in 23. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK).
ODGOVOR:
Oglaševalec Pejo Trading d.o.o. iz Kozine v svojem odgovoru na pritožbo le-to zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo:
- Z besedilom "naravni vir omega 3, srcu prijazno", oglaševalec ne poudarja in ne želi poudariti kakšne posebne lastnosti konkretne tunine Calvo, temveč le navaja snov, ki jo le-ta vsebuje in za katero je splošno znano, da je srcu prijazna. Torej nikakor ne gre za navedbo, da gre za posebno lastnost prav tunine Calvo v primerjavi z ostalimi.
- Pri navajanju "srcu prijazno" ne gre za navajanje zdravilnih lastnosti tunine Calvo in je zato navedba v pritožbi ZPS "navedbe koliko takšnega živila bi bilo potrebno pojesti za učinek na srce" brezpredmetna oziroma celo nekoliko neresna.
- Predmetni TV oglas ni oblikovan tako, da bi zlorabljal zaupanje potrošnikov, izkoriščal njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajal. Pritožba ZPS je v tem primeru neargumentirana in pavšalna.
- Prav tako oglas ne vsebuje predstav, ki bi lahko potrošnike zavajale glede sestave, lastnosti, pomena in delovanja izdelka – tunine Calvo. Trditev distributerja, da izdelek vsebuje navedene maščobne kisline je točna, kar dokazuje laboratorijska raziskava opravljena na Kemijskem inštitutu v Ljubljani. Enako velja za dejstvo, da je navedena kislina srcu prijazna. Aktivno delovanje izdelka – tunine Calvo – pa se v oglasu ne navaja in ne reklamira.
Na poziv Oglaševalskega razsodišča je oglaševalec svoj odgovor na pritožbo dopolnil in predložil strokovno mnenje priznanega strokovnjaka za prehrano prof.dr. Dražigosta Pokorna, v katerem le-ta med drugim navaja, da morske ribe, vključno s tunino cenimo predvsem zaradi visokovrednih maščob. Imajo zelo ugodno razmerje med omega 3 in omega 6 maščobnimi kislinami, ki poleg ostale zdrave prehrane znižujejo tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja ter ugodno vplivajo na številne druge funkcije v organizmu, zato meni, da trditvi "naravni vir omega 3 maščobnih kislin" in "srcu prijazno" ne zavajata potrošnika.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 4 - POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 23 - "ZDRAVA" ŽIVILA IN PREDMETI SPLOŠNE RABE
Oglaševanje za živila in predmete splošne rabe ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko porabnike zavajale v pogledu sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Sporočila za "zdrava" živila in predmete splošne rabe ne smejo vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov (med, čaj, bio piramida itd.), razen v posebnih primerih, ki jih odobrava upravni organ, odgovoren za zdravstvene zadeve.
RAZSODBA:
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 4. maja in 1. junija 2005 in sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče na podlagi zbranih informacij ugotavlja, da predmetni TV oglas z uporabo trditev "naravni vir omega 3 maščobnih kislin" ter "srcu prijazno" ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj so trditve skladne z opravljenimi raziskavami ter podkrepljene s strokovnim mnenjem.
Oglaševalsko razsodišče
Gordana Petek Ivandič l.r.
predsednica OR