Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 107 / 04.05.2005
PRITOŽBA:
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo ZPS glede TV oglasa za tunino Safcol oglaševalca Banex d.o.o. iz Slovenskih Konjic. Pritožba se nanaša na TV oglas, v katerem nastopa znani slovenski zdravnik.
V TV oglasu se pojavljajo trditve: nizka vsebnost maščob, manj nasičenih maščobnih kislin, manj holesterola. Potrošnik ob nakupu izdelkov Safcol teh trditev ne more preveriti in primerjati s podobnim izdelkom, ker embalaža (konzerva) ne vsebuje podatkov o navedenih hranilih. Poleg tega oglas vsebuje še trditev "Varujmo svoje zdravje", ki jo je glede na verjetnost vsebovanja svinca in kadmija mogoče potrditi le z dokazi.
ZPS meni, da bi predmetni TV oglas lahko kršil določila 4., 5. in 23. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK).
ODGOVOR:
Oglaševalec Banex d.o.o. iz Slovenskih Konjic v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo:
1. Po sklepu komisije za podeljevanje pravice do uporabe znaka Varuje zdravje pri Društvu za zdravje srca in ožilja Slovenije z dne 28.12.2004 lahko izdelki: Safcol kosi tuna po italijansko, Safcol kosi tuna s paradižnikom in papriko, Sfcol kosi tuna v česnovi pikantni omaki in Safcol kosi tuna z mehiško omako pridobijo znak VARUJE ZDRAVJE za manj celokupnih maščob, manj nasičenih maščobnih kislin in manj holesterola, Izdelek Safcol kosi tuna v lastnem soku z dodanim ekstra deviškim oljčnim oljem pridobijo znak VARUJE ZDRAVJE za manj nasičenih maščobnih kislin in manj holesterola ter Safcol kosi tuna v lastnem soku znak VARUJE ZDRAVJE za manj celokupnih maščob in manj nasičenih maščobnih kislin.
2. V TV oglasu v katerem nastopa prim. Boris Cibic, dr.med. so predstavljeni izključno izdelki konzervirane tunine Safcol, ki so pridobili pravico do uporabe znaka VARUJE ZDRAVJE.
3. Na vseh izdelkih (pločevinkah), ki so pridobili znak VARUJE ZDRAVJE so skladno s Pravilnikom o označevanju hranilne vrednosti živil (Ul.RS št. 60/2002) in Pravilnikom Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije navedeni vsi podatki o hranilni vrednosti, vključno s tistimi, za katere ZPS v pritožbi OR trdi, da niso navedeni.
4. Vsi navedeni izdelki so pridobili znak VARUJE ZDRAVJE na podlagi laboratorijskih testov, ki jih je izvedel Inštitut za varovanje zdravja RS, ki so potrdili tudi zelo nizko vsebnost težkih kovin (svinec, kadmij, živo srebro), ki je bistveno nižja od dovoljenih vrednosti.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 4 - POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 5 - RESNIČNOST
Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb. Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem. Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.
Člen 23 - "ZDRAVA" ŽIVILA IN PREDMETI SPLOŠNE RABE
Oglaševanje za živila in predmete splošne rabe ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko porabnike zavajale v pogledu sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Sporočila za "zdrava" živila in predmete splošne rabe ne smejo vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov (med, čaj, bio piramida itd.), razen v posebnih primerih, ki jih odobrava upravni organ, odgovoren za zdravstvene zadeve.
RAZSODBA:
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 4. maja 2005 in sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče na podlagi zbranih informacij ugotavlja, da predmetni TV oglas ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj so trditve v oglasu skladne s sklepi komisije za podeljevanje pravice do uporabe kolektivne znamke Varuje zdravje pri Društvu za zdravje srca in ožilja Slovenije, ki temeljijo na izsledkih raziskav Inštituta za varovanje zdravja RS. Na embalaži vseh oglaševanih izdelkov pa so skladno s priporočili Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije navedene vsebnosti maščob, manj nasičenih maščobnih kislin in holesterola.
Oglaševalsko razsodišče
Gordana Petek Ivandič l.r.
predsednica OR