Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 22/10.11.97
PRITOŽBA:
Urad Vlade RS za žensko politiko je dne 28.10.1997 vložil pritožbo zaradi velikega oglasa "VZEMITE SI ZOF(K)O!, objavljenega na velikih panojih Metropolis Media. Avtor oglasa je Igor Kenda, oglaševalec pa podjetje Razgoršek. V pritožbi Urad meni, da oglas tako tekstovno kot s položajem "ne"oblečene ženske osebe na žaljiv in podcenjujoč način prikazuje ženski spol. Vlagatelj pritožbe meni, da plakat z razgaljenimi ženskimi nogami ter s sporočilom "VZEMITE SI ZOF(K)O! spolno namiguje zgolj zaradi šokiranja in vzpodbujanja pozornosti, brez smiselne povezave z izdelkom ter s tem v celoti presega meje dobrega okusa.
Ravno tako je za vlagatelja pritožbe sporno, da sporočilo oglasa interpretira žensko kot kos pohištva: ponujanja ženske kot zofe, kar naj bi kazalo na šovinističen odnos moških, ki na ženske gledajo kot na predmet, objekt, kos, stvar.
SEKCIJA KODEKSA:
Člen 3 DOSTOJNOST
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti. Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali vzbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom, ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo dobrega okusa.
ODGOVOR:
Igor Kenda v odgovoru navaja, da je bil sporni oglas prav zaradi morebitnih pritožb narejen tako, da lahko samo s spremembo zornega kota spremeni pomen. Po prvih pritožbah zaradi oglasa so bili plakati obrnjeni na glavo, črka "K" pa je bila prelepljena z znakom za recikliranje, tako da je oglas dobil nov pomen.. Avtor oglasa priznava, da je želel ustvariti provokativen oglas, trdi pa tudi, da ni želel prizadeti nikogaršnjih čustev ali celo žaliti. Avtor oglasa zavrača trditev, da je spolno namigovanje plakata v prvotni obliki brez smiselne povezave z izdelkom.
RAZSODBA:
Častno razsodišče SOZ je primer obravnavalo dne 10.11.1997 in sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Častno razsodišče SOZ ni ugotovilo spornosti pri slikovnem motivu oglasa, pač pa je slogan "Vzemite si ZOF(K)O" postavil celotno sporočilo oglasa v žaljiv in cenen kontekst, ki je v nasprotju s tretjim členom Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Častno razsodišče SOZ je pri presoji upoštevalo tudi namen avtorja oglasa, ki je predvidel negativni odziv dela javnosti in temu ustrezno vnaprej pripravil spremembo oglaševalske akcije. Častno razsodišče SOZ obsoja tovrstno manipulacijo in poziva tako avtorje oglasov kot tudi oglaševalce, da se vzdržijo take oglaševalske prakse.
Častno razsodišče SOZ