RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 404 / 19. 6. 2023
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika na oglaševanje potrošniških kreditov SKB z uporabo slogana »Bolje voda pod pralnim strojem kot v kolenu«. Oglas je bil objavljen vsaj na spletnem mestu oglaševalca in na portalu dnevnik.si.
Pritožnik meni, da oglaševanje, ki želi z uporabo bolezenskih stanj in nesreče potrošnikov prodati čim več potrošniških kreditov, ni etično in kot tako ni v skladu z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), še zlasti njegovega 2. člena.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, SKB Banka, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z utemeljitvijo, kot sledi.
- Oglas »Bolje voda pod pralnim strojem kot v kolenu«, ki je predmet pritožbe, je del oglasne kampanje, s katero SKB oglašuje različne oblike financiranja potrošnikov in spodbujanja varčevanja. Je eden izmed treh oglasov, ki se v okviru kampanje uporabljajo za oglaševanje potrošniških kreditov, ki se pogosto najamejo za pokritje nenačrtovanih večjih izdatkov kot npr. popravilo nepremičnin, nakup bele tehnike in druge opreme itn..
- Zasnova oglasov izhaja iz uvida, da nič ni tako črno, kot se zdi v prvem trenutku. Njihovo sporočilo je optimistično, saj relativizirajo različne zagate (poškodovana streha, pokvarjen pralni stroj ali televizijski sprejemnik, … ) in ponudijo možno rešitev, kot je npr. potrošniški kredit.
- Slogani oglasov na lahkoten in šaljiv način posnemajo obliko in slog ljudskih modrosti. Tudi na ta način želi SKB bančništvo približati potrošniku, mu predstaviti načine, da potrošniki učinkovito rešujejo življenjske situacije in jim banka pri tem lahko pomaga s svojimi finančnimi rešitvami.
- Ker se vlagatelj v pritožbi v prvi vrsti sklicuje na določila 2. člena SOK, SKB pojasnjuje, da slogana ni mogoče tolmačiti kot nedopustno uporabo kriterija razlikovanja, kot je predmet določil 2.2. člena SOK: Oglas »razlikuje« le med dvema tegobama in ne med posamezniki ali skupinami. Slogan ni uporabljen na način, da bi konkretno skupino ali posameznika prikazal v negativni luči ali na žaljiv način.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 2 DOSTOJNOST
2.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin.
2.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja.
Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi.
Člen 4 RESNIČNOST
4.2.
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 19. junija 2023 ter sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče je na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda oglasa »Bolje voda pod pralnim strojem kot v kolenu« presodilo, da le-ta ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
Oglaševalsko razsodišče je pri sloganu »Bolje voda pod pralnim strojem kot v kolenu« prepoznalo, da gre za besedno zvezo, ki nima namena žaliti ali izkoriščati (resnega) zdravstvenega stanja v oglaševalske namene. Prav tako ne prikazuje konkretne skupine ljudi z enako zdravstveno težavo v negativni luči ali na žaljiv način.
Razsodišče v sloganu, ki je bil predmet presoje, prepoznava parabolo in optimističen, šaljiv pristop, ki je sprejemljiv tudi v smislu določil 4.2. člena SOK.
Oglaševalsko razsodišče
Jaka Repanšek, predsednik