Skip to main content
Prijava
  • Zahtevaj novo geslo
Postanite član SOZ!
Prijavite se na E-obvestila
Prijava na e-obvestila je bila uspešno oddana.
Kontakti
+386 1 439 60 50
[email protected]
Vsi kontakti
Iskalnik
Domov
MENU
nazaj
  • SOZ združenja in sekcije
  • Slovensko združenje oglaševalskih agencij - SZOA
  • Slovensko združenje oglaševalcev - SZO
  • Slovensko združenje medijev - SZM
  • Mednarodno sodelovanje
  • EASA
  • EACA
  • WFA
  • O nas
  • Zgodovina in statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • SOZ združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje
  • Novinarsko središče
  • Fotogradiva in galerije
  • Članstvo SOZ
  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ
  • Postopki
  • Pritožba Oglaševalskemu razsodišču
  • Ugovor na razsodbo Oglaševalskega razsodišča
  • Mnenje o oglasu pred objavo oglasa
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb
  • Projekti SOZ
  • Dobra praksa
  • Trajnostni oglaševalski standardi
  • SOZ Akademija
  • SOZ Akademija poglobljeno
  • SOZ Akademija okrogle mize & intervjuji
  • SOZ Akademija krajši dogodki
  • SOF – Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben – Golden Drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS – merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu
  • Drugi dogodki za člane SOZ
  • Nagrade
  • Oglaševalec leta 2021
  • Oglaševalska osebnost
  • Mladi kreativci
  • SOF
  • Golden Drum
  • Effie
  • O nas
  • Članstvo SOZ
  • Oglaševalsko razsodišče
  • Projekti SOZ
  • Nagrade
  • Dogodki
  • Novice
Linkedin
Twitter
Facebook
Pinterest
  • Prijava Registracija

Preverite ugodnosti za člane SOZ!

  • E-obvestila
  • Kontakt
DomovOglaševalsko RazsodiščeArhiv RazsodbRAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 352 / 16. 6. 2020

RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 352 / 16. 6. 2020

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na plakat »Človek, kdaj boš spregledal?« oglaševalke in avtorice Daše Keber s.p.. Plakat je bil v maju 2020 objavljen vsaj na zunanjih oglasnih površinah v Ljubljani in Kranju. Pritožnik ocenjuje, da plakat krši določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.

  • Oglas zavaja potrošnike, ker implicitno ter eksplicitno navaja, da je uživanje hrane živalskega izvora oz. povpraševanje po hrani živalskega izvora vzrok za pojav virusa SARS-Cov-2 in bolezni COVID-19. 
  • Veganska propaganda in propagandni stroj organizacij, kot je PETA, bo seveda navajal psevdoznanstvene izjave ali članke njihovih članov in simpatizerjev ali iz konteksta iztrgane izjave drugih ljudi, medtem ko ni nobena resna zbornica, združenje ipd. (zdravniško, recimo) kadarkoli potrdilo, da obstaja nedvoumno dokazana povezava med pridelavo hrane živalskega izvora in pojavom COVID-19. 
  • Pritožnik je kot dokazilo, da so trditve, kot jih sporoča plakat »Človek, kdaj boš spregledal?«, neresnične, pritožbi priložil prispevek / članek Alison Van Eenennaam, University of California, Why it's wrong to blame livestock farms for coronavirus, ki je dostopen na povezavi:  https://theconversation.com/amp/why-its-wrong-to-blame-livestock-farms-for-coronavirus-137055 .
  • Oglaševalsko razsodišče je v postopku s strani medija objave pridobilo informacijo, da v konkretnem primeru ne gre za pro bono objavo umetniškega dela. Objava je bila naročena s strani Daša design, Daša Keber s.p..

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                            

Oglaševalec Daša design, Daša Keber s.p., v njegovem imenu avtorica plakata Daša Keber, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  • Plakat je umetniško delo, ki nosi močno sporočilo. Nikjer pa izrecno ne trdi, da hrana živalskega izvora povzroča COVID-19. Gre le za sklepanje pritožnika o namenu in sporočilu plakata. 
  • Plakat opozarja na povezavo med našim odnosom do narave in živali ter stanjem planeta in pojavnostjo raznih bolezni. Prikazuje kruto ravnanje z živalmi, sekanje gozdov ter posledično krčenje naravnih rezervatov, za kar je velikokrat razlog živinoreja.
  • Virusi na plakatu so stilizirani in predstavljajo različne viruse in pojave bolezni. Plakat je  prostovoljno “delo”, katerega namen je ozaveščanje in spodbujanje k razmišljanju, plakat ne oglašuje izdelkov, njegov namen ni povečanje prodaje ali česarkoli podobnega, temveč ozaveščanje ljudi o povezavi naših dejanj, našega ravnanja z živalmi in naravo, ter vplivom na zdravje ljudi.
  • Tudi v primeru, da bi plakat želel sporočiti, da hrana živalskega izvora povzroča razvoj bolezni in izbruhe virusov kot sta SARS in COVID-19, pa ne bi šlo za lažne trditve, oziroma teh trditev ne moremo kar ovreči, saj obstaja veliko dokazov, ki potrjujejo vsaj sum na povezavo. Bolezni, kot so na primer ptičja gripa, prašičja gripa, SARS, MERS itd... so zoonotske, izvirajo iz preskoka virusa z živali na človeka, za kar je bistveno večja možnost tam, kjer je prisotna reja živali. Veliko priznanih organizacij potrjuje povezavo med rejo živali in pojavom bolezni, plakat torej ne navaja ničesar neresničnega.
  • Iz pritožbe je razvidno, da ima pritožnik pristransko negativno mnenje do veganskega gibanja in živalovarstvenih organizacij. Zato meni, da gre pri pritožbi zgolj za osebno mnenje pritožnika.
  • Kot dokazila, ki podpirajo navedeno v odgovoru na pritožbo, je avtorica in oglaševalka v odgovoru navedla tudi vrsto povezav na prispevke: poročilo svetovne zdravstvene organizacije (WHO), kjer so našteti glavni razlogi za prenose zoonotskih bolezni na ljudi, med njimi vse večje povpraševanje po beljakovinah živalskega izvora: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/68899/WHO_CDS_CPE_ZFK_2004.9.pdf;jsessionid=299F59D324693A54B460603447418FCE?sequence=1, o povezavi med krčenjem naravnih habitatov in prenosom virusov z živali na ljudi: https://www.nytimes.com/2020/04/09/climate/animals-humansviruscovid.html?fbclid=IwAR0yQRHOvWCGszvgq_ihLDZauwzfz6KiqyrZcLNX7IuNCdD_4nRi1BI3wU, o prenosu bolezni z živali na človeka in o vzrokih za pojavnost in prenos bolezni:https://www.truthordrought.com/infectiousdiseases?fbclid=IwAR0k_jshOqgREocwojJP5VyA1cWmcGEXcfAIW2wfczS8nCW_qY_XVlvTSq8, Tri od štirih novih nalezljivih bolezni prihajajo od živali (CDC): https://www.cdc.gov/onehealth/basics/zoonotic-diseases.html ter številne druge.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
4.2.
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.
4.3.
Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev. Trditve, ki presegajo subjektivna mnenja, so predmet dokazljivosti, kakor je opredeljeno v 5. členu.
Člen 5  DOKAZLJIVOST
5.4.
V primeru pomembnih razhajanj med strokovnimi mnenji o trditvi v oglaševanju trditev ne sme biti prikazana kot splošno veljavna.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 16. junija 2020 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, ugotavlja, da je iz plakata jasno razvidno, da avtorica izraža lastno mnenje. Torej sporočila, da je uživanje mesa nasploh neposredno povezano z boleznijo COVID-19, ne gre razumeti kot trditev, ki je splošno veljavna.

 

Oglaševalsko razsodišče

Jaka Repanšek, predsednik

 

Na vrh

O NAS

  • Statut
  • Poslanstvo in cilji
  • Organizacijska struktura
  • Združenja in sekcije
  • SOZ ekipa
  • Mednarodno sodelovanje

ČLANSTVO SOZ

  • Člani SOZ
  • Pristopna izjava
  • Ugodnosti in popusti za člane SOZ

OGLAŠEVALSKO RAZSODIŠČE

  • Samoregulativa oglaševanja
  • Slovenski oglaševalski kodeks
  • Poslovnik o delu OR
  • Postopki
  • Pogosta vprašanja in odgovori
  • Arhiv razsodb

PROJEKTI SOZ

  • Trajnost
  • Dobra praksa
  • SOZ Akademija
  • SOF - Slovenski oglaševalski festival
  • Zlati boben - Golden drum
  • Effie Slovenija, nagrada za tržno-komunikacijsko učinkovitost
  • MOSS - merjenje obiskanosti spletnih strani
  • Član članu

NAGRADE

  • Oglaševalec leta
  • Oglaševalska osebnost
 
   

 

2015 © SOZ | Pravna obvestila | Piškotki

Na vrh
SAMO ZA ČLANE SOZ

Vsebina je vidna samo registriranim
članom SOZ.
Preverite ugodnosti za člane.

Postanite član SOZ!