Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 54 / 09.04.2001
PRITOŽBA:
Potrošnik je vložil pritožbo na Oglaševalsko razsodišče v zvezi z radijskim oglasom oglaševalca KUD Teater 55 iz Ljubljane s katerim oglašuje gledališko predstavo "Kaj pa zdaj?". V oglasnem sporočilu moški glas imitira papeža Janeza Pavla II. ter povabi poslušalce na ogled predstave "Kaj pa zdaj" KUD Teater 55. Potrošnik ocenjuje, da je oglas zavajajoč in da krši določila 3., 4., 5., 6., 7., 9., 10., in 16. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
ODGOVOR:
Oglaševalec KUD Teater 55 v svojem odgovoru na pritožbo zavrača vse obtožbe, saj so po temeljitem premisleku prepričani, da navedeno oglasno sporočilo z ničemer ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj ne žali javnosti, ne vsebuje neresnic ali pretiravanj, težko bi govorili o sporni estetiki oglasa, ne žali verskih ali ateističnih prepričanj državljanov, niti se ne sklicuje na tretjo osebo ali organizacijo. Prav tako menijo, da v oglasnem sporočilu ne zavajajo javnosti. Poleg spornega oglasa se za isto predstavo predvajajo tudi radijski oglasi, ki glasovno imitirajo slovenske (Janša, Peče) in tuje politike (Milošević, Tuđman) oziroma poznavalce političnih dogodkov (Avgustinčič). V Teatru 55 se sprašujemo, zakaj je za vlagatelja pritožbe sporen le radijski oglas, v katerem "moški glas" imitira Svetega Očeta?
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 3 DOSTOJNOST
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti. Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo dobrega okusa.
Člen 4 POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 5 RESNIČNOST
Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.
Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem.
Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.
Člen 6 OBLIKA PREDSTAVITVE
Oglasna sporočila morajo biti estetska in v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne smejo iritirati porabnikov z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd., ne glede na to, prek katerega sredstva se prenašajo.
Člen 7 PREPOZNAVANJE
Oglasna sporočila morajo biti oblikovana in predstavljena na način, da je že na prvi pogled jasno, da gre za to vrsto komuniciranja. Biti morajo jasno in prepoznavno ločena npr. od redakcijskih vesti, komentarjev in drugih rubrik oz. oddaj in se nanje v nadaljevanju ne smejo sklicevati, ne glede na medij, v katerem so objavljena, tako da bi jih potrošniki mogli razlikovati od redakcijskega gradiva, objavljenega v tem mediju. Vsa oglasna sporočila v tisku, ki po slogu ali obliki lahko zavedejo bralca v zmoto, da gre za redakcijsko gradivo, morajo biti ustrezno označena. Vsa sporočila v avdiovizualnih medijih pa morajo biti najavljena kot poseben program ali kako drugače avdiovizualno ločena.
Člen 9 ZASEBNOST
V oglasnih sporočilih se ne smejo prikazovati ali omenjati še žive osebe, če te v to ne privolijo in če oglasno sporočilo krši še sprejemljivo stopnjo zasebnosti. To velja tako za državljane Slovenije kot tudi za tuje državljane. Izjema je na primer upodobitev skupine ljudi kot ozadja za osnovni posnetek. Izjema je tudi oglaševanje za knjige, filme, časopise, televizijske in radijske programe, kjer je zaradi dejavnosti dopuščen dokumentaristični pristop. Izjeme so možne le, če kontekst sporočila ni žaljiv ali obremenjujoč. Oglaševalec mora v primeru razumnega ugovora katere izmed tako upodobljenih oseb sporočilo umakniti.
Člen 10 VERSKA IN ATEISTIČNA ČUSTVA
Oglaševanje ne sme žaliti verskih ali ateističnih prepričanj državljanov.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 9. aprila 2001 in sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče po poslušanju radijskega oglasa oglaševalca KUD Teater 55 iz Ljubljane, s katerim oglašuje gledališko predstavo "Kaj pa zdaj?" ugotavlja, da obravnavani oglas ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad
Predsednik OR