Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 69 / 10. 01. 2002
PRITOŽBA:
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice v zvezi z oglaševalsko akcijo (TV oglasi) "Pobarvajmo imenike" oglaševalca Telekom Slovenije d.d. iz Ljubljane, ki so jo zasnovali v agenciji Arih iz Ljubljane. Potrošnica v pritožbi poziva Oglaševalsko razsodišče, da presodi ali so TV oglasi oglaševalske akcije "Pobarvajmo imenike" skladni z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa, predvsem v luči "zlorabe" otrok v oglaševanju.
ODGOVOR:
Oglaševalec Telekom Slovenije d.d. iz Ljubljane in Agencija Arih d.o.o. iz Ljubljane v skupnem odgovoru na pritožbo potrošnice ocenjujeta, da TV oglasi v sklopu oglaševalske akcije "Pobarvajmo imenike" ne kršijo določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Podobo novega Telefonskega imenika Slovenije (TIS 2002) so zasnovali kot otroško pobarvanko. Naslovnice imenikov imajo podobo pobarvanke, ki uporabnikom (predvsem pa njihovim otrokom)omogoča, da sooblikujejo svoj izvod imenika. Akcija tržnega komuniciranja je obveščala o izidu TIS 2002, področnokodno knjigo pa so naročniki telefonskega priključka dobili brezplačno. Akcija je bila zasnovana na otroški nagajivosti in je sledila konceptu podobe imenikov. Z mehkim otroškim nagovorom je predstavila novo podobo TIS ter povabila k barvanju imenikov. Akcija je obsegala: TV/kino oglase, radijske oglase, jumbo plakate, tiskane oglase, spletne oglase, Feliks kartice, direktno pošto, obvestilo o izdaji TIS na telefonskem računu in POS materiale.
Sestavni del akcije je bila tudi nagradna igra "Pobarvajmo imenike", kjer so najširšo javnost povabili k barvanju pobarvank in sodelovanju v nagradni igri. Barvanje je bilo v prvi vrsti namenjeno otrokom, zato je v TV oglasih nastopila punčka, ki barva naslovnico imenika. Sodelovanje v nagradni igri ni bilo pogojeno z nakupom izdelka, saj so lahko sodelovali v nagradni igri tudi tisti, ki so pobarvali feliks kartice (brezplačne), oglase iz tiskanih medijev ter fotokopije naslovnic imenika.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:
Člen 12 OTROCI IN MLADOSTNIKI
Posebno pozornost je treba posvetiti oblikovanju in širjenju sporočil, ki so namenjena mladoletnikom, ali tistim, v katerih nastopajo mladoletniki kot igralci ali manekeni. Oglasna sporočila ne smejo zlorabljati naravne lahkovernosti otrok ali pomanjkanja njihovih življenjskih izkušenj.
V sporočilih otrokom ni dovoljeno uporabljati neposrednih pozivov k nakupu, razen če gre za izdelke, ki jih zanimajo, in če je možno pričakovati, da si jih bodo lahko tudi privoščili. Sporočila ne smejo neposredno vplivati na otroke, da ti silijo svoje starše ali skrbnike k nakupu izdelka. Sporočila ne smejo ustvarjati podobe, da bodo otroci inferiorni drugim otrokom, če ne bodo kupili določenega izdelka oziroma jim ga ne bodo kupili njihovi starši ali skrbniki.
V sporočilih se ne smejo prikazovati otroci, ki so sami, brez varstva na prometni cesti, če niso očitno dovolj stari, da znajo skrbeti za lastno varnost; ne smejo se prikazovati, da se igrajo na cesti, razen če ni očitno, da gre za zaprto cesto ali v ta namen določeno površino; ne smejo se prikazovati, da prečkajo cesto, ne da bi pazili na promet; pri prečkanju ceste morajo hoditi po zebri; vse to z namenom, da pri njih ne spodbujamo napačnega odnosa do prometne varnosti.
Otroci se ne smejo prikazovati, da se nevarno nagibajo čez okna ali ograje mostov ali da sami plezajo po nevarnih strminah. Prav tako se majhni otroci ne smejo prikazovati, da plezajo npr. na kuhinjske elemente z namenom, da bi dosegli kako stvar, ki je višje od njihovega dosega.
V sporočilih otroci ne smejo uporabljati vžigalic, vžigalnikov ali električnih naprav, ki bi lahko povzročili nevarne opekline, električne šoke ali druge poškodbe.
V sporočilih otroci ne smejo voziti vozil (traktorjev, motociklov itd.), če ni očitno, da so že dovolj stari oz. je možno pričakovati, da so sposobni tega ali da že imajo vozniško dovoljenje.
Prikazovanje situacij iz 3., 4., 5. in 6. odstavka tega člena lahko služi edino kot prikazovanje vedenja, ki se ga morajo otroci in mladostniki izogibati, in je lahko prikazano edino v takem vzgojnem kontekstu.
RAZSODBA:
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 10. januarja 2002 in sprejelo razsodbo:
Pritožba ni utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče na podlagi zbranih informacij in ogleda predmetnih oglaševalskih sporočil ugotavlja, da ne kršijo določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
Član Oglaševalskega razsodišča Igor Arih pri obravnavi pritožbe zaradi vpletenosti v primer ni sodeloval.
Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad
Predsednik OR